Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lankeatte aina "lukio on niin kallis"-rölleihin?

Vierailija
01.07.2016 |

Todellisuudessa ammattikouluun tarvitaan paljon kalliimpaa ammattikirjallisuutta. Lukio tulee mahdollisesti kalliimmaksi, mutta kustannukset jakautuu tasaisemmin kolmelle vuodelle kun amiksessa saattaa joutua hankkimaan suurimman osan ensimmäisen syksyn aikana.
Samoin graafinen laskin on kaikkea muuta kun pakollinen jopa laajassa matematiikassa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikirjallisuutta? :D ihan kuin amikset jaksaisivat lukea mitään aku ankkaa vaativampaa. Sitä paitsi kunnon tyä mies oppii tehdessä

Vierailija
2/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttumatta muuhun kuin tuohon laskimeen - se on pakollinen pitkässä matikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa niitä kirjoja oli suunnilleen yhden jakson aikana jo yhtä paljon kuin amiksessa kolmessa vuodessa. Ei oikein verrannollista.

Vierailija
4/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös auton tai asunnon ostaminen on kallista, mutta vaikuttaako nämä siis jotenkin lukion hintaan? Ei minun mielestä. Kuten ei amikseenkaan menevä raha vaikutua.

Vierailija
5/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja voi ostaa käytettynä. Itse ostin uudet ainoalle lapselleni, laskin parhaasta päästä, lisäksi tuli muutama teatteri (erittäin hyvä) ja autokoulunkin sai käydä koulun yhteydessä. En laskenut mitä maksaa. Totean etten juopottele, en polta myrkkyä, syön kohtuullisesti ts en oo syöppö ja en kulje vuitton olalla. 

Vierailija
6/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Istun kirjoittamassa tätä matematiikan laitoksella, missä teen tässä samalla kandia. Eläessäni en ole kajonnut graafiseen laskimeen. Pärjäsin lukiossa maan mainiosti funktiolaskimella.

Vierailija
7/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin amiksen käyneenä: mun koko kolmevuotiseen amistutkintoon piti ostaa tasan 1 kirja ja se maksoi noin 60 euroa.

Vierailija
8/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska valitettavasti tuollein ajattelevia on oikeasti olemassa. Ärsyttää kun jotkut paremmin tienaavat valittavat lukion kalleudesta. Itse maksoin kaiken opintotuellani. Asuin solussa vuokralla ja maksoin vuokran, kännykkäkaskun ja koulukirjat itse. Kirjoja kun ei ole järkeä ostaa kaikkia. Käytettynä saa, kirjastosta tai kaverilta lainaamalla.

Niin ja siis hyväosaisilla tarkoitin lukioaikaisia kavereita, joiden vanhemmat maksoivat kaikki. Ottivat itse lainan, jotta saa bilettää ja uusia vaatteita. Nykyään valittavat kuinka oli lukio kallis kun edelleen makselevat lainoja pois. Juu, minulla ei ole lainoja, koska venytin penniä.

Vierailija
9/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin amiksen käyneenä: mun koko kolmevuotiseen amistutkintoon piti ostaa tasan 1 kirja ja se maksoi noin 60 euroa.

Meidän piti ostaa 5-6 ja ne oli niin kalliita että piti erikseen tilata ennakkomaksun kera paikallisesta kirjakaupasta.

Vierailija
10/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikirjallisuutta? :D ihan kuin amikset jaksaisivat lukea mitään aku ankkaa vaativampaa. Sitä paitsi kunnon tyä mies oppii tehdessä

Aku Ankkahan on kuuluisa monipuolisesta kielestään. Paljon sivistyssanoja, vanhaa kieltä, slangia ja nokkelia sanamuunnoksia. 

Eli huono vertaus. Sanotaan näin, etteivät jaksa lukea mitään Seiskaa vaativampaa. Akkari menee aivan yli hilseen. 

(Täyttä sarkasmia sinänsä, arvostan ammattikoulun käyneitä siinä missä akateemisiakin. Ellen jopa usein enemmän.)

Vierailija
11/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafinen laskin ei ole pakollinen, mutta erittäin hyödyllinen. Kaikki pitkän matikan lukijat eivät ole matemaattiselle laitoksella hakeutuvia neropatteja matikassa. Mutta pitkän matikan opiskelu on hyödyksi monessa muussakin opinnossa. Laskimesta on siis apua ja oman lapseni kurssikavereista se on ollut n. 90%:lla. Joten kyllä siihen rahaa menee.

Ihan uteliaisuuttani kysyn että onko joku amislaisen vanhempi tietoinen noin suunnilleen siitä kuinka monta kirjaa siellä joutuu ostamaan. Tuli vain mieleeni kun pelkästään pitkän matikan kirjoja joutuu lukiossa ostamaan n. 13 kpl.

Vierailija
12/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Istun kirjoittamassa tätä matematiikan laitoksella, missä teen tässä samalla kandia. Eläessäni en ole kajonnut graafiseen laskimeen. Pärjäsin lukiossa maan mainiosti funktiolaskimella.

No sulla oli lyhyt matikka :DDD ni ihme ku et tarvinnu

Vierailija
13/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sulla oli lyhyt matikka :DDD ni ihme ku et tarvinnu

Mulla oli pitkä. Mikään muu ei oikein anna valmiuksia opiskella matematiikkaa yliopistossa.

Vierailija
14/14 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Graafinen laskin ei ole pakollinen, mutta erittäin hyödyllinen. Kaikki pitkän matikan lukijat eivät ole matemaattiselle laitoksella hakeutuvia neropatteja matikassa. Mutta pitkän matikan opiskelu on hyödyksi monessa muussakin opinnossa. Laskimesta on siis apua ja oman lapseni kurssikavereista se on ollut n. 90%:lla. Joten kyllä siihen rahaa menee.

Ihan uteliaisuuttani kysyn että onko joku amislaisen vanhempi tietoinen noin suunnilleen siitä kuinka monta kirjaa siellä joutuu ostamaan. Tuli vain mieleeni kun pelkästään pitkän matikan kirjoja joutuu lukiossa ostamaan n. 13 kpl.

Yhtä valinnaista kurssia lukuunottamatta (Numeerisia ja algebrallisia menetelmiä) se ei ole "erittäin hyödyllinen".