Onko muiden kurkunpäätulehdukseen helposti sairastuvien lasten vanhempia paikalla?
Onko teille käynyt usein niin, että on pitänyt mennä päivystykseen tai soittaa ambulanssi? Me jouduttiin soittamaan viime yönä ambulanssi lasta hoitamaan, ja nyt väsyttää. Kerran aiemmin on soitettu ambulanssi.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Joo oli. Kun ei saatu tilannetta itse hallintaan.
Onko siis niin, että lapsi ei enää sairastu? Missä iässä helpotti? Meidän lapsi on nyt kohta viisi.
Ap
Eivätkö oireet ole helpottaneet kylmässä ilmassa? Nyt ulkona ei tietysti ole kylmä, mutta pakastin auki tms? Meillä ei lapsi mielestäni niin kovin helposti sairastu ja siinä se menee missä muutkin. Ollaan siis ulos kärrätty ja talvella tuuletettu huone pakkasen puolelle (lapsi nukkui pipo päässä ym). Yleensä yksi yö on ollut tosi paha, sitten helpottaa. Tuo on kamala tauti siitä, että se vaatii todella pitkälle rauhallisen aikuisen. Aikuisen hätä tarttuu todella nopsaan lapseen, vielä jos ambulanssiakin pitää soitella. En usko että ihan tyynen rauhallisesti sellaista tehdään.. Minkä ikäinen lapsi on kyseessä?
Koulun aloitusiässä alkoi helpottaa. Sitä ennen pikkulapsena oli tosi hurjia tilanteita. Hänellä oli se monta kertaa, aina yöllä. Hän on nyt jo täysi-ikäinen.
Tsemppiä teille!
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö oireet ole helpottaneet kylmässä ilmassa? Nyt ulkona ei tietysti ole kylmä, mutta pakastin auki tms? Meillä ei lapsi mielestäni niin kovin helposti sairastu ja siinä se menee missä muutkin. Ollaan siis ulos kärrätty ja talvella tuuletettu huone pakkasen puolelle (lapsi nukkui pipo päässä ym). Yleensä yksi yö on ollut tosi paha, sitten helpottaa. Tuo on kamala tauti siitä, että se vaatii todella pitkälle rauhallisen aikuisen. Aikuisen hätä tarttuu todella nopsaan lapseen, vielä jos ambulanssiakin pitää soitella. En usko että ihan tyynen rauhallisesti sellaista tehdään.. Minkä ikäinen lapsi on kyseessä?
Helpotti, mutta oireet palasivat, aina, kun tultiin sisälle. Lapsi on viiden. On niin tuttu vaiva, että en sitä stressaa. Kyllä ambulanssin voi ihan rauhallisestikin soittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koulun aloitusiässä alkoi helpottaa. Sitä ennen pikkulapsena oli tosi hurjia tilanteita. Hänellä oli se monta kertaa, aina yöllä. Hän on nyt jo täysi-ikäinen.
Tsemppiä teille!
Meillä yleensä ne oireet helpottaa päiväksi jopa niin, että mitään yskää tmv. ei ole. Nyt sentään hieman yskää. Lähes täysin yövaiva! Kiitos! On meilläkin onneksi vähentyneet nuo.
Ap
Tsemppiä kuitenkin ap:lle! Toivotaan että joskus helpottaa. T: se kuka epäili ettei ambulanssia voi rauhallisesti soittaa
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kuitenkin ap:lle! Toivotaan että joskus helpottaa. T: se kuka epäili ettei ambulanssia voi rauhallisesti soittaa
Kiitos, eiköhän se kasvaessa helpota. Me asutaan 100 km päässä päivystyksestä, joten ohjeistus on, että ambulanssi soitetaan, jos hengenahdistus ei mene ohi. Hoito on adrenaliini, eikä sitä saa kotikäyttöön.
Ap
Kokeile ensiapuna kesällä kylmää jäätelöä, mehujäätä tms. Pitäs turvotusta laskea. Näin neuvoi minua lastensairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ensiapuna kesällä kylmää jäätelöä, mehujäätä tms. Pitäs turvotusta laskea. Näin neuvoi minua lastensairaanhoitaja.
Oli kyllä viime yönäkin niin paha se hengenahdistus, että en olisi uskaltanut mitään lapselle syöttää. Vaiva helpotti aina viileässä ulkoilmassa, mutta palasi sitten, kun lapsi tuli sisälle ja meni makuuasentoon.
Ap
Onko teillä pihakeinua? Siellä voisi yöllä istua lapsen kanssa ja keinua hiljalleen viileässä yöilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä pihakeinua? Siellä voisi yöllä istua lapsen kanssa ja keinua hiljalleen viileässä yöilmassa.
Ei ole pihakeinua, portailla on istuttu ja hyttysiä ruokittu!
Ap
Meillä oli tytöllä 7v pariviikkoa sitten kurkunpääntulehdus ja pojalla 1v on ollut jo kaksi. Kyllä säikaytti se pojan eka kun hää oli vasta 4kk sillon ja se hengittäminen kun alkoi kuulostaa kovin työläältä niin lähdettiin sairaalaan. Autossa talvella olo turvakaukalossa selvästi auttoi ja lääkäri käski istuskella parvelleekka hengittämässä.
Tosi pelottava tauti. Yhdellä lapsista tuota ollut useasti. Nyt 8 v enkä muista et olis yli vuoteen enää ollu kohtauksia. Päivystykseen on tullut yöllä soitettua ja melkeen hätänumeroonkin mut jotenkin just ja just selvitty.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tytöllä 7v pariviikkoa sitten kurkunpääntulehdus ja pojalla 1v on ollut jo kaksi. Kyllä säikaytti se pojan eka kun hää oli vasta 4kk sillon ja se hengittäminen kun alkoi kuulostaa kovin työläältä niin lähdettiin sairaalaan. Autossa talvella olo turvakaukalossa selvästi auttoi ja lääkäri käski istuskella parvelleekka hengittämässä.
On varmasti kamalaa, kun on noin pienellä tämä vaiva! Meillä esikoisella oli yli vuoden ikäisenä ekan kerran. Kuopuksella ei onneksi ole tätä koskaan ollut.
Ap
Esikoisella meillä oli pahimmat. Asutaan ihan Lastenklinikan naapurissa, niin on itse viety sinne. Kerran vauvana, sitten pärjättiin monta vuotta kotikonstein, kunnes sitten lähempänä eskari-ikää tuli tosi paha kohtaus. Vietiin itse taas klinikalle, mutta lääkäri torui ja sanoi, että olisi pitänyt tilata ambulanssi. Oli kuulemma pahimpia kohtauksia, mitä hän oli nähnyt... Sen jälkeen ei onneksi enää pahoja tilanteita ole ollut. Nyt lapsi täyttää kymmenen, eikä ole kyllä pariin vuoteen enää mitään vaivaa taudista ollut.
Meillä on vielä pojalla 11v kurkunpääntulehduksia. Ambulanssi ollaan välillä soitettu ja joskus itse viety sairaalaan hengittelemään adrenaliinia, kun ei ole ulkoilma tai jäätelö auttanut. Nyt saatiin kotiin kortisonitabletteja lääkäriltä. Pitää ottaa kun alkaa hengitys illalla kuulostamaan siltä, että yöllä tulee kohtaus. Katsotaan toimiiko, ei ole vielä ollut tarvetta.
Meilläkin on vielä 14-vuotiaalla ollut kurkunpääntulehdusta viime vuosina, en nyt muista koska viimeksi mutta yleensä flunssan yhteydessä yskä muuttuu haukkovaksi vieläkin jossain vaiheessa. Viileä ilma on aina auttanut eli ei ole tarvittu lääkäriä (itse olen diagnosoinutkin), saati ambulanssia.
Hurjia kertomuksia. Pojallani oli nelikuisena sama vaiva ja hitto että pelotti jos turpoaisi kurkku umpeen 😞 kylmää vettä ja maitoa annettiin ja makuuhuoneen ilma pidettiin viileänä.
Joo oli. Kun ei saatu tilannetta itse hallintaan.