Kuntosali-ihmiset, auttakaa! Kirjoitin joku aika sitten aloittavani kuntoilukuurin, 3 krt vkossa salilla ohjaajan tekemän
ohjelman mukaan ja 1-2 krt vkossa kilometrin uinti. Tätä on nyt takana kohta kuukausi. Tulokset ovat tässä:
-paino on pysynyt samana
-vyötärö näyttää sivusuunnassa kaventuneen, maha ei ole muuttunut miksikään
-selkäläskit ovat aavistuksen alkaneet vetäytyä roikkumasta
-vanhat vaatteet kiristää hauiksen ja reisien kohdalta
Hmph. Mukavaa että keskivartalo saattaa olla kesällä hoikempi. Mutta mitä ihmettä on tuo reisin leviäminen, normaalisti käytössä olleet farkut olivat tosi tiukat reisien kohdalla. Oon kyllä reenaillut niitä kovasti ja painoja kasvattaen, mutta tarkoitukseni oli hävittää niistä läskiä eikä suinkaan levittää niitä!
Kommentit (34)
Sun syömisiin puuttuisin!
Onko toi susta hyvältä tuntuvaa? Puuro on hyvä asia mutta jos on ns. minuuttipuuroa niin se muuttuu heti mahassasi sokeriksi! Ota mieluummin kunnon puuroa tai sitten ruisleipää tai muuten kuitupitosta leipää (ks. tuoteselosteesta yli 10 kuitumäärä on hyvä).
Sitten PALJON kasviksia ja marjoja ja hedelmiä! Ne täyttää mahaa, pitää nälkää kauemmin ja tyydyttää kivasti makean nälkää. Tee jälkkäriksi, aamupalaksi tai välipalaksi pikkunen kiisseli tai rahka (vaihda rahkasta kerma jogurttiin tai piimään, äläkä sokeroi liikaa).
Se että syöt vähemmän ja terveellisemmin kuulostaa ihan järkevältä mutta se ei ole sitä! Varsinkin jos olet ollut kova herkuttelemaan.. Aikasemmin olet syönyt PALJON energiaa ja jos syöt äkkiä vähän ja terveellisesti niin syöt jo LIIAN VÄHÄN ja kroppa ei tajua pudottaa painoa.
Syö mieluummin kaksi kertaa useammin lisäksi! Eli ihan välipalaa, satsaa laatuun eli niitä kuituja!
Muista et puolikiloa päivässä ainakin kasviksia, lautaselle rehua, puuroon, kiisseliin, pelkästään, leivän päälle.. Raasta valmiiksi odottaan jääkaappiin muutamalle päivälle raastetta ja leikkaa vaikka kurkkua, porkkanaa ja muuta jonka nopeesti joko saat naposteltua tai siirrettyä lautaselle.
Jos sun tekee kamalasti mieli jotain hyvää esim. suklaata niin tee kuppi laihaa kaakaoo tai osta pari pätkistä. Tