Millaista on olla apteekin tekninen apulainen?
Eli olisiko jollain omakohtaista kokemusta, tai sitten muiden apteekin työntekijöiden tietämystä, millaista on olla apteekissa teknisenä apulaisena?
Apteekkialaan olisi kiinnostusta ja uskon että sopisin työympäristöön. Mutta ihan uuteen koulutukseen ei olisi varaa, voisiko tekniseksi apulaiseksi päästä jos olisi ensin vaikka harjoittelijana harjoittelijan palkalla? Ottavatko apteekit koskaan harjoittelijan sopimuksella kouluttamattomia vai tuleeko tähänkin tehtävään kuitenkin valmiiksi koulutettuja? Onkohan palkka yleensä kuitenkin tuon apteekkialan TES:n mukainen, eli silloin jäisi siihen 1600 nurkille... Aika pieni palkka.
Mitä työhön yleensä kuuluu? Entä millaiset työajat ovat, apteekkien aukiolon mukaiset vai tuleeko esim. aamuisin varhaisin paikalle?
Kiitos tosi paljon, jos jollain on tietoa ja jaksamista vastata! :)
Kommentit (13)
Kiitos tosi paljon vastauksesta, kuulostaa kyllä hyvältä ja voisi sopia mullekin.
Jos joku vielä huomaa tän ja jaksaa naputella, niin olis tosi kiva kuulla vielä niistä teknisen apulaisen työajoista, vähän pelkään sitä onko usein varhaisaamuun menoo, ennen muita työntekijöitä?
Kiva että apteekkiala kiinnostaa. On varmasti apteekkeja joissa on mukava työympäristö. Valitettavasti naisvaltaisena alana työnjohtaminen on jäänyt paljon jälkeen nykyajasta. Ilmeisesti monet ovat niin tottuneita epäkohtiin, että niitä pidetään tavallisina ja ilman kritiikkiä jatketaan edelleen. Proviisorit pomppivat huomauttelemassa alemmilleen mitä erikoisimmista säännöistä. Onnistumisia tai hyvää työtä ei juurikaan huomata, saatika kiitetä. Työhyvinvointia ei varsinaisesti lisää huomattelut liian useista vessakäynneistä tai väärin laitetusta klemmarista. Tauoilla ei saa poistua apteekista ja jokaista asiakasta on riennettävä tervehtimään. Vaikka olisit kuinka lahjakas asiakaspalvelija, niin omaa pelisilmää ei tule käyttää. Aina löytyy jotain huomauteltavaa. Farmaseutti tekee 7,5 tuntia päivässä asiakaspalvelua nonstop ja seassa on pelottavastikin käyttäytyviä asiakkaita. Tekniset ovat alinta kastia ja vaikka pystyisit tekemään työn tehokkaammin ja paremmin, niin teet sen mukisematta apteekkarin tai proviisorin ohjeiden mukaan. Jos uskot, että voit kaikesta tuosta huolimatta palvella asiakkaita aina hymyssä suin ja kiittää ylempiäsi jatkuvista huomatuksista, niin ala on juuri sinulle sopiva :).
Mä tein hetken aikaa ekstrana vain. Olin pääasiassa vain kassalla, välillä hyllytin, mutta mlkein kokoajan oli asiakkaita niin istuin siinä kassalla sen 7h päivässä. Mun kokemuksen mukaan melko tylsää ja ihan hirveän huono palkka, oliko joatain 9 euroa tunnilta
Riippuu vähän missä päin suomea apteekissa on töissä, että onko aikaisia aamuja. Meillä lääkekuljetus tuli aamuyöstä, joten työpäivä alkoi monesti kuudelta. Mukava työ, mutta surkea palkka vastuuseen nähden, kun hoitaa tilaukset ym. Päivittäistavarakaupan puolella sentään harva yksittäinen tuote maksaa tuhansia euroja, virheitä ei oikeen saa tulla. Vaihdoin alaa, nyt sellaisessa työssä jossa vastuu näkyy palkassakin.
