Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi arkkitehdit ei välillä yhtään ajattele?

Vierailija
03.07.2016 |

Meillä naapurin kanssa on ovet niin vastakkain että jos lähdemme samaan aikaan ovesta, ovet kolahtaa yhteen. ASia olisi ratkennut hyvin yksinkertaisella tavalla tekemällä tämä mun asunto peilikuvaksi. Eikä ole vesiputkista kiinni, sillä kellään ei ole keittiötä tai vessaa minun vastaavien vieressä, joten senkin puolesta toisin päin olisi ollut järkevämpi, sillä nyt putket menee katon alaslaskussa koko asunnon läpi. Ei ne arkkitehdit yleensä vesiputkia osaa ajatella. Tämä on siis arkkitehdin suunnittelema talo ja muka vähän parempi. Tässä on muitakin suunnittelun kukkasia, kuten pyöräramppi pyörävaraston oven saranoiden puolella, tää voi toki olla rakentajankin virhe.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic, mutta mä luulin, että kaikki talot ovat arkkitehtien suunnittelemia.... ;)

Vierailija
2/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä kuulemma rakennettu hieno ja mahtava sairaalakin. Ja arkkitehti ilmeisesti ajatellut siivouskomeroiden olevan ihan turhia, kun ei ollut sellaisia pikkuhuoneita ottanut ollenkaan huomioon.

Luovuudella ei ole rajoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Off topic, mutta mä luulin, että kaikki talot ovat arkkitehtien suunnittelemia.... ;)

Ei välttämättä ole. Rakennusinsinööritkin voi suunnitella rakennuksia ja luonnoksen voi suunnitella vaikka ihan itsekin. Talojahan välillä mainostetaankin "arkkitehdin suunnittelema talo". Jonkun ammattlaisen ne toki pitää piirtää ottaa vastuu, eli suunnitteluun oikeudet omaava pääsuunnittelja pitää aina olla. Pääsuunnittelija voi olla rakennusalan insinööri, rakennusmestari tai arkkitehti. Eri rakennusmuodoille on vielä erikseen määrätty, kuka mitäkin saa suunnitella. 

Vierailija
4/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan arkkitehdeille edes opetettaisiin ilmansunnat, että sijoittaisivat parvekkeet ja olkkarit talon sille puolelle, mistä aurinko enemmän paistaa. Ja makkarit itäseinälle.

Vierailija
5/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan arkkitehdeille edes opetettaisiin ilmansunnat, että sijoittaisivat parvekkeet ja olkkarit talon sille puolelle, mistä aurinko enemmän paistaa. Ja makkarit itäseinälle.

Mun mielestä kaupungeissa parvekkeet saisivat olla sisäpihalle päin aina, jos se on mahdollista, ilmansuunnasta riippumatta. aika älytöntä, että läpitalon asunnossa on parvekkeet vilkkaalle kadulle päin, jos toisella puolella on rauhallinen sisäpiha. Mutta noissa ajatellaan usein sitä, miltä julkisivu näyttää. 

Vierailija
6/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheitä sattuu. Varsinkin jos arkkitehti ei keskity tekemään rakennusta joka sopisi parhaiten kyseeseen tulevaan tarpeeseen vaan on keskittynyt johonkin nokkelaan teemaan mitä yrittää viedä joka puolelle rakennusta, esim. vi.un muotoista ikkunaa.

Vierailija
7/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tässä on aivan valtavan suuri ala-aula, mutta mitättömän pieni pyörävarasto siinä aulan vieressä. Kääntämällä portaat toisin päin olisi saanut pyörävarastosta isomman, eikä siihen portaiden toisin päin sijoitteluun olisi ollut mitään estettä. On siis sellaiset portaat, että jokaisen kerroksen välillä on yksi välitasanne käännöskohdassa. Mutta on pitänyt saada iso ja valoisa ala-aula, jota kukaan ei tarvitse. 

Vierailija
8/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet arkkitehdit ovat miehiä jotka eivät ymmärrä mitään käytännöllisyydestä.

Vierailija
9/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asunnon pitäisi olla peilikuva, kun riittäisi, että oven kätisyyttä vaihdettaisiin?

Vierailija
10/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän oman työni kautta muutamia arkkitehtejä ja taitaa olla aika tasainen sukupuolijakauma. 

Vierailija
11/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi asunnon pitäisi olla peilikuva, kun riittäisi, että oven kätisyyttä vaihdettaisiin?

Kävin katsomassa. Olet oikeassa, jos naapurin oven kätisyys vaihdettaisiin. Sen sijaan minun oven kätisyys vaihtamalla menisi vain pahemmaksi, sillä ovet eivät ole täysin vastakkain. 

Mutta peilikuva olisi järkevämpi myös siksi, ettei katossa tarvitsi olla puolikattoa alaslaskua putkien takia. Ei noita alaslaskuja yleensä muista syistä tarvita. 

