Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä v*ttua taas ihmiset!? Työkaveri suuttui kun kysyin onko hänen lapsella kehitysvammaa

Vierailija
05.07.2016 |

Työpaikallani on suunnilleen ikäiseni nainen ja hänellä oman lapseni ikäinen lapsi. Meidän työporukka on muuten ihan eri sukupolvea, pieniä lapsia ei juuri kellään joten innoissani kyselin tämän työkaverin lapsesta, hän esitteli kuvia tästä ja näinkin taaperon pikaisesti kun hän oli isänsä kyydissä kun hakivat naisen töistä.

Itselläni on kehitysvammainen ja autistinen lapsi ja huomasin heti työkaverin lapsessa samoja piirteitä kuin omassani. Työkaveri kertoikin ihan kysymättä että lapsi on autisti.

Seuraavana päivänä menin töissä innoissani naisen viereen, kehuin hänen lastaan ja kysyin onko hänellä todettu kehitysvammaa. Nainen suuttui! Hän käski painua helvettiin, sanoi että minulla ei ole sitten mitään sosiaalisia taitoja ja hänellä ei ole velvollisuutta raportoida minulle perheasioistaan.

Toppuuttelin heti että ei tarvitse suuttua, en tarkoittanut pahalla, itsellä on autisti vammainen ja olisi mahtavaa jutella jonkun kanssa jolla ehkä samoja kokemuksia. Nainen sanoi ettei ole mikään tietotoimisto minulle, väitti että "en ole suuttunut", mutta todella kiivaasti toimi tilanteessa, tiuski ym. koko loppupäivän eikä ole minulle enää puhunut esim. kahvipöydässä mitään. Kun olen yrittänyt jutella hänelle niin hän sanoo vain että "Etkö tajua että en halua jutella sun kanssa!"

Jätin naisen tietysti rauhaan jos hän ei kanssani halua puhua, en väkisin kenenkään seuraan änkeä. Ihmetyttää kuitenkin suuresti tällainen reaktio, ihmisten suuttuminen turhasta. Tästä lähtien pysyn entistä enemmän omissa oloissani enkä edes yritä ottaa kontaktia uusiin ihmisiin, sen verran herkkänahkaista porukkaa näyttää olevan liikkeellä...

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kehitysvamma voi olla äidille hyvin arka paikka. Ehkä olisit voinut ilmaista asian hienotunteisemmin?

Vierailija
2/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan reagoinut lähes samanlailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menit oikein innoissasi kysymään, että onko lapsella kehitysvammaa? On sinulla tosiaan joku käytösläksy jäänyt lukematta.

Vierailija
4/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Miksi asian pitää olla jotenkin arka paikka? Varsinkin kun nainen kertoi jo ennen kuin edes kysyin että lapsi on autisti ja autisteista HYVIN suurella osalla on kehitysvamma myös. Minusta oli melko relevantti kysymys siinä tilanteessa. Nyt tuntui että hän loukkaantui siitä, että epäilin hänen lastaan vammaiseksi. Ihan kuin se vammaisuus olisi jotenkin huono asia/haukkumista. :o 

AP

Vierailija
5/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä todella tökeröä mennä kysymään suoraan että onko jonkun lapsi vammainen vai ei. Olisit ensin voinut kertoa että sinunkin lapsi on autisti ja hänellä lisäksi todettu kehitysvamma. Ehkä jopa että kysellä että tietääkö työkaveri jotain foorumeja tms. autistilapsien vanhemmin koska kaipaisit jotain keskusteluseuraa aiheesta. Kyllä työkaveri tähän mennessä olisi itse kertonut lapsensa vammaisuudesta, jos ylipäätään haluaa siitä kertoa.

Vierailija
6/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotkut ottavat itseensä herkemmin. Itse en olisi kysymyksestä ollut moksiskaan, mutta toiset eivät vaan pysty hyväksymään tosiasioita. Anna pölyn laskeutua ja yritä lähestymistä uudestaan jonkun ajan kuluttua.

Vierailija
7/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi ei ole kehitysvamma vaan neurologinen häiriö. Sama koskee ADHD:ta.

Vierailija
8/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna pölyn laskeutua ja yritä lähestymistä uudestaan jonkun ajan kuluttua.

Niin että oikein neuvot uudelleen käymään päälle, innoissaan taas varmaan? Se, että mahdollisesti on joltain kantilta samanlaisessa elämäntilanteessa ei tosiaankaan tarkoita sitä, että aletaan kertoa koko elämäntarina toiselle tuosta vaan ja ruvetaan ystäviksi.

Vierailija
9/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäydyit tökerösti. Tilanne töissä varmaan rauhoittuisi jos pyytäisit anteeksi.

Yrittämällä perustella että asian uteleminen on ihan normaalia, yrität mitätöidä omaa virhettäsi. Se ei sinua auta, koska joka tapauksessa tämä henkilö loukkaantui ja koki että ylitit sopivan käytöksen rajat. Keskity korjaamaan välisi hänen kanssaan, älä itseesi.

Vierailija
10/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku näin väittänyt?

Vierailija
11/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku näin väittänyt?

No ainakin ap tässä tuntuu olevan käsityksessä, että autismi ja kehitysvammaisuus kulkisivat jotenkin käsikädessä.

Vierailija
12/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Miksi asian pitää olla jotenkin arka paikka? Varsinkin kun nainen kertoi jo ennen kuin edes kysyin että lapsi on autisti ja autisteista HYVIN suurella osalla on kehitysvamma myös. Minusta oli melko relevantti kysymys siinä tilanteessa. Nyt tuntui että hän loukkaantui siitä, että epäilin hänen lastaan vammaiseksi. Ihan kuin se vammaisuus olisi jotenkin huono asia/haukkumista. :o 

AP

No se on ihan työkaverisi oma asia. Eikä muakaan kyllä huvittaisi kaveerata tuollaisen työkaverin kanssa, joka tuppautuisi juttelemaan mun lapsia koskevista asioista jatkuvasti.

Vierailija
13/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan näin olekaan väittänyt. Autisteilla esiintyy kuitenkin erittäin paljon älyllistä kehitysvammaisuutta, voisi sen sanoa melkein olevan sääntö kuin poikkeus.

AP

Vierailija
14/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan näin olekaan väittänyt. Autisteilla esiintyy kuitenkin erittäin paljon älyllistä kehitysvammaisuutta, voisi sen sanoa melkein olevan sääntö kuin poikkeus.

AP

Miksi menit sitten innoissasi sitä asiaa utelemaan, kun kerran jo "tiesit"?

Vierailija
15/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäydyit tökerösti, vaikka tietenkään pahaa et tarkoittanut. Itse olisin varmaan ystävällisesti vastannut miten asia on, että ei ole kehitysvammaa tai sitten että kyllä on. Vaikka sinulle tai minulle asia olisi luonnollinen ja ihan tavallinen keskustelunavaus, jollekkin se voi olla raskaampi juttu ja joillakin menee kauemmin että pystyvät puhumaan tällaisista asioista. Ja sitä pitää kunnioittaa ja antaa ymmärrystä ja aikaa, vaikka häneltä ei sitä ymmärrystä sinua/kysymystäsi kohtaan heti tulisi.

Vierailija
16/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jotkut ottavat itseensä herkemmin. Itse en olisi kysymyksestä ollut moksiskaan, mutta toiset eivät vaan pysty hyväksymään tosiasioita. Anna pölyn laskeutua ja yritä lähestymistä uudestaan jonkun ajan kuluttua.

Juu, näin juuri, mielellään hyppää jostain esim. kesken ruokatauon esiin yllättäin ja huutaa NO ONKO SE VAMMANEM TROLOLOO.

Vierailija
17/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No enhän minä tiennytkään. Autistilapsen mahdollisuus kehitysvammaan on suunnilleen fifti-fifti, eli kyllä sitä aina kannattaa kysyä. Olen jonkin verran käynyt erityislasten vanhempien tapaamisissa, ja siellä kysytään aina heti kättelyssä että onko kehitysvammaa, jos joku mainitsee lapsellaan olevan autismi. Ei siitä kukaan siellä ainakaan ole nokkiinsa ottanut. 

AP

Vierailija
18/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla ap mutta vaikutat todella tyhmälle ihmiselle. Vastaavassa tilanteessa minä en pahoittaisi mieltäni mutta kysyisin sinulta suoraan että "onko nyt varmasti itselläsi kaikki muumit laaksossa" Tyhmien ihmisten käytöksestä tai mielipiteistä en minä pahoita mieltäni.

Vierailija
19/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla ap mutta vaikutat todella tyhmälle ihmiselle. Vastaavassa tilanteessa minä en pahoittaisi mieltäni mutta kysyisin sinulta suoraan että "onko nyt varmasti itselläsi kaikki muumit laaksossa" Tyhmien ihmisten käytöksestä tai mielipiteistä en minä pahoita mieltäni.

Minulla on Aspergerin syndrooma, eli siltä osin "ei ole muumit laaksossa". Ikävää jos heti otetaan kaikki loukkauksena mitä joku neurologisesti erilainen ihminen tekee tai sanoo. Varsinkin kun esim. juurikin erityislasten vanhempien tapaamisissa tuo kysymys on ihan arkinen ja ennen kaikeka relevantti, koska kehitysvammaisuutta esiintyy USEIN autismin kanssa. 

Tuntuu jotenkin että ihmiset oikein etsivät syytä loukkaantua kaikesta mistä vain voin. Ihan viattomista kysymyksistä nyt esimerkiksi. Tekee kommunikoinnista aika hankalaa ja vie haluja tutustua ihmisiin, jos tuomitaan ihan kusipääksi syyttä suotta... 

AP

Vierailija
20/80 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No enhän minä tiennytkään. Autistilapsen mahdollisuus kehitysvammaan on suunnilleen fifti-fifti, eli kyllä sitä aina kannattaa kysyä. Olen jonkin verran käynyt erityislasten vanhempien tapaamisissa, ja siellä kysytään aina heti kättelyssä että onko kehitysvammaa, jos joku mainitsee lapsellaan olevan autismi. Ei siitä kukaan siellä ainakaan ole nokkiinsa ottanut. 

AP

Konteksti, tiedätkö mitä se tarkoittaa?