Miten te vegaanit reagoitte, jos teille on tulossa ei-vegaaneja ystäviä kylään?
Tuolla toisessa ketjussa haukuttiin ihmistä sivistymättömäksi, kun sanoi, että hänellä on pöydässä sianpää, kun vegaanivieras tulee kylään.
Kysynpä vaihteeksi teiltä vegaanit, oletteko te mielestänne sivistymättömiä? Miten te suhtaudutte, jos teille on tulossa ei-vegaaneja vieraita kylään? Tarjoatteko vain vegaaniruokaa, vai hyväksyttekö ja ymmärrättekö sen, jos joku haluaa liharuokaakin syödä?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Tuolla toisessa ketjussa haukuttiin ihmistä sivistymättömäksi, kun sanoi, että hänellä on pöydässä sianpää, kun vegaanivieras tulee kylään.
Kysynpä vaihteeksi teiltä vegaanit, oletteko te mielestänne sivistymättömiä? Miten te suhtaudutte, jos teille on tulossa ei-vegaaneja vieraita kylään? Tarjoatteko vain vegaaniruokaa, vai hyväksyttekö ja ymmärrättekö sen, jos joku haluaa liharuokaakin syödä?
Muiden pitää kunnioittaa vegaanien ruokavaliota, mutta vegaanin ei tarvitse kunnioittaa muiden ruokavaliota koska ovathan vegaanit Parempia Ihmisiä. Tai näin tuntuu monet vegaanit kuvittelevan.
Tarjoilen sitä mitä vieraat tahtoo syödä. Mulle on ihan sama miten muut elämäänsä elää
Pidän luennon diaesityksineen siitä kuinka lihansyönti on väärin ja perseestä. Sen jälkeen syötän pavunituja ja voikukanlehtiä, samaan aikaan kun laulamme ringissä gumbayaa ja poltamme suitsukkeita kynttilänvalossa
En ole koskaan ymmärtänyt tahallista riidan haastamista tai mitään lapsellisia mielenosoituksia. Kertoo tekijästään paljon, jos sellaisiin sortuu.
Tarjoan vain lihaa, huonosti kypsennettynä tietenkin, liharuokia kun en yleensä valmista.
No tarjoan jotain mistä tiedän vieraiden tykkäävän, sianpäätä en kuitenkaan. Hyvä ruoka ei kylläkään vaadi lihaa, enkä itsekään syö mitään ituja, vegaanista mättöruokaa mielummin.
Vierailija kirjoitti:
No olen kyllä sivistymätön monella eri tasolla. En minä sen erikoisempi ihminen vegaanisuuteni vuoksi ole kuin muutkaan. Joissain asioissa sivistynyt ja toisissa en. Minun tuttavapiiriini koostuu kokonaan normiväestöstä eli sekasyöjistä. Ihan normaalisti suhtaudun, kun on tuttuja tulossa kylään. Tarjoan vain vegaaniruokaa, koska olen vegaani eettisyyden vuoksi eikä kyseessä ole minulle siis pelkkä ruokavalio. Ymmärrän, jos joku haluaa syödä liharuokaakin. En tosin usko, että kukaan muutaman tunnin vierailulle lihaa kaipaa, että tähän mennessä ovat kaikki pysyneet sen vierailun ajan elossa syömällä ihan normaalia kasvisruokaa. Pyrin tarjoilemaan sekasyöjällekin normaalia ruokaa, että varmasti maistuisi. Esimerkiksi leivonnaisistahan ei oikein huomaa, onko ne vegaanisia vai ei, joten hyvin kelpaavat kaikille.
Tarjoan vegaaniruokaa ja jätän syömisen vieraideni vastuulle. Muiden vieraana ollessani he saavat kantaa pöytään mitä haluavat ja minä puolestani syödä siitä sitä mikä maistuu. Jos minulle jää nälkä, niin se on oma asiani.
Vierailija kirjoitti:
Pidän luennon diaesityksineen siitä kuinka lihansyönti on väärin ja perseestä. Sen jälkeen syötän pavunituja ja voikukanlehtiä, samaan aikaan kun laulamme ringissä gumbayaa ja poltamme suitsukkeita kynttilänvalossa
Hahaa, mainiota!
Teen vegaaniruokaa koska eläinperäisten tuotteiden ostaminen on mun etiikan vastaista.
En vaadi että mulle aletaan tekemään erikseen ruokaa kun menen muualle syömään, jos kysytään erikoisruokavalioista niin kerron että oon vegaani mutta siinä se. En varsinkaan alkaisi vaatimaan sen emännän/isännän arvojen vastaista ruokaa koska se ois mun mielestä aika tökeröä, eikä sitä tee myöskään kun sekaanitutut kun mun luona käyvät. Kukaan ei siis joudu tekemään arvojensa vastaisesti :)
Mulla on pakkasessa pullaa ja mokkapaloja ilman maitoa ja munia. Maistuu ihan samalta kuin tavallinenkin.