Vierailija
12/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa. Olet oikeassa, jos naapurin oven kätisyys vaihdettaisiin. Sen sijaan minun oven kätisyys vaihtamalla menisi vain pahemmaksi, sillä ovet eivät ole täysin vastakkain. 

Mutta peilikuva olisi järkevämpi myös siksi, ettei katossa tarvitsi olla puolikattoa alaslaskua putkien takia. Ei noita alaslaskuja yleensä muista syistä tarvita. 

Kätisyydelle voi kuitenkin jotain vielä, peilikuvaksi on enää paha muuttaa :D EIkä se muutenkaan ole mikään "pikkujuttu". 

Vierailija
13/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meillä. Jos lähdetään seinänaapurin kanssa ulos yhtäaikaa, ovet ottaa yhteen. Talo rakennettu 2014.

Vierailija
14/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi helppo ratkaisu. Sen sijaan, että jommakumman asunto  nyt vaihdetaan peilikuvaksi, niin levennetään vaan käytävää sen verran, etteivät ovet enää osu yhteen. Se ole sen kummempi juttu. 

Vierailija
15/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako suunnittelijolla olla yleisesti tiedossa, että mikrouuneja tehdään vain vasemmalle avautuvina? Eli uunia ei voi sijoittaa keittiökalusteissa oikealle kädelle. Jääkaapista voi sentään vielä vaihtaa kätisyyden.

Vierailija
16/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako suunnittelijolla olla yleisesti tiedossa, että mikrouuneja tehdään vain vasemmalle avautuvina? Eli uunia ei voi sijoittaa keittiökalusteissa oikealle kädelle. Jääkaapista voi sentään vielä vaihtaa kätisyyden.

Tehdään oikeallekin, meillä töissä on sellainen.

Vierailija
17/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä ole. Rakennusinsinööritkin voi suunnitella rakennuksia ja luonnoksen voi suunnitella vaikka ihan itsekin. Talojahan välillä mainostetaankin "arkkitehdin suunnittelema talo". Jonkun ammattlaisen ne toki pitää piirtää ottaa vastuu, eli suunnitteluun oikeudet omaava pääsuunnittelja pitää aina olla. Pääsuunnittelija voi olla rakennusalan insinööri, rakennusmestari tai arkkitehti. Eri rakennusmuodoille on vielä erikseen määrätty, kuka mitäkin saa suunnitella. 

Kiitos korjauksesta. Hyvä tietää. Ajattelin itse, että täytyyhän suunnittelun tekijän olla alan koulutuksen saanut ihminen. Eli että sitä taloa ei suunnittele "joku vaan"

Vierailija
18/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkitehdit on syvältä. Kuvat täynnä virheitä ja älyttömiä ratkaisuja. Koulussa heti ekalla työmaavierailulla (oon raksainssi) vastaava haukku arkkitehdit pystyyn ja sama jatkuu nyt ekassa työpaikassani :)

Vierailija
19/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätisyydelle voi kuitenkin jotain vielä, peilikuvaksi on enää paha muuttaa :D EIkä se muutenkaan ole mikään "pikkujuttu". 

No en olekaan vailla muuttamista, mutta ihmettelen näitä pikkuasioita, mitä alunperin on tehty. Keittiöni on myös suunniteltu poikamiehelle, joka lämmittää mikrossa ruokaa, sillä esim. leipomiseen soipvaa  työskentelytilaa ei ole lainkaan. Asun nyt tilapäisesti tilapäisen työn takia vuokralla yksiössä ja en todellakaan ostaisi tästä talosta mitään huono suunnittelun takia, vaikka naapurit ovatkin kivoja. Jopa noissa isomnissa asunnoissa on järjettömiä keittiön kaappeja, niin että taskulampun kanssa saa etsiä tavaroita sieltä, kapea ovi ja nurkassa pitkä syvennys. En tiedä, onko jonkun keittiösuunnitteijan suunnittelema keittiö, ehkä on. Kulmakaappi tai hella kulmaan olisi ollut tuohon oikea ratkaisu. Mutta arkkitehdit suunnittelee näitäkin. Otin selvää googlella ja löytyi kuin löytyikin arkkitehti pienen etsinnän jälkeen. Tämä on tosiaan ainakin miehen omistaman toimiston suunnittelema. 

Poikani asuu luhtitalossa ja siellä asuntojen ovet ovat 45 asteen kulmassa, sama ongelma. Noissa ei kätisyydenkään vaihtaminen auttaisi, sillä vaikka miten päin ne sijoittaisi, kolahtaisivat jos ihan ammolleen avaa ja kätisyys on jo nyt sellainen, ettei parane vaihtamalla. Niin lähelle on ovet sijoitettu toisiaan. Tätä taloa ei ole suunnitellut arkkitehti, vaan grynderi, joka on rakennusinsinööri, on suunnittelut sen itse. 

Vierailija
20/29 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehdään oikeallekin, meillä töissä on sellainen.

Minkä merkkinen uuni?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi