Onko olemassa aurinkovoidetta, jolla estän ruskettumisen?
Kummalla pitää suojautua UVA vai UVB, jos tahdon välttyä ruskettumiselta? Ja kummasta sitä D-vitamiinia tulee? Kertokaa myös merkkejä, jos tiedätte.
Kommentit (17)
50 suojakerrointa olen käyttänyt. Syön D-vitamiinia purkista, kun kärsin sen puutoksesta. Auringostakin olisi kiva saada sitä, mutta ruskettua en halua. Ole tälläkin hetkellä ärsyttävän ruskettunut käsistä, kun en tajunut suojata niitä jo kevätauringolta. Mitä nämä Sun Blockit on? Ap
Just! Rainbow aurinkorasva ainakin estää ruskettumisen.
Miten olisi vaatetus?
Valkoiset peittävät puuvillavaatteet pitävät viileämpänä kuin toppi ja shortsit. D-vitamiini purkista!
Mutta mikset halua ruskettua? Mikä kevyessä rusketuksessa on vikana?
Ongelma on, että rusketun suomalaiseksi liiankin helposti, vaikka olisin ihan vain pienen hetken auringossa. Suoraan sanottuna palaisin mieluummin, sillä rusketus rumentaa minua. Ap
Eipä edes spf 50 estä ruskettumasta, ehkä hieman hidastaa sitä. Ainoastaan vaatteilla sen pystyy estämään, mutta sehän tarkoittaa sitten myös hattua leveällä lierillä jos kasvotkin haluaa suojata.
Mulla on sama juttu. Rusketun aivan älyttömän nopeasti, ja sitten jää ikäviä rajoja joka paikkaan. Yksi tunti kun käytät hametta ulkona, on rajat hameenrajassa. Sitten vaihdat siitä shortseihin, ja menet koran kanssa ulos, niin toiset rajat on siinä. Paitojen kaula-aukkojen ja hihojen rajoista puhumattakaan. Ja naama tietenkin. Mä näytän likaiselta ruskettuneena. En tahdo ruskettua. Mutta pakko se on ulkoilla koiranomistajana ja muutenkin, tietenkin.
Nimenomaan. Tälläkin hetkeltä naama näyttää siltä, ettei olisi ainakaan kuukauteen käynyt pesulla ja joku kohta siinäkin on sitten vähän tummempi esim. poskipäiden varjostuksen vuoksi, mikä lisää entisestään vaikutelmaa. Mulla iho ainakin muuttuu kellertävään suuntaan, mikä ei todellakaan näytä hyvältä. Käytän pitkälahkeisia housuja koko kesän. Paita on pakko olla lyhythihainen, kun ei kärsi olla muuten. Minusta puuvillavaatteetkin ovat aika lämpimiä. Ap
Vain vaatetus ja apteekista saatavat fyysiset aurinkosuojat estävät rusketuksen. Jälkimmäisiä pitää pistää reilusti ja lisäillä usein. SPF 50 ei välttämättä riitä, itse paloin vaikka oli tuo suojakerroin ja lisäilin voidetta parin tunnin välein.
Mikään aurinkorasva ei täysin estä ruskettumista. Välttele auringossa oloa, pukeudu peittävästi (mutta ilmavasti), käytä isoja hattuja jotka varjostavat kasvosi. Olen käyttänyt La Roche Posayn fysikaalista 50 kertoimen aurinkorasvaa, mutta se voi värjätä vaatteita. Mutta se toimi aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Paras keino on pysyä sisällä
No tämä nyt ei ole vaihtoehto. Varsinkaan koiranomistajalle, ja autottomalle. Ja muutenkaan kukaan tuskin haluaa viettää aikaansa sisällä.
Mä tosiaan rusketun niin nopeasti keväällä, että toukokuussa mulla on jo kaksi astetta tummempi meikkivoide kuin talvella.
Naama valkenee aika nopeasti syksyn myötä, mutta muu kroppa ei. Rajat kestää pitkälle talveen, ja just kun on päässyt eroon niistä, niin tulee jo uudet. T: se toinen ruskettuja
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Tälläkin hetkeltä naama näyttää siltä, ettei olisi ainakaan kuukauteen käynyt pesulla ja joku kohta siinäkin on sitten vähän tummempi esim. poskipäiden varjostuksen vuoksi, mikä lisää entisestään vaikutelmaa. Mulla iho ainakin muuttuu kellertävään suuntaan, mikä ei todellakaan näytä hyvältä. Käytän pitkälahkeisia housuja koko kesän. Paita on pakko olla lyhythihainen, kun ei kärsi olla muuten. Minusta puuvillavaatteetkin ovat aika lämpimiä. Ap
Kokeile pellava- tai silkkivaatteita, mielellään väljiä. Vaatetus ainoa keino jos paljon oleskelet ulkona. Ihme jos kukaan pystyy ilman päähinettä olemaan helteellä.
Vierailija kirjoitti:
50 suojakertoimet toimii hyvin, apteekista saa sun block -aineita
50+ suojakerroin voiteita saa myös muista kaupoista, esim. Nivean. Kuluttaja taisi juuri testata ne, ja se Nivean, joka oli huomattavasti halvempi, oli ihan yhtä tehokas uin apteekin monta kymmentä euroa per litra kalliimmat. Eli merkillä ja hinnalla ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
50 suojakerrointa olen käyttänyt. Syön D-vitamiinia purkista, kun kärsin sen puutoksesta. Auringostakin olisi kiva saada sitä, mutta ruskettua en halua. Ole tälläkin hetkellä ärsyttävän ruskettunut käsistä, kun en tajunut suojata niitä jo kevätauringolta. Mitä nämä Sun Blockit on? Ap
Sun block tarkoittaa tehokkaasti suojaavaa voidetta.
Japanilaiset naiset (osa heistä) eivät halua ruskettua. He käyttävät voimakkaita aurinkosuojia (japanilaiset suojakertoimelliset voiteet ovat ilmeisesti erilaisia kuin Suomessa myytävät, parempi koostumus jne) ja lisäksi käytössä aurinkovarjo.
50 suojakertoimet toimii hyvin, apteekista saa sun block -aineita