Kuinka kauan postilla kestää selvittää osoite?
Minulle on lähetetty paketti viime viikon puoli välissä, mutta vahingossa vanhaan osoitteeseen vanhalla sukunimellä. Olin yhteydessä Postiin ja sieltä sanottiin, että menee osoitteenselvitykseen. Asiakaspalvelija ei kuitenkaan suostunut ottamaan mitään paketin tietoja (ei lähetystunnusta, tavarat menivät kirjekuoreen), ei lähettäjän tietoja, ei minun uusia tai vanhoja tietojani eikä sitä, minne paketti on matkalla, vaikka tiedän nämä kaikki. Sanoi vain, että siellä sitten selvitetään ja menee joitakin päiviä.
Ei ole palautunut lähettäjälle, eikä näkynyt minullakaan. Aspa ei myöskään vastannut siihen, että mitäs jos jakaja kuitenkin jakaa väärillä tiedoilla paketin sinne vanhaan osoitteeseen. Mietin vain, että kuinkahan kauan tässä vielä pitää jännitellä, että saanko tavarat vai en. Kun asuin tuossa osoitteessa, ikävä kyllä jakaja jakoi vanhan vuokralaisen postit meille kuukausia, joten pelkään että tavaroilleni käy samoin ja sille tielle jäävät.
Mietin myös sitä, että mistä tietävät, minkä paketin saaja on epäselvä, jos eivät suostu ottamaan mitään tietoja? Kuinka kauan tuo osoitteenselvitys yleensä kestää, jos olisi käynyt tuuri eikä jakaja ole jakanut pakettia? Asuin viimeksi tuossa osoitteessa useampi vuosi sitten, jos sillä on jotakin merkitystä.
Aion olla huomenna uudestaan yhteydessä Postiin ja kysellä sieltäkin näitä ja antaa vaikka väkisin ne tiedot. Kyllähän se paketti löytyy niillä tiedoilla vai? Varsinkin kun tiedän, että on menossa kaupunkiin x ja siellä on vain yksi Postin palvelupiste, johon se voi mennä.
Kommentit (31)
Kiitos vastauksesta! Eroaa jonkin verran tuosta asiakaspalvelijan kertomasta parista päivästä. Osaako joku vielä vastata tuohon että löytyykö paketti noilla tiedoilla ja voiko sinne mihin paketti on menossa, laittaa konttorille tiedon etteivät laita jakeluun tuollaista pakettia?
Ap
Siis paketti? Vai kirje? Jos se on kirje ja siellä on yksi postitoimisto missä kulkee satoja kirjeitä niin tuskin ne alkaa sinun kirjettäsi sieltä etsimään. Ne leikkaa nurmikoita nykyään.
Jos kyseessä on siis kirje jossa ei ole lähetystunnusta niin aika toivotonta on.
Tapanani on puhua paketista kun tulee tavaraa, mutta ovat siis mahtuneet kirjeeseen, jonka takia myöskään tuota lähetystunnusta ei ole. Harmittaa vain vietävästi, kun sen talon jakaja tuppaa jakamaan ihan väärillä tiedoilla arkaluontoisiakin lähetyksiä. Minullekin tuli sinne osoitteeseen entisen vuokralaisen posteja vaikka ja mistä kuukausi tolkulla. Ajattelin vain, että olisi voinut antaa ohjeistuksen jakajalle, jonka alueeseen kuuluu tuo talo, ettei jaa tähän asuntoon tätä kirjettä jossa on lähettäjä x tiedot. Mutta eipä se kai mene niin helposti kuin kuvittelisi :)
Ap
Posti jaetaan siihen osoitteeseen mikä kuoressa on. Ei ole postinjakajan asia asuuko se tyyppi siellä enää vai ei.
Mun osoitteseen 3B tulee välillä saman kadun 38:n postia, ne lykkään postin laatikkoon tai jakajalle kun seuraavan kerran näen. Jos tulee väärällä nimellä mutta minun osoitteella vedän ruksin osoitteen päälle ja saateteksti "väärä osoite" ja vien postin laatikkoon.
Huoh. Eipä kai sitten auta muu kuin toivoa, että palauttaa kuoren jos jakaja sen jakaa. Mutta sitä en käsitä, että miksi aspa sitten minulle selitti tuosta osoitteen selvityksestä ja kovasti lupaili, että sinne menee?