En sitä mitenkään mainosta ja hyvin kelpaa.
Mutta liharuokaa en kyllä ostaisi. En ymmärrä miksi pitäisi. Ei kenekään ei-vegenkään tarvitse vegaanista ruokaa vääntää vegaanille. Ihme ongelmat ihmisillä.
Suututteko te myös, jos muslimi ei tee teille sikaruokaa? Onko teillä joku kauhea tarve vaatia kylässä aina sitä ruokaa, mitä kyseinen ihminen ei uskontonsa tai eettisten syiden takia pysty/halua valmistaa? Kerratkaapa, mitä se sekasyöjä oikein syökään...
Arvot ja eettisyys on vähän eri asia kuin se, mistä eniten tykkää. Ehkä pikkulapsen mielestä ruoassa ainoa tärkeä asia on maku. Täten siis sekaani voi syödä maukasta vegaaniruokaa, mutta vegaani ei lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Suututteko te myös, jos muslimi ei tee teille sikaruokaa? Onko teillä joku kauhea tarve vaatia kylässä aina sitä ruokaa, mitä kyseinen ihminen ei uskontonsa tai eettisten syiden takia pysty/halua valmistaa? Kerratkaapa, mitä se sekasyöjä oikein syökään...
Niin, tai pitääkö keliaakikon kotona ehdottomasti saada vehnäjauhosta leivottua?
Vuodesta toiseen jaksan ihmetellä, kuinka vaikea joidenkin on tehdä kasvisruokaa. No jokaisen oma valinta miten elää elämäänsä, mutta liiallinen lihansyönti ei ole järkevää. Kaikkien ei tarvitse olla kasvissyöjiä, mutta jokaisen on fiksua syödä kasvisruokaa.
En ymmärrä ihmisiä, joiden on pakko saada lihaa leivän päälle, ja joka aterialla on pakko olla lihaa. Nämä ihmiset eivät voi elää terveenä, jossain vaiheessa saattaa tulla lääkärin määräys muuttaa ruokatapoja (ellei kuolema korjaa ennen sitä).
Minä syön lihaa, mutta hyvin vähän. Leikkeleitä ostan ehkä kerran kuussa, (ja yleensä kyse salamista joka tulee pitsaan). Muutoin lihaa syömme 2 päivänä viikossa, ja 2-3 päivänä on kalaa, ja 2-3 päivänä kasvisruokaa. Viikot vaihtelevat, mutta lähtökohta on se, että max 3 päivänä on lihaa/vko.
On hauska huomata, että mitä enemmän vuosien saatossa on tehnyt kasviruokia, sitä vähemmän enää tekee mieli lihaa. Kasvisruuan jälkeen olo on "kevyempi", ei tule sellaista ähkyä mitä lihan jälkeen. Monet ruuat joista ennen teki lihaversion, on syrjäyttänyt kasvisversio koska se vaan on parempaa (mm. lasagne). Minusta on myös järkevää että päivän kasvikset ovat siitä itse ruuassa, ei lisukesalaattina lautasella. Ja kyllä: kasviruuasta lähtee nälkä, pavut ym. ovat ihan yhtä täyttäviä mitä liha.
Mikä siinä niin kovasti ärsyttää kun joku on vegaani?
t: eräs sekasyöjä, jota ei ärsytä
En ole syönyt lihaa esiteini-iän jälkeen. En osaa laittaa tai maustaa liharuokia, enkä usko että vieraatkaan niistä nauttisivat. Teen hyvää ja maistuvaa kasvisruokaa, kaikille on aina kelvannut!
Vierailija kirjoitti:
Minä en suuttuisi, enkä alkaisi vaatimaan mitään itselleni erityistä ruokaa.
Mitä tulee uskonnollisiin tai vakaumuksellisiin syihin, niin itse en alkaisi sen vuoksi vierailleni valmistamaan erillisiä ruokia. Jos siitä sanomista tulisi, sanon, että Suomessa on uskonnonvapaus ja jokaisella on kotonaan oikeus valmistaa sellaista ruokaa, kun itse tykkää parhaimmaksi. Sanoisin, että ruokaa ei ole pakko syödä. Lisäksi saattaisin mainita myös siitä, että on omalta osaltaan aika lapsellista sellaisista syistä nirsoilla ruuasta, kun monessa kehitysmaassa ihmiset, pienet lapset, vanhukset ja sairaatkin, näkevät nälkää. Että olisi ihmisten täällä länsimaissa hyvä olla kaiken ruuan osalta tyytyväinen ja että meillä on riittävästi ruokaa. Ruoka-aineallergiat toki ovat sellainen syy, minkä vuoksi jotain ruokaa ei voi mahdollisesti syödä.
No ainakin tästä eteenpäin tiedän tarjota sitä sianpäätä. Kiitos vinkistä!
Lähden karkuun tietenkin ja laitan ovet lukkoon. Muuten lihansyöjä saastuttaa koko huushollini. Ovelle jätän ison maissintähkän.