Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistaako/tunsiko joku Petri Wallia?

Tytöntylleröinen
27.06.2016 |

Taannoisesta lyhyestä Kingston Wall keskustelusta tuli mieleen, et tunsiko joku teistä Petriä, ja millainen muistikuva teillä jäi hänestä. Itse siis "tunsin" sen veljeni kautta. Olin siis itse huomattavasti nuorempi (ala-asteikäinen) ja "Pete-setä" kävi aina joskus meillä. Muistan vaan, et aina se iloisesti moikkaili, vähän jekutti ja löysi aina jostain takataskusta karkin, tikkari, purkan tms. Saatoin ehkä olla vähän ihastunutkin häneen😄 Anyways, kuolemansa oli tosi järkytys (sain kuulla syys vasta vanhempana). Luin tuossa taannoin miehestä kertovan kirjan, ja kylläpä oli monitahoinen tyyppi niin hyvässä kuin pahassa verrattuna silloisen pikkutytön mielikuvaan. Onko muilla mitään muistoja Petristä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omakohtaisia muistoja, mutta lapsesta saakka olen jostain syystä tuntenut syvää yhteyttä häneen musiikin kautta ja aina säännöllisin väliajoin näen hänestä unia. Kävin haudallakin ihan hiljattain. Todella mielenkiintoinen tyyppi. Harmi, ettei päässyt koskaan sisälle Hesperian päivystykseen...

Vierailija
2/15 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks tää oo se tyyppi joka hyppäs Töölössä jostain kirkontornista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mainitsemasi kirja on tosi hyvin toteutettu ja tuo paljon tietoa esille Petestä ja tuosta ajasta. Innoistuin Kingston Wallista teininä, kun kuulin Tri-logyä tuoreeltaan. Ajaton klassikohan tuo levy edelleen on. Peteä en valitettavasti päässyt koskaan näkemään luonnossa. Hieno ja herkkä taiteilijamies kaikesta päätellen, mutta taisi joutua ikään kuin uskonnon (ja vähän ehkä myös niiden huimausaineiden) uhriksi. Tuhlausta kyllä se, että ne luut tuolla meren rannalla nyt makaavat.

Vierailija
4/15 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo mainitsemasi kirja on tosi hyvin toteutettu ja tuo paljon tietoa esille Petestä ja tuosta ajasta. Innoistuin Kingston Wallista teininä, kun kuulin Tri-logyä tuoreeltaan. Ajaton klassikohan tuo levy edelleen on. Peteä en valitettavasti päässyt koskaan näkemään luonnossa. Hieno ja herkkä taiteilijamies kaikesta päätellen, mutta taisi joutua ikään kuin uskonnon (ja vähän ehkä myös niiden huimausaineiden) uhriksi. Tuhlausta kyllä se, että ne luut tuolla meren rannalla nyt makaavat.

Ihan täsmälleen samaa mieltä! Olin itsekin lueskellut Ior Bockin teoksia ja tuon Petri Wallin sagan luettuani tuli kyllä sellainen olo, että Bockilla oli suuri vaikutus Wallin ahdistukseen, psykoosiin ja itsemurhaan. Häpesi suunnattomasti Bockin juttuihin pohjautuvaa tuotantoaan, jota ei tietysti millään tekemättömäksi saa.

Vierailija
5/15 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan täsmälleen samaa mieltä! Olin itsekin lueskellut Ior Bockin teoksia ja tuon Petri Wallin sagan luettuani tuli kyllä sellainen olo, että Bockilla oli suuri vaikutus Wallin ahdistukseen, psykoosiin ja itsemurhaan. Häpesi suunnattomasti Bockin juttuihin pohjautuvaa tuotantoaan, jota ei tietysti millään tekemättömäksi saa.

Mielenkiintoinen näkökulma tuo että häpesi Bockin juttuihin pohjautuvaa tuotantoaan ja että se olisi ollut syynä hänen lopulliseen ratkaisuunsa. Tarvii lukea hänestä kirjoitettu kirja.

Tuo kuvio olisi kuin jokin faustilaisen myytin versio: luova taiteilija rupeaa inspiraation saadakseen juttusille oudon pakanallisen hahmon kanssa, joutuu lumotuksi ja luo taideteoksia, joita lumouksen haihduttua häpeää niin paljon, että syöksyy kuolemaansa.

Vierailija
6/15 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bock ja Lemminkäisen temppeli, ilma savusta makeana.

Vierailija
7/15 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joku tunsi.

Vierailija
8/15 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omakohtaisia muistoja, mutta lapsesta saakka olen jostain syystä tuntenut syvää yhteyttä häneen musiikin kautta ja aina säännöllisin väliajoin näen hänestä unia. Kävin haudallakin ihan hiljattain. Todella mielenkiintoinen tyyppi. Harmi, ettei päässyt koskaan sisälle Hesperian päivystykseen...

Hotelli Hesperian?

Vierailija
9/15 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrisen sairaalan nimi oli silloin Hesperian sairaala.

Oli myös samanniminen yökerho.

Näitä sitten kännissä jankattiin.

Vierailija
10/15 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni teistä medikalisoi Wallin. Ehkä se on itseänne helpottava selitysmalli poikkeaviin yksilöihin?

Vierailija
11/15 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, oli mieheni tuttavia kun oltiin nuoria. Olen siis joskus istunut jossain samoissa paikoissa ja nähnyt keikalla. Mies sitten tunsi paremmin. Toki oltiin itse silloin nuoria, ei oltu naimisissa ja kaveripiiri oli laaja.

Vierailija
12/15 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jääny Petristä kuva (kirjan ja haastattelujen kautta) herkästä, kulmikkaasta parikymppisestä rokkarista, joka turrutti itsensä alkoholin/pilven/psykedeelien avulla. Avaimet ja karismaa hällä olis ollut vaikka mihin, mut hänen palapelistään jäi ehkä kuitenki uupumaan se kriittinen pala. Koen, että Kingston Wallin mystiikkaa lisää huomattavasti Petrin itsemurha ja keskenjäänyt matka, ja tämä siitä huolimatta että Kingston Wall on omissa kirjoissani helposti Suomen all-time parhaimpia yhtyeitä.

Vierailija
13/15 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatusleikki: 12 jatkaa. Miettikääpä kun se kohtalokkaan päivän tapahtumat olis menny erilailla, Petri eläis ja se olis nyt syksyllä alkavassa Vain elämää -sarjassa mukana 4:ttä kertaa yhdessä Kaija Koon kanssa. Muistelis kosteaa nuoruuttaan, olis raitistunut ja olis julkaissut kirjan, jossa toteaisi, että niillä elintavoilla ei olis elänyt yli 30-vuotiaaksi. Aika outo ajatuskehä tuokin. :)

Vierailija
14/15 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä Ylen proge-rock ohjelmassa viitataan useasti, että Petrillä aikamoinen huumeongelma joka paheni vuosi vuodelta. Ihan voi googlettaa mitä aineita herra on vedellyt. 

Vierailija
15/15 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrä tunsin Petrin lapsesta asti, mutta bändivuosina ei juurikaan nähty. Joskus joissain bileissä törmättiin.

Aikamoinen viikari johon äidin hylkääminen ja lehdissä ripotellut skandaalit vaikuttivat suuresti jo lapsesta asti.

Hyvä ja uskollinen ystävä, todella lahjakas ja sillä olisi ollut ihan valtavasti annettavaa musiikillisesti.