Olen itse apteekissa töissä mutta täällä Britanniassa. En nyt vaan ihan ymmärtänyt miten hoitoalalla työskentelevä puhuu “narkkareista”... meillä Metadonin jakelu on osana palveluita ihan ihmisille joilla on ongelmia päihderiippuvuuksien kanssa. Lokerointi ja halveksuva asenne kanssaihmisiä kohtaan ei kuulu tälle alalle 😑
Varaudu siihen, että isommissa apteekeissa vanhemmat tekniset vievät kaikki jännemmät hommat ja nakittavat sinut lauantaivuoroihin, iltoihin ja jäät uusimpana nököttämään 7h päivässä kassalle. Lääkeneuvontaa ei voi antaa. Vapaan kaupan tuotteissa, elintarvikkeissa ja kosmetiikassa voit auttaa (ja pitääkin). Pienemmissä apteekeissa voit saada tehdä muutakin kuin tuijottaa seinää ja odottaa asiakkaita.
Olen itse proviisoriopiskelija ja etenkin farmaseutin harjoitteluvaiheessa tekniset pitivät minua jatkuvasti kassalla ja poissa farmaseuttisista tehtävistä. Miksi? Koska joku heistä jatkuvasti saikulla tai he muuten inhosivat rahastusta. Hyvä kun tauolle pääsi.
Apteekeissa huonontaa ilmapiiriä hierarkisuus ja naisvaltaisuus. Apteekkari määrittää myös paljon ilmapiiriä. Jos pomo on mukana toiminnassa, voi olla kannustavakin ilmapiiri. Jos vain pyörii päiväkaudet shoppailemassa ja ilmestyy tunniksi valittamaan niin voi olla huonompi ilmapiiri.
Oma palkkani oli teknisenä lähempänä 2000 e mutta voi johtua siitä, että se oli farmasialiiton suosituspalkka teknisenä toimivalle farmasian opiskelijalle jolla yli 90op opintoja alalta.
Meidän apteekki on auki 9-20. Aiemman apteekkarin aikana farmaseutit avasivat ja sulkivat, mutta nykyisin se on teknisten hommaa, eli heillä on käytännössä joko aamuvuoro 8.45-16.45 tai iltavuoro 12.15-20.15, ei välivuoroja useinkaan. Joskus on joku 10-18 vuorolla. Mitä isompi apteekki (enemmän populaa töissä) sen joustavampaa, mitä pienempi, sen tiukempaa, tosin ihan pienissähän aukioloajat ovat tyyliä 9-17.
Itse olen ollut kohta 1,5 vuotta pienen maalaistaajaman apteekissa teknisenä apulaisena. Pääsin sinne ihan sattumalta. Entisten tuttujen kautta.
Koulutus on ravintola alalta ja muilta aloilta. Niillä pärjää siellä perusjutuissa.
Suosittelen käymään koulutuksen vaikka oppisopimuksella. Siinä saat kattavasti lisää tietoa apteekin toiminnasta yms mitä et muuten saisi ehkä ikinä tietää.
Meillä on auki 9-17 arkisin ja lauantaisin tällä hetkellä 8-14. Lauantai vuoroja on n. 1 kerran kuukaudessa. Joskus toki enemmänkin.
Työ on helppoa sisätyötä. Kiirettäkin on joskus kun hoidan kaiken itse kun olen ainoa tekninen. Olen sitä alinta kastia joka tekee kaikki likaiset hommat ja sellaiset juoksevat asiat. Työ on monipuolista, lääkkeiden tilausta, tavaroiden purkamista, lääkkeiden hakua ja kuljetusta ympäri pitäjää, kaupassa käyntiä yms yms.
Suosittelen vahvasti!
Apteekkari panee ja proviisorillekin on annettava.
Nappeja saa pöllittyä ja niistä saa kovan hinnan.
Farmaseutti herran armosta kirjoitti:
Kiva että apteekkiala kiinnostaa. On varmasti apteekkeja joissa on mukava työympäristö. Valitettavasti naisvaltaisena alana työnjohtaminen on jäänyt paljon jälkeen nykyajasta. Ilmeisesti monet ovat niin tottuneita epäkohtiin, että niitä pidetään tavallisina ja ilman kritiikkiä jatketaan edelleen. Proviisorit pomppivat huomauttelemassa alemmilleen mitä erikoisimmista säännöistä. Onnistumisia tai hyvää työtä ei juurikaan huomata, saatika kiitetä. Työhyvinvointia ei varsinaisesti lisää huomattelut liian useista vessakäynneistä tai väärin laitetusta klemmarista. Tauoilla ei saa poistua apteekista ja jokaista asiakasta on riennettävä tervehtimään. Vaikka olisit kuinka lahjakas asiakaspalvelija, niin omaa pelisilmää ei tule käyttää. Aina löytyy jotain huomauteltavaa. Farmaseutti tekee 7,5 tuntia päivässä asiakaspalvelua nonstop ja seassa on pelottavastikin käyttäytyviä asiakkaita. Tekniset ovat alinta kastia ja vaikka pystyisit tekemään työn tehokkaammin ja paremmin, niin teet sen mukisematta apteekkarin tai proviisorin ohjeiden mukaan. Jos uskot, että voit kaikesta tuosta huolimatta palvella asiakkaita aina hymyssä suin ja kiittää ylempiäsi jatkuvista huomatuksista, niin ala on juuri sinulle sopiva :).
Sama kokemus isosta apteekista pk-seudulta, erittäin vahvaa hierarkkisuutta ja suoranaista simputusta. Negatiivinen ilmapiiri ja kovaa juoruilua ja valitusta. Uutena sinun piikkiin pistetään muidenkin virheet. Kukaan ei opeta haastavampia juttuja vaikka suoraan pyydät. Etenemään ei pääse. Ja se apteekkari on pahin, käskee yhtäkkiä pyyhkimään pölyjä keskellä pahinta ruuhkaa, tai ilmoittaa että vessatauot pitää pitää sen niiden lyhyiden lakisääteisten taukojen puitteissa. Ei kunnollista työterveydenhuoltoa, vaikka apteekkari kuuluu suomen rikkaimpiin. Liitossa on kaupan alaa kehnommat sopimusehdot, lyhyemmät tauot jne.
Joku pienempi apteekki voisi olla ok ilmapiriltään, mutta itse lähtisin uusiksi vain jos työttömyys uhkaisi ja ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa.
Työkavereina usein "hienostorouvia" huvin vuoksi. Miehensä elättää ja ovat apteekkarin kavereita.
"Älä sinä kommarityttö tule tänne vaatimaan oikeuksiasi ja liitollasi uhkailemaan".
Apteekeissa huonontaa ilmapiiriä hierarkisuus ja naisvaltaisuus. Apteekkari määrittää myös paljon ilmapiiriä. Jos pomo on mukana toiminnassa, voi olla kannustavakin ilmapiiri. Jos vain pyörii päiväkaudet shoppailemassa ja ilmestyy tunniksi valittamaan niin voi olla huonompi
Sitten tulee ostostensa kanssa apteekkiin vähän ennen sulkemisaikaan, jättää ne kassalle ja käskee laittaa paikalleen sen jälkeen kun on saatu ovet kii. On jo valmiiksi hirveä ruuhka ja näyttää siltä ettei sieltä tulla pääsemään ajoissa pois. Apteekkari sen sijaan voi vaan lähteä.
Joinain päivinä tulee uusien tuolien ja pöytien kanssa, jotka täytyy tulla pihalta asti kantamaan. Vanhemmat tekniset eivät tule auttamaan vaikka huonekalujen raahaminen pienestä oviaukosta on hieman haastavaa.
Ruuhka-aikoina pyydellään ylitöihin, mutta kerrotaan ettei kuitenkaan ole pakko tulla :)
Työ on mukavaa. Alalle on olemassa koulutus, mutta se ei ole välttämätön. Riippuu ihan paikkakunnasta, koulutetaanko siellä lääketeknikkoja. Palkka on tosiaan huono, mutta työ on kevyttä ja monipuolista jos pääsee tekemään muutakin kuin olemaan kassalla. Ainakin apteekissa jossa itse olin ennen kuin hakeuduin farmaseutiksi, lääketeknikon työhön kuului paljon toimistotehtäviä ja vastuulla oli myös liki kokonaan lääkkeiden logistiset työt (tilaaminen, kuorman purku, tarkastus, paikalleen laitto, mahdolliset palautukset jne...). Pidin kovasti apteekista työympäristönä. Ainoa miinus narkkareista joita välillä asioi, mutta toisessa ääripäässä oli paljon leppoisia ja herttaisia vanhuksia jotka olivat mitä ihanimpia asiakkaita ja tulivat hyvinkin tutuksi.