Suunnaton väsymys
Onko kokemusta miten pääsee yli jatkuvasta väsymyksestä, johon uni ei tunnu auttavan?
Nukun yöt aika hyvin, heräilen joskus aamuyöstä, mutta jatkuvasti on väsynyt olo. Väsymys johtaa myös motivaationpuutteeseen enkä jaksa tai saa aikaiseksi oikein mitään. Tiedän, että pitäisi lenkkeillä ja liikkua, mutten jaksa lähteä. Käyn töissä ja teen pakolliset jutut, mutten jaksa todella innostua mistään.
Haluaisin vain nukkua.
En ole lihonut kuin pari-kolme kiloa, joten tuskin johtuu kilpirauhasongelmista, ja syön monivitamiineja. Viimeaikoina olen kiinnittänyt huomiota siihen, että varsinkin hiilihydraattien runsas syöminen johtaa suoraan päiväunille. Tämmöistä on saattanut olla aikaisemminkin, mutta nyt olen vasta alkanut yhdistää nämä kaksi asiaa.
Viime yönä nukuin klo 00-06, 06.30-8.00, 08.30-9.00, aamun jälkeen menin päiväunille klo 11 ja heräsin klo 15 (!!!), jonka jälkeen en ole jaksanut kuin selata vauva-palstaa. Ulkona on kaunis ilma ja pitäisi vaan lähteä ulos, mutta en jaksa.
Onko tämä jotain vaihdevuosisekoilua, olen 42 v nainen?
Kommentit (10)
Minulla äärettömän väsymyksen, vetämättömyyden ja saamattomuuden aiheutti kilpirauhasen vajaatoiminta höystettynä anemialla. Pahimmillaan olin hereillä vaan 8-9 h/vrk, en yksinkertaisesti kyennyt olemaan hereillä kauempaa. Ja sen hereilläoloajankin odottelin vaan koko ajan, että koska pääsen nukkumaan...
Suosittelen siis lääkäriin hakeutumista.
Oliko sulla muita oireita kuin väsymys?
Lihoitko tms?
Mä olen vain väsynyt ja paino noussut sen takia muutaman kg:n, mutta muita merkkejä jotka viittaisi kilpirauhasongelmaan ei ole.
Ap
Väsyn helposti sosiaalisissa tilanteissa, varsinkin jos niitä on joka päivä monta tuntia. Olen muuten terve ja elintavat kunnossa. En keksi mistä muusta väsymys voisi omalla kohdallani johtua.
Vierailija kirjoitti:
Anemia tai matala hb?
Voisi olla, lähdenpä lääkäriin ensi viikolla.
Ap
Oletko käynyt väsymyksen takia lääkärissä? Ehkä pitäisi ottaa verikokeet ja tarkastaa kilpirauhasen toiminta. Jos niistä selviäisi jotain. Minulla on kyllä ihan sama vaiva, ja olen myös nelikymppinen nainen. Olen usein todella väsynyt. Oman väsymykseni olen päätellyt olevan henkistä laatua. Minulla on ollut parin viime vuoden ajan aika rankkaa: olen ollut työttömänä, eronnut ja aloittanut uuden suhteen, jossa on ollut kaikenlaista ongelmaa. Uuden työn etsiminen ja opettelu vaativat veronsa, ja muutenkin koko nykyinen työelämä vaatimuksineen ja epävarmuuksineen tuntuu vievän ihan hirveästi voimia. Ihmettelen, miten perheelliset työssäkäyvät ihmiset jaksavat. Itse en meinaa jaksaa, vaikka en joudu huolehtimaan muista kuin itsestäni.
En oikein osaa neuvoa, koska en itsekään tiedä, mistä saisin energiaa. Usein tuntuu siltä, että tarvitsen kaikista rasituksista toipumiseen päivän, jolloin en tee yhtään mitään, makaan vain ja surffaan netissä. Pyrin harrastamaan liikuntaa ainakin pari kertaa viikossa. Se piristää, vaikka lenkille lähteminen on usein työn ja tuskan takana.
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt väsymyksen takia lääkärissä? Ehkä pitäisi ottaa verikokeet ja tarkastaa kilpirauhasen toiminta. Jos niistä selviäisi jotain. Minulla on kyllä ihan sama vaiva, ja olen myös nelikymppinen nainen. Olen usein todella väsynyt. Oman väsymykseni olen päätellyt olevan henkistä laatua. Minulla on ollut parin viime vuoden ajan aika rankkaa: olen ollut työttömänä, eronnut ja aloittanut uuden suhteen, jossa on ollut kaikenlaista ongelmaa. Uuden työn etsiminen ja opettelu vaativat veronsa, ja muutenkin koko nykyinen työelämä vaatimuksineen ja epävarmuuksineen tuntuu vievän ihan hirveästi voimia. Ihmettelen, miten perheelliset työssäkäyvät ihmiset jaksavat. Itse en meinaa jaksaa, vaikka en joudu huolehtimaan muista kuin itsestäni.
En oikein osaa neuvoa, koska en itsekään tiedä, mistä saisin energiaa. Usein tuntuu siltä, että tarvitsen kaikista rasituksista toipumiseen päivän, jolloin en tee yhtään mitään, makaan vain ja surffaan netissä. Pyrin harrastamaan liikuntaa ainakin pari kertaa viikossa. Se piristää, vaikka lenkille lähteminen on usein työn ja tuskan takana.
Kuulostaa ihan mun elämältä.
Toisaalta haluaisin ihmevitamiinipiikin persauksiin ja toivon, että se palauttaisi jaksamisen ja innon, toisaalta haluaisin vajota jonnekin pakoon kaikkea.
Mun kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet oli tasan kamala väsymys ja käsi-ihottuma. Siis en pysynyt hereillä varsinkaan ruoan jälkeen, mutta en siis kyllä muutenkaan. Onneksi lääkäri pisti heti kokeisiin, kun kerroin, että työnantaja on huolissaan siitä, että nukahdan lähes seisaalteen. Ei auta nukkuminen siihen väsymykseen.
Eikö kenelläkään ole samoja kokemuksia?