Ap
Riippuu siitä kuinka kauan aikaa on milloin oot viimeks osoitteenmuutoksen tehnyt. Mun ex muutti pois ja 2kk sen posteja ei tullut tänne ja sit alko taas tulemaan. (ei ollut tehny maistraattiin osoitteenmuutosta joten viralliset kirjeet tulivat tänne)
Olen tehnyt osoitteenmuutoksen viimeksi n. puolisen vuotta sitten. Ja tuossa osoitteessa tosiaan asuin useampi vuosi sitten viimeksi.
Ap
Ehkä parempi ottaa yhteyttä sinne vanhaan osoitteeseen. Sinne on jaettu, eikä posti ota mitään vastuuta eikä selvitä mitään.
Mitä kummaa siinä nyt pitää osoitteesta selvittää, kun se on alunperinkin tiedossa?
Ajattelinkin että pitää varmaan ottaa selvää kuka siinä nykyään asuu. Sitä en vain käsitä, että miksi aspa lupaili ja intti kivenkovaan, että kyllä se sinne selvitykseen menee. En saanut kunnon vastauksia kun koitin kysyä, että mistäs siellä osataan ottaa juuri tuo minun kirjeeni selvitykseen, kun siinä kuitenkin on osoite, mistä he voivat tietää että juuri siinä on vanha osoite? En saanut vastausta kuten en siihenkään, että mitäs jos jakaja jakaa sen, vaikka ovessa olisi väärä nimi.
Ap
Entisenä postilaisena on pakko kommentoida sen verran että posti jaetaan nimen ja osoitteen perusteella. Jos nimi ei täsmää osoitteeseen eikä ole osoitteen muutosta niin katsotaan ns. 'muuttaneet listalta'.
Jos ei löydy sieltä niin kirje käytetään osoitteessa tarran kanssa, tarrassa kirje pyydetään palauttamaan jos on mennyt väärään osoitteeseen. Toki kaikki ei vääriä lähetyksiä palauta mutta näin on ohjeet.
Postilla on kahdenlaista käytäntöä: toisinaan jakavat luukusta riippumatta ajattelematta täsmääkö lähetyksen nimi ja postiluukun nimi. Toisinaan tarkistavat ja palauttavat lähettäjälle. Se mitä aspa sanoo, saattaa pitää paikkansa tai sitten ei. Onneksi on posti.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä postilaisena on pakko kommentoida sen verran että posti jaetaan nimen ja osoitteen perusteella. Jos nimi ei täsmää osoitteeseen eikä ole osoitteen muutosta niin katsotaan ns. 'muuttaneet listalta'.
Jos ei löydy sieltä niin kirje käytetään osoitteessa tarran kanssa, tarrassa kirje pyydetään palauttamaan jos on mennyt väärään osoitteeseen. Toki kaikki ei vääriä lähetyksiä palauta mutta näin on ohjeet.
Menisikin noin niin ei olisi mitään ongelmaa. Tuossa talossa vain kun oli se jakaja, joka jakoi pelkän osoitteen perusteella ilman mitään tarroja tai muitakaan. Oli kyllä muutenkin erittäin tyly ja elämäänsä kyllästyneen näköinen sen verran mitä häntä näin. Nyt sitten nykyisen vuokralaisen tiedot numeropalvelusta esille vai?
Ap
Alkaa kyllä riittää postin touhu. Ei ole vielä kauaa siitä, kun aiheuttivat minulle melkein 1000e:n laskun kun hiukan sekoilivat erään lähetyksen kanssa ja piti vuokrata tilaa eräälle tavaralle, johon tuossa lähetyksessä oli tulossa varaosa ja tarjosivat POSTIMERKKEJÄ hyvitykseksi. Lisäksi ovat hukanneet todella tärkeitä papereita ja sen takia ovat asiat menneet aivan pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei löydy sieltä niin kirje käytetään osoitteessa tarran kanssa, tarrassa kirje pyydetään palauttamaan jos on mennyt väärään osoitteeseen. Toki kaikki ei vääriä lähetyksiä palauta mutta näin on ohjeet.Menisikin noin niin ei olisi mitään ongelmaa. Tuossa talossa vain kun oli se jakaja, joka jakoi pelkän osoitteen perusteella ilman mitään tarroja tai muitakaan. Oli kyllä muutenkin erittäin tyly ja elämäänsä kyllästyneen näköinen sen verran mitä häntä näin. Nyt sitten nykyisen vuokralaisen tiedot numeropalvelusta esille vai?
Ap
No joo, jos hän pelkästään jakaa postin niin ei tietenkään voi tietää ketä osoitteessa asuu... Minä olin pienessä toimipaikassa töissä ja lajittelin itse postin jonka jaoin.
up