Äitiyspäiväraha 2258€/kk, eikä meinaa riittää mihinkään!
Paljonko teillä muilla työssäkäyvillä on ollut äp raha ja onko se tuntunut riittävän? Itselläni tuosta kk summasta käteen jää 1759€ ja siitä makselen vielä lainanlyhennykset ja kahden lapsen menot. Toki mie kuuluu myös talouteen, joten se auttaa asiaa mutta tuntuu ettei riitä mihinkään tuo raha saatikka säästöön asti.
Kommentit (37)
Mulla on ollu minimi, vajaa 500e/kk käteen kaikilla neljällä lapsella kun olen saanut kaikki opintojen välissä! Silläkin pärjää ihan ok kun ei osta mitään ylimääräistä.. hankkii vaatteet kirppikseltä jne..
Kolmesataa kakskytkuus miljardia ziljoonaa saan eikä meinaa riittää mihinkään. Kauheeta, kääk! Paljon te muut saatte ja miten pärjäätte?
Oliko vittu huonoin provo taas ikinä. Aihe ei vituta mutta tämä taso. Oikeasti, aplle sellainen neuvo että jos itsepintaisesti teet jotain niin ole nyt edes saatana hyvä siinä.
Pelle.
Sain suunnilleen saman verran ja hyvin riitti. Mutta olimme mitoittaneet asuntolainan sopivaksi ja muutenkin suunnitelleet taloutta.
Maksoimme yhteiset menot puoliksi niin kauan kuin sain äitiys- tai vanhempainpäivärahaa, kun olin hoitovapaalla niin mies hoiti kaikki asumiskulut (ja päinvastoin).
Miksi sinä maksat koko lainan ja kaikki lasten menot? Jos sinun rahasi eivät riitä, niin miehen on maksettava enemmän.
Kuka tuollaisen äitiyspäivärahan maksaa? Kustannetaanko se verovaroista? Miten kauan sitä maksetaan? Minä saan palkkaa nettona 1600-1700 euroa kuussa ja maksan siitä vuokran (en saa asumistukea tietenkään) ja sähkön, ja kuulostaa kyllä valtavalta summalta tuollainen raha.
Mulla vaan 3400. € kk ja silti käyn leipäjonossa ja onneksi mummut ja vaarit auttaa.Ostaneet vaunut,vaatteet ja sitterit,turvakaukalon ja yks vaareista möi uuden karhean autonsa tosi halvalla et ois turvallisempi auto.En tajua miten joku naapurin akka viittii tehä lapsia kun se reppana saa 880 € kk.No onneksi ei tarvi olla sen kaa tekemisis.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää verojen jälkeen 1300. Siitä osuuteni vuokrasta 400e, laskut ym. Viime kuussa kun maksoin sairaalaja polimaksut jäi 220e. Töihin olisin jo palanmut keikalle, mut sit sais vielä vähemmän. Täällänoi kateelliset ulisiat ei tajua, että ihan itse on tää tuloillamme ja veroillaansaittu😊
Pointti kai oli, että tuollasella summalla luulisi normijärjellä varustetun myös ihan itse pärjäävän...
t. se 900-1300€ nettona saanut
Jäin hoitovapaalta äitiyslomalle ja sain n 1700€/kk sen kolmen kuukauden ajan. Sen jälkeen vähän vähemmän. Elelin kyllä herroiksi tuon ekat 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Saman sain minäkin, ja hyvin riitti! Maksoin vielä vaunut, sitterin yms. omasta pussista kun miehellä oli sen verran pienet tulot siinä kohtaa. Ap ei nyt vaan ole osannut käyttää rahaa :D Ja en muuten ole korkeasti koulutettu... Ihan ammattikoulu pohjalla, enkä edes oman alan töissä. Paljon olen kyllä tehnyt töitä, sitä en kiistä.
Eikun äitiysivärahaa sain vähän enemmän, sen 105 arkipäivää. Se oli vanhempainpäiväraha mikä oli tuon suunnilleen 1800€ käteen ( maksetaan 158 arkipäivää)
Ja siis Kelahan nämä maksaa! Enemmän saavat ovat siis maksaneet tuloistaan enemmän veroa, joten siitä ei tarvitse kenenkään kantaa huolta. Ei siinä hyötymään pääse ns. ilmaiseksi ;)
Kiva lukee näitä idioottien saan vain 5000 e eikä riitä millään ku itse käy täysipäiväisesti raskaassa työssä ja saa käteen vaan 1350e kuussa
Kannattaa ryhtyä kansanedustajaksi, saa täyden palkan äitiysloman ajalta.
Hyvin ne ovat omat asiansa hoitaneet.
Vierailija kirjoitti:
Siis äitiysrahahan on noin 70-90÷ palkkatuloista? Eihän tuo siihen paljoa ole. Itselläni olisi 2240-2880e. Normipalkka 3200e eli juuri ja juuri keskituloinen.
Korjaan virheellisen käsityksesi päivärahan suuruudesta. Mun oli hiukan yli 50 prossaa palkkatuloista. Mitä suuremmat tulot, sen pienempi prosentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis äitiysrahahan on noin 70-90÷ palkkatuloista? Eihän tuo siihen paljoa ole. Itselläni olisi 2240-2880e. Normipalkka 3200e eli juuri ja juuri keskituloinen.
Korjaan virheellisen käsityksesi päivärahan suuruudesta. Mun oli hiukan yli 50 prossaa palkkatuloista. Mitä suuremmat tulot, sen pienempi prosentti.
Tuo on hyvin yleinen luulo pienituloisten keskuudessa, että suurempituloisetkin saisivat päivärahana saman osuuden palkastaan kuin hekin. Ja kyllä monelle suurituloisellekin tulee shokkina päivärahan suuruus, kun jäävät työttömäksi tai äitiyslomalle.
No mulla on pääomatuloja joten en osaa auttaa. Mutta jospa pistäisit kaikki menot minimiin ja ä-loman jälkeen töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli äp-raha enemmän, mitä normaali palkkani, joten ei ollut tuota ongelmaa.
Miten tuo onnistui?
Tekemällä viimeiset 6kk mahdollisimman paljon lisä- /ylitöitä. Mulla onnistui, kun töitä oli ja vointi oli koko ajan hyvä.
Just tänään tuli vähän reilu 1300€. Hyvin riitti lainan lyhennykseen, vastikkeeseen ja laskuihin. Tilille jäi 700€, tässä kuussa tosin pienet laskut. Asuntolainasta maksamme vain korot kotona olon aikana. Taloudessa 2 lasta, minä ja mies. Hyvin riittää rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvin yleinen luulo pienituloisten keskuudessa, että suurempituloisetkin saisivat päivärahana saman osuuden palkastaan kuin hekin. Ja kyllä monelle suurituloisellekin tulee shokkina päivärahan suuruus, kun jäävät työttömäksi tai äitiyslomalle.
On se silti vähän huvittavaa, että se shokki tulee vaikka saa enemmän käteen äitiyslomalla, kuin monet saavat palkkaa - ja että ei se tuen saaja itse ole osannut selvittää etukäteen tukensa määrää. Huonoa talouden pitoa muutenkin monilla, kun ei tunnu riittävän edes ihan hyvät tuet.