En pääse hoitoon
Olen 17 vuotias tyttö ja kärsinyt nyt useamman vuoden masennuksesta ja ahdistushäiriöstä. Kuitenkin 16 vuotiaana lopetin terapiakäynnit (silloinen psykologini jäi eläkkeelle ja koin olevani tarpeeksi terve hoitosuhteen lopettamiseen). Olin hetken ihan kunnossa mutta nyt viimeisen parin kuukauden ajan olen saanut päivittäin paniikkikohtauksia tai muita ahdistuhäiriön oireita. Näiden mukana on tullut järjetön kuolemanpelko, sillä oireet ovat usein fyysisiä (esim. hengenahdistus ja sydämen tykytykset). Jokatapauksessa, kun pyysin lääkäriltäni lähetteen takaisin nuorten mielenterveyspolille, ei hän voinut sitä antaa ikäni vuoksi. Myöskään avo-osasto ei voi minua ottaa koska 18 vuotta on liikaa. Hän neuvoi minua ottamaan yhteyttä erikoislääkäriin jotta saisin lääkityksen ahdistukseeni, mutta terapia tuntuu oleelliselta hyvinvointini kannalta. En yhtään tiedä mihin minun pitäisi pyytää lähete tai varata aika, ja en halua elää jatkuvassa pelko/paniikkitilassa. Osaako kukaan neuvoa?
Kommentit (10)
Opiskeletko, oletko työttömänä vai mikä on tilanteesi? Kannattaisi varata aika lääkärille opiskelijaterveyden huollon kautta tai terveyskeskukseen ja jutella lisää asiasta.
Nannamanna kirjoitti:
Ota yhteys erikoislääkäriin, ja kerro hänelle sama kuin tänne kirjoitit.
Muokkaus: Saithan siis yhteystiedot tälle lääkärille?
Saitko lähetteen erikoislääkärille? Ilman lähetettä joudut maksamaan käynnin kokonaan itse. En tiedä rahatilannettasi voihan olla että rahatilanteesi on hyvä ja silloinhan terapiaankin on helppo päästä jos maksat sen itse.
Kerronkin, mutta pelkään että jonot ovat hirvittävän pitkiä ja apua en sitten loppujen lopuksi saakkaan muuten kuin lääkityksen muodossa. Googlesta tottakai löytyy järjetön määrä yksityisen puolen psykiatreja, mutta jos joku osaisi vinkata minne kannattaisi hakeutua, arvostaisin.
Rahatilanne ei ole kovin hyvä (työtön), mutta tietääkseni kela korvaa ainakin osan yli 16 vuotiaiden psykologikuluista.
Kissamummo kirjoitti:
Rahatilanne ei ole kovin hyvä (työtön), mutta tietääkseni kela korvaa ainakin osan yli 16 vuotiaiden psykologikuluista.
Kelan pitää hyväksyä terapia, jotta saa korvauksia. Vai onko jollain parempaa tietoa?
En tietoisesti pelkääkkään, mutta valitettavasti se iskee aina päällimmäiseksi ajatukseksi jos johonkin sattuu tai en saa henkeä paniikkikohtauksen aikana ja pelko vain pahentaa ahdistusta. Yksi vaihtoehto myös on, että se on yksi paniikkikohtauksen sivuoireista. Tämä on yksi syy miksi toivoisin pääseväni terapiaan jotta joku auttaisi minua analysoimaan ja toivottavasti pääsemään yli näistä pelkotiloista. :/
Miksi ei miehet koskaan kärsi mistään "masennuksesta" tai "ahdistushäiriöstä" (mikä vittu sekin on olevinaan...?)
No, sä otat suoraan yhteyttä nuorten psykiatriselle poliklinikalle. Nytkö kävit arvauskeskuksessa?
Ota yhteys erikoislääkäriin, ja kerro hänelle sama kuin tänne kirjoitit.
Muokkaus: Saithan siis yhteystiedot tälle lääkärille?