Mies ei viitsi hakea toimeentulotuloa lääkkeisiinsa! Kaikkea sitä saakin lukea ip-lehdistä!
Minulta meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun, kun luin tuon valitusvirren.
Mies ei halua suutuspäissään toimittaa sosiaalitoimelle asiakirjoja, ja nari nari narisee ja haukkuu sossua.
Miten sossu voisi myöntää tukea, kun toimeentulotuen tarvetta ei ole tiedossa. Mies on edellisen päätöksen jälkeen saattanut mennä töihin, saada lottovoiton, ihan mitä vaan on voinut tapahtua.
Minusta on ihan oikein, että selvitykset pyydetään, sehän juuri estää väärinkäytökset ja sosiaalipummeilun.
Sama tilanne on esimerkiksi psykoterapian korvauksissa. Jos ihmisellä on varaa maksaa itse omavastuu, se tulee maksaa itse. Jos maksut ylittävät toimeentulorajan, sossu myöntää sen harkinnanvaraisesti. Ja jopa harkinnanvaraisesti.
Ai että ottaa päähän! Jos tällä miehellä ei ole varaa ostaa kallista lääkettä, ja periaatteen miehenä ei viitsi tehdä asianmukaisia korvaushakemuksia, hänellä on täysi oikeus jättää lääke ostamatta.
Tässä en nyt ota kantaa lääkkeiden Kelakorvausiin enkä maksukattoihin, mutta tuon miehen asenne ottaa päähän.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halua suutuspäissään toimittaa sosiaalitoimelle asiakirjoja, ja nari nari narisee ja haukkuu sossua.
Miten sossu voisi myöntää tukea, kun toimeentulotuen tarvetta ei ole tiedossa. Mies on edellisen päätöksen jälkeen saattanut mennä töihin, saada lottovoiton, ihan mitä vaan on voinut tapahtua.
Minusta on ihan oikein, että selvitykset pyydetään, sehän juuri estää väärinkäytökset ja sosiaalipummeilun.
Sama tilanne on esimerkiksi psykoterapian korvauksissa. Jos ihmisellä on varaa maksaa itse omavastuu, se tulee maksaa itse. Jos maksut ylittävät toimeentulorajan, sossu myöntää sen harkinnanvaraisesti. Ja jopa harkinnanvaraisesti.
Ai että ottaa päähän! Jos tällä miehellä ei ole varaa ostaa kallista lääkettä, ja periaatteen miehenä ei viitsi tehdä asianmukaisia korvaushakemuksia, hänellä on täysi oikeus jättää lääke ostamatta.
Tässä en nyt ota kantaa lääkkeiden Kelakorvausiin enkä maksukattoihin, mutta tuon miehen asenne ottaa päähän.
Sydänsairaat eläkeläiset harvemmin menevät töihin. En nyt kutsuisi sitä sosiaalipummeiluksi, jos tarvii apua lääkkeiden(joita ilman kuolee parissa viikossa) maksamiseen. Ja tässä on kyse siitä, että elintärkeä lääke pitäisi olla kela-korvattava (tasapuolisuus? kuka saa elää ja kuka joutuu kuolemaan koska ei oo varaa). Tästä sun kirjoituksesta haiskahtaa isosti se, että sulla ei oo mitään käsitystä millaista byrokratiasotaa tavalliset sairaat vähävaraiset ihmiset joutuvat käymään. Kehtaatkin vielä haukkua heikompia. HÄPEÄ!
Mun käsittääkseni tässä ei ole kyse toimeentulotuesta vaan lääkekatto on mennyt umpeen. Miksi tuota käsitellään toimeentulotukena?
Lääkkeiden pitäisi tämän jälkeen olla ilmaisia.
Tulee tunne, että Suomessa on asiat liian hyvin kun tuosta pitää valittaa Iltaroskassa. Olisi nyt kiitollinen, miten rahanarvoista hoitoa ja lääkkeitä on saanut yhteiskunnan piikkiin, monissa muissa maissa olisi jo kuollut aikoja sitten! Pieni vaiva, että toimittaa uudelleen ne tiliotteet kolmelta kuukaudelta. Jos kotona ei ole tulostinta, menee kirjastoon ja tulostaa siellä. Maksaa ehkä muutaman euron. Tai pyytää pankista tulosteita jos ei jaksa itse tulostaa. Ei toi ole mitään ylimaallista byrokratiaa! Jos tiliotteilla ei ole mitään salattavaa (juuri tullut perintö, lottovoitto tms) niin ei luulisi olevan ongelmaa tiliotteiden toimittamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni tässä ei ole kyse toimeentulotuesta vaan lääkekatto on mennyt umpeen. Miksi tuota käsitellään toimeentulotukena?
Kyseessä on lääke joka EI ole Kela-korvattava eli se ei kuulu lääkekattoon lainkaan. Etkö ymmärtänyt lukemaasi?
Mä ymmärrän täysin miestä. Toivon että hän selviää hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ymmärsin ihan toisin. Artikkelissa sanottiin: "Muutoksen syy on se, että maksusitoumus käsitellään toimeentulotukena, ja sitä varten anojalta vaaditaan selvitys tuloista ja varallisuudesta.... Hoffrén on toimittanut keväällä sekä omat että avopuolisonsa tiliotteet kolmelta kuukaudelta samoin kuin verotiedot ja arvion lääkekuluista, eikä taloustilanne ole muuttunut. Useita lääkkeitä tarvitseva Hoffrén ei ymmärrä, miksi hänen pitää tehdä selvitystä jopa avopuolisonsa tileistä saadakseen lisää elintärkeää lääkettä.----Hoffrén ei aio toimittaa vaadittuja kuitteja, vaikka lääke loppuu 13. heinäkuuta.
En tiedä näistä maksukatoista yms., mutta kyllä tuosta ymmärtäisin että rahaa lääkkeeseen tulisi toimeentulotuen muodossa, jos pappa vain toimittaisi ne tiliotteet sossuun.
Minunkin mielestä tuon jutun asia on se että elintärkeä lääke ei ole kelan korvattavien listoilla ja sen takia joutuu hakemaan toim.tulotukea.
Mulla meinasi lentää kahvit kurkkuun Ap:n kirjoituksesta. Kuinka joku voikin olla noin idiootti!!
Sitä varten täällä maksetaan helvetinmoisia veroja että elintärkeät lääkkeet korvattaisiin, ihmeellistä että sun tarvii täytellä hakemuksia ja lippuja ja lappuja että saat lääkkeesi. Vaikka tuo äijä olisikin voittanut lotossa, hänen kuuluisi saada kelakorvaus!
Vierailija kirjoitti:
Tulee tunne, että Suomessa on asiat liian hyvin kun tuosta pitää valittaa Iltaroskassa. Olisi nyt kiitollinen, miten rahanarvoista hoitoa ja lääkkeitä on saanut yhteiskunnan piikkiin, monissa muissa maissa olisi jo kuollut aikoja sitten! Pieni vaiva, että toimittaa uudelleen ne tiliotteet kolmelta kuukaudelta. Jos kotona ei ole tulostinta, menee kirjastoon ja tulostaa siellä. Maksaa ehkä muutaman euron. Tai pyytää pankista tulosteita jos ei jaksa itse tulostaa. Ei toi ole mitään ylimaallista byrokratiaa! Jos tiliotteilla ei ole mitään salattavaa (juuri tullut perintö, lottovoitto tms) niin ei luulisi olevan ongelmaa tiliotteiden toimittamisessa.
Kyseessä on sairas henkilö jota pitää vaan kiusaksi juoksuttaa ja vaatia uusia ja uusia selvityksiä ja hakemuksia itsestään ja puolisostaan. Ymmärrän täysin että mitta tuli täyteen. Virkamiesten häpeä kun mies kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeiden pitäisi tämän jälkeen olla ilmaisia.Minä taas ymmärsin ihan toisin. Artikkelissa sanottiin: "Muutoksen syy on se, että maksusitoumus käsitellään toimeentulotukena, ja sitä varten anojalta vaaditaan selvitys tuloista ja varallisuudesta.... Hoffrén on toimittanut keväällä sekä omat että avopuolisonsa tiliotteet kolmelta kuukaudelta samoin kuin verotiedot ja arvion lääkekuluista, eikä taloustilanne ole muuttunut. Useita lääkkeitä tarvitseva Hoffrén ei ymmärrä, miksi hänen pitää tehdä selvitystä jopa avopuolisonsa tileistä saadakseen lisää elintärkeää lääkettä.----Hoffrén ei aio toimittaa vaadittuja kuitteja, vaikka lääke loppuu 13. heinäkuuta.
En tiedä näistä maksukatoista yms., mutta kyllä tuosta ymmärtäisin että rahaa lääkkeeseen tulisi toimeentulotuen muodossa, jos pappa vain toimittaisi ne tiliotteet sossuun.
Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto. Asunto ja auto pitää myydä ennen kuin sitä saa. Ehkä asunto on puolison eikä hän ole valmis myymään sitä. Vaakakupissa oma asunnottomuus tai miehen kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeiden pitäisi tämän jälkeen olla ilmaisia.Minä taas ymmärsin ihan toisin. Artikkelissa sanottiin: "Muutoksen syy on se, että maksusitoumus käsitellään toimeentulotukena, ja sitä varten anojalta vaaditaan selvitys tuloista ja varallisuudesta.... Hoffrén on toimittanut keväällä sekä omat että avopuolisonsa tiliotteet kolmelta kuukaudelta samoin kuin verotiedot ja arvion lääkekuluista, eikä taloustilanne ole muuttunut. Useita lääkkeitä tarvitseva Hoffrén ei ymmärrä, miksi hänen pitää tehdä selvitystä jopa avopuolisonsa tileistä saadakseen lisää elintärkeää lääkettä.----Hoffrén ei aio toimittaa vaadittuja kuitteja, vaikka lääke loppuu 13. heinäkuuta.
Eli olisiko sun mielestä oikein että joku olisi koko ikänsä painanut töitä, maksanut veroja ka saanut itselleen säästöön pesämunan eläkepäiviä varten niin joutuisi sitten omasta pussista maksamaan joka kuukausi 1200e niin kauan ett tili on tyhjä?!
Miksi me täällä veroja maksellaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on sairas henkilö jota pitää vaan kiusaksi juoksuttaa ja vaatia uusia ja uusia selvityksiä ja hakemuksia itsestään ja puolisostaan. Ymmärrän täysin että mitta tuli täyteen. Virkamiesten häpeä kun mies kuolee.
Tasapuolisuuden vuoksi niitä kuitteja kysytään toimeentulotuen saajilta. Kuinka kohtuuton vaatimus on lähettää kolmen kuukauden tiliotteet? Oikeasti uskon, että suurin osa esim. yhdysvaltalaisista joilla ei ole varaa maksaa kalliita sairasvakuutusmaksuja, olisivat kateellisia miten pienellä vaivalla tämäkin mies saa hoitoa Suomessa. Ei mikään itsestäänselvyys maailman mittakaavassa.
Ap: n mielestä ukon pitäisi siis itse maksaa lääkkeet jos olisi mennyt töihin?!???
Taitais olla toinen ääni kellossa jos itse joutuis omasta tilistään maksamaan joka kuukausi 1200 euroa..
Ap on oikeassa ! Kaikkien jotka asuvat avoliitossa on toimitettava mollempien tulot saadakseen toimeentulotukea. Eli hän saisi lääkkeet jos vain viitsi toimittaaa ne tiedot !
Totta myös se että hänen lääkkensä on kallis ja ei korvattava kela lääke mutta on heitä paljon muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuuden vuoksi niitä kuitteja kysytään toimeentulotuen saajilta. Kuinka kohtuuton vaatimus on lähettää kolmen kuukauden tiliotteet? Oikeasti uskon, että suurin osa esim. yhdysvaltalaisista joilla ei ole varaa maksaa kalliita sairasvakuutusmaksuja, olisivat kateellisia miten pienellä vaivalla tämäkin mies saa hoitoa Suomessa. Ei mikään itsestäänselvyys maailman mittakaavassa.
Kyse on edelleen siitä että onko oikein että tuo lääke pitää maksaa omasta pussista?!
Mieti jos tuo mies vaikka pystyisi tekemään töitä.
Palkka olisi 1700e
Hän maksaisi 1200e joka kuukausi että saa lääkkeen minkä kanssa elää ja 500e jäisi elämiseen.
Onko oikein että pakollinen lääke joka pitää sinut hengissä ei ole Kela-korvauksen piirissä?!
Mun mielestä tässä jutussa on 2 pointtia.
1. Lääke ei ole korvattava
2. Miehen byrokratian vastustaminen
"- Kun muista lääkkeistä tulee maksukatto täyteen, maksan kolmen kuukauden annoksesta 2,50 euroa, eikä tuloja kysellä. On aivan sama, vaikka olisi kymppitonnin tulot. Ei tämä ole mikään toimeentuloasia, enkä ole hakenut toimeentulotukea."
Mun mielestä ihan ymmärrettävää, että hänen pitää toimittaa ne paprut sossuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydänsairaat eläkeläiset harvemmin menevät töihin. En nyt kutsuisi sitä sosiaalipummeiluksi, jos tarvii apua lääkkeiden(joita ilman kuolee parissa viikossa) maksamiseen. Ja tässä on kyse siitä, että elintärkeä lääke pitäisi olla kela-korvattava (tasapuolisuus? kuka saa elää ja kuka joutuu kuolemaan koska ei oo varaa). Tästä sun kirjoituksesta haiskahtaa isosti se, että sulla ei oo mitään käsitystä millaista byrokratiasotaa tavalliset sairaat vähävaraiset ihmiset joutuvat käymään. Kehtaatkin vielä haukkua heikompia. HÄPEÄ!
Sossu ei silti tiedä, vaikka pystyisikin töihin. Terveystietoja he eivät näe, eikä siellä voida tehdä mututuntumalla päätöksiä. Sydänsairaat eläkeläiset voivat mennä osa-aikatyöhön, tai perustaa tai mennä osakkaaksi yritykseen, tuo dilemma ei ole lainkaan perusteltu.
Niin, olen tietoinen köyhyydestä ja byrokratiasta. Minulla on ollut muistisairas äiti, joka ei saanut korvauksia kallista muistilääkkeestä, koska se oli korvattava vain alzheimer-diagnoosilla. Myös syöpään kuollut ystäväni oli ihmeissään kalliiden lääkkeidensä kanssa. Itse keikuin köyhyysrajalla, kun kävin kolmevuotisen psykoterapian, jonka omavastuu oli yli kolmekymppiä viikossa. Olin murrosikäisten lasten yh, ja rahaa paloi muutenkin. Olen työskennellyt psykiatrian puolella, ja tiedän tarkkaan, kuinka monet jättävät ostamatta lääkkeensä, koska niihin ei toimeentulotuesta huolimatta riitä rahat.
Ja silti, ja juuri siksi tuo miehen uppiniskaisuus ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisiko sun mielestä oikein että joku olisi koko ikänsä painanut töitä, maksanut veroja ka saanut itselleen säästöön pesämunan eläkepäiviä varten niin joutuisi sitten omasta pussista maksamaan joka kuukausi 1200e niin kauan ett tili on tyhjä?!
Veroja maksetaan mm. siksi, että tämä mies on saanut vaikeaan sydänvikaan hoitoa mm. HUS:issa. Mies itsekin myöntää, että hoito on ollut hyvää. Artikkelissa sanottiin, että mies on saanut rahoituksen lääkkeeseen: Joensuun kaupunki on antanut Hoffrénille maksusitoumuksen lääkkeen ostoon kaksi kertaa kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan, mutta nyt tilanne on muuttunut.
Nyt siis hänen pitäisi toimitta uudelleen sossuun niitä tiliotteita, jotta saisi uuden maksusitomuksen lääkkeseen. Mutta ei halua toimittaa? Ihanko oikeasti se on liikaa vaadittu?
ongelmana ei varmaankan ole se, että joutuisi lähettäään ne tiliotteet, vaan e että niitä joutuu lähettelemään jatkuvsti. joka helvetin kuukausi. kaikki eivät halua julkisella paikalla tulostella tiliotteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroja maksetaan mm. siksi, että tämä mies on saanut vaikeaan sydänvikaan hoitoa mm. HUS:issa. Mies itsekin myöntää, että hoito on ollut hyvää. Artikkelissa sanottiin, että mies on saanut rahoituksen lääkkeeseen: Joensuun kaupunki on antanut Hoffrénille maksusitoumuksen lääkkeen ostoon kaksi kertaa kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan, mutta nyt tilanne on muuttunut.
Nyt siis hänen pitäisi toimitta uudelleen sossuun niitä tiliotteita, jotta saisi uuden maksusitomuksen lääkkeseen. Mutta ei halua toimittaa? Ihanko oikeasti se on liikaa vaadittu?
Sinä siis mielelläsi maksaisit omasta palkastasi joka kuukausi 1200e elämäsi loppuna asti! Selvä!
Tai jos lopetat työt niin muut ensin kaikki omaisuutesi ja käytät säästösi, myös kumppanisi säästöt ja sitten menette yhdessä luukulle anomaan rahaa lääkkeeseen!
Ottamatta kantaa juuri tähän tapaukseen, mutta Suomessa ja länsimaissa tehohoidetaan aivan liian paljon ihmisiä vaikka hoidoilla ei pidennetä kovinkaan pitkästi ihmisen elämää etenkään vanhusten. Monesti tämä tehdään vielä omaisten ei potilaan vaatimuksesta. Ei vain veronmaksukyky kestä maksaa monien ihmisten kalliista lääkkeistä ja leikkauksista. Nytkin on ollut juttua miten osasta lääkkeistä ei ole edes hyötyä ja turhia leikkauksia tehdään.