Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin myydä anopin antaman lahjan, mutta...

01.07.2016 |

Sain anopiltani (kun vielä olimme hyvissä väleissä) muutama vuosi sitten erään 75 euron arvoisen kulhon syntymäpäivälahjaksi. Kulho on kaunis, mutta hyvin iso, enkä ole käyttänyt sitä kertaakaan, vaan se on ollut kaapissa. Nyt opiskellessani ja erityisesti kesälomalla ollessani rahatilanteeni on todella heikko ja yritän myydä tavaroitani jotta voin elättää itseni, koska en saanut kesätöitä. Siivotessani kaappeja löysin tämän kulhon ja ajattelin, että laitan sen myyntiin, puolisoni kuitenkin haluaa kieltää sen ja perustelee sen sillä että se oli lahja hänen äidiltään ja koska sitä voi tarvita vielä jonain päivänä. Se on totta, lahjoja on epäkohteliasta laittaa eteenpäin, mutta emme tee tuolla mitään nyt emmekä varmasti jatkossakaan, saisin siitä hyvät rahat käyttämättömänä ja pärjäisin taas pari viikkoa eteenpäin, se vie myös todella paljon tilaa pienen kaksiomme kaapeista. En ole myöskään koskaan ollut sellainen ihminen, joka säilyttää tavaroita siksi että joskus ehkä sille voi tulla tarve tai sitten ei.

Mitä itse tekisitte minun tilanteessani? Teen tietysti niin kuten itse haluan enkä siten mitä mieheni sanoo, minun lahjanihan se on, mutta tahtoisin silti kuulla mielipiteitä.

Kommentit (39)

21/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinunhan kulho se tietysti on. Sanoisin kuitenkin että kulhosta "käytettynä" saatu raha ei ole välttämättä puolison mielipahan/mahdollisen pienen toran arvoinen asia. Et välttämättä saa tuosta niin paljon kuin olet ajatellut saavasi. Saatat tienata enemmän kirppispöydällä johon laitat nuorekkaita vaatteita.

Olen ajatellut että saisin tuosta 30-50 euroa hyvällä säkällä, se on paljon rahaa minulle joka olen käytännössä täysin rahaton. Tähän mennessä olen myynyt ilmaisilla kesätoreilla jo kaiken; vaatteet (vain välttämättömät ja paikatut olen säästänyt), kaikki koruni ja maalaustarvikkeet, kirjat, DVD:t, elektroniikan kuten soittimen ja TV:n, pelit ja maljakot.

22/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen voi nostaa kaapista tilaa viemästä pöydälle ja laittaa siihen kukkia.

Hyvä idea, mutta meillä ei ole kuin tuo yksi pieni, pyöreä pöytä ja siihen se ei mahdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Nannamanna kirjoitti:

WraithTodd kirjoitti:

Nannamanna kirjoitti:

Jos eläisin ja asuisin yksin, myisin kulhon. Se on vain tavaraa. En kuitenkaan voisi jättää perheenjäsenen mielipidettä huomioimatta. Tässä tapauksessa siis keskustelisin puolison kanssa uudemman kerran. En myisi kulhoa, jos puoliso on täysin vastaan. Mielestäni parisuhteessa ei ole oikein luopua omaisuudesta ilman toisen lupaa. Mistä edes tiedät, menisitkö kulho kaupaksi?

Käsitin niin, että kulho on ap:n saama lahja, ei yhteinen. Siinä tapauksessa on täysin ok myydä ilman puolisonkin lupaa. Vai kysytkö puolisoltasi luvan myydä esim. vaatteitasi?

Mitenköhän tää ny si virallisesti menee, mutta itse koen "kotitavarat" yhteisiksi riippumatta niiden alkuperästä. Olisi outoa ajatella, että myisin astiastoni, ihan vain koska voin. Ja erotilanteessa kaikki menee puoliksi? Vaatteet, kosmetiikka jne. taidetaan laskea henkilökohtaiseksi omaisuudeksi ihan aina.

Kyllä se olisi minun mielestäni melko outoa antaa puolisolleni erotessamme aikoinaan rippilahjaksi saamastani astiastosta puolet, mutta on toki aina mielenkiintoista kuulla eriäviä mielipiteitä, siksi tänne kirjoitinkin. Ja lisään vielä että me emme tosiaan ole vielä naimisissa, kyseessä on avopuoliso.-Ap

Meillä menee ainakin niin, että talousjutut, huonekalut ynnä muut on nyt yhteisiä. Jos kuitenkin ero tulisi, niin me tiedämme kumpi "oikeasti" omistaa mitäkin ja sen mukaan menisi jako.

Eli vaikka meilläkin on mun astiasto, niin en voisi myydä sitä nyt ilman puolisoni lupaa, mutta jos eroaisimme, olisi itsestäänselvää, että se olisi mun.

Tuon ymmärrän kyllä, koska puolisosi käyttää niitä astioita ja ilman niitä teillä ei ole ruokailutarvikkeita, mutta kun tässä on kyseessä tavara jonka olemassaoloa puolisoni ei ole edes muistanut vuosiin ennen kuin nyt otin sen kaapista esille.

Vierailija
24/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy pois. Ei ole mitään velvollisuutta säilyttää lahjoja.

Vierailija
25/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy. Jos asia jää vaivaamaan vuosien päästä, voit ostaa kulhon vaikka enemmän maksaisikin. Kulhohan on massatuotantoa. Tilanne olisi eri jos kyseessä olisi esim. anopin itse virkkaama pitsiliina tai muuna käsityönä tekemä tuote, sitä ei kannattaisi antaa pois vaikka kuinka anoppi olisi itse pirun oikea käsi.

Vierailija
26/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedäthän, että puolisosi on elatusvelvollinen tilanteessa, jossa hänellä on tuloja ja sinulla (tilapäisesti) ei?

Jos valmistumiseesi menee vielä seitsemän vuotta, opiskelet ilmeisesti jotakin hyvin vaativaa mutta myös hyvin työllistävää, esimerkiksi erikoislääkärin tutkintoa. Valmistuttuasi tulosi kasvavat siis huomattavasti, ja voit kompensoida nykytilanteen monin verroin.

Totta kai voit myydä tuon lahjakulhosi, mutta jos saat siitä vain muutaman kympin, ne rahat on nopeasti syöty. Sitten sinulla ei ole kulhoa eikä rahaa. Sinuna miettisin vielä vähän aikaa.

27/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedäthän, että puolisosi on elatusvelvollinen tilanteessa, jossa hänellä on tuloja ja sinulla (tilapäisesti) ei?

Jos valmistumiseesi menee vielä seitsemän vuotta, opiskelet ilmeisesti jotakin hyvin vaativaa mutta myös hyvin työllistävää, esimerkiksi erikoislääkärin tutkintoa. Valmistuttuasi tulosi kasvavat siis huomattavasti, ja voit kompensoida nykytilanteen monin verroin.

Totta kai voit myydä tuon lahjakulhosi, mutta jos saat siitä vain muutaman kympin, ne rahat on nopeasti syöty. Sitten sinulla ei ole kulhoa eikä rahaa. Sinuna miettisin vielä vähän aikaa.

Heh, ihan erikoislääkäriksi en sentään ole valmistumassa, opiskelen tällä hetkellä viittomakielen ohjaajaksi ja tätä koulua on jäljellä 2 vuotta, sen jälkeen jos hyvin käy, pääsen korkeakouluun jatko-opiskelemaan. Toki palkkani tulee jo pelkällä vk-ohjaajan nimellä olemaan tuplasti isompi kuin eläkkeellä olevan mieheni tulot, korkeakoulun jälkeen enemmän, mutta en haluaisi vetää sitä tähän. Emme ole kuitenkaan vielä naimisissa eli hänellä ei ole tuota virallista velvollisuutta auttaa minua rahallisesti. -Ap

Vierailija
28/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää katsomassa vaikka FB:n Arabia kirpputorilla miten hyvin noista Arabian tuotteista maksetaan, vaikkei olisikaan keräilyharvinaisuuksia. Varmasti saat tuosta 50e jos kerran on käyttämätön vielä. Ja joo siis toki myyt jos on niin tiukkaa rahasta. Ei ihan kaikkea voi aina säilyttää vaikka miten haluaisi.

Vierailija
29/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa toisaalta voi myös ostaa samanlaisen kulhon takaisin, jos sen menetys jää kovin kirvelemään.

Oikeasti tässä nyt on kyse vain tavarasta jolle ei ole mitään käyttöä... Ei mistään uniikista perintökalleudesta.

Vierailija
30/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tiukka rahatilanne teillä sitten on, jos puoliso on jo eläkkeellä ja sinä opiskelet vielä 6-7 vuotta. Tuossa tapauksessa myisin sen kulhon ja kaiken muunkin tarpeettoman.

31/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tiukka rahatilanne teillä sitten on, jos puoliso on jo eläkkeellä ja sinä opiskelet vielä 6-7 vuotta. Tuossa tapauksessa myisin sen kulhon ja kaiken muunkin tarpeettoman.

Myönnän sen kyllä ihan täysin, puolisoni joutui jäämään nuorena pois töistä eikä hänen eläkkeensä tietenkään ollut ehtinyt kertyä suureksi. Se on yksi lisäsyy sille, että haluan opiskella hyvän ammatin, koska hänen kuukausitulonsa eivät tule todennäköisesti koskaan tuosta yhdestä tonnista kohoamaan.

32/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, sinne meni myynti-ilmoitus, miehelle en sanonut mitään, luultavasti unohtaa koko kulhon olemassaolon tunnin sisällä kuten ennenkin.

Onko jollakin kulhon tarvetta? :D

Vierailija
33/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kulho, saat tehdä mitä haluat. Sun läheistenki luulis tajuavan, että se on vain materiaa, jonka voinee jopa ostaa takaisin kun tilanne sallii.

Mutta 75 euroa ei kuulosta kovin suurelta tienestiltä eikä yhden esineen myynti ole kovin kauaskantoinen ratkaisu.

Saatko jo kaikki mahdolliset tuet? Oletko tietoinen mihin rahasi menevät? Mitä keinoja sinulla voisi olla lisätulojen saamiseksi?

Tarkanmarkan blogissa on paljon säästövinkkejä ja lisätulovinkkejä. http://www.tarkkamarkka.com/blogi/1000-euron-saastovinkit/

Saituri.orgissa on kanssa kaikenlaista, samoten Marttojen sivulla.

34/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kulho, saat tehdä mitä haluat. Sun läheistenki luulis tajuavan, että se on vain materiaa, jonka voinee jopa ostaa takaisin kun tilanne sallii.

Mutta 75 euroa ei kuulosta kovin suurelta tienestiltä eikä yhden esineen myynti ole kovin kauaskantoinen ratkaisu.

Saatko jo kaikki mahdolliset tuet? Oletko tietoinen mihin rahasi menevät? Mitä keinoja sinulla voisi olla lisätulojen saamiseksi?

Tarkanmarkan blogissa on paljon säästövinkkejä ja lisätulovinkkejä. http://www.tarkkamarkka.com/blogi/1000-euron-saastovinkit/

Saituri.orgissa on kanssa kaikenlaista, samoten Marttojen sivulla.

En saa tukia, koska olen opiskelija kesälomalla, enkä ole ottanut opintotukea. En uskalla enää ottaa sitä riskiä että valmistumisen jälkeen en saa töitä ja minulla on laina niskassani korkoineen. Rahat jotka tienaan myymällä tavaroitani kuluvat lääkkeisiin ja ruokaan, lisätuloja saan keräämällä pulloja. Kulho menikin jo kaupaksi, 55 euroa sain siitä, sillä saan maksettua viikon ruoat ja paniikkihäiriölääkkeeni.

Vierailija
35/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyt mieheltä salaa ei se sitä muista muutaman kk päästä. Mutta sitä en tajua että miten 75 e maksaneesta kulhosta voi saada "hyvät rahat" ??

36/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyt mieheltä salaa ei se sitä muista muutaman kk päästä. Mutta sitä en tajua että miten 75 e maksaneesta kulhosta voi saada "hyvät rahat" ??

Mikä kenellekin on hyvä raha, se on neljäsosa opintotuestani. Nyt kun möin sen, sain 55 kertaa enemmän rahaa kuin mitä tililläni vielä eilen oli.

Vierailija
37/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalan näköinen kulho, toivottavasti pääset eroon.

Vierailija
38/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, ihan erikoislääkäriksi en sentään ole valmistumassa, opiskelen tällä hetkellä viittomakielen ohjaajaksi ja tätä koulua on jäljellä 2 vuotta, sen jälkeen jos hyvin käy, pääsen korkeakouluun jatko-opiskelemaan. Toki palkkani tulee jo pelkällä vk-ohjaajan nimellä olemaan tuplasti isompi kuin eläkkeellä olevan mieheni tulot, korkeakoulun jälkeen enemmän, mutta en haluaisi vetää sitä tähän. Emme ole kuitenkaan vielä naimisissa eli hänellä ei ole tuota virallista velvollisuutta auttaa minua rahallisesti. -Ap

Avopuolisoillakin on lain mukaan velvollisuus elättää toisiaan. Siihenhän perustuu mm. että molempien tulot katsotaan sosiaalitoimistossa jos tukea haetaan. Jos sinun tukesi ovat evätty miehen tulojen vuoksi, niin mielestäni on ihan kohtuullista, että mies elättää sinua sen pienen hetken kun apua tarvit.

Vierailija
39/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tarkoitukseni oli vielä kirjoittaa, että jos miehelläsikin on pienet tulot, niin voitte hake toimeentulotukea kesäksi, kun vain viet sinne koululta lapun ettet suorita opintoja kesällä. Useimmille kouluille, mm. yliopistoille, tuo lappu on ihan tuttua kauraa.

38

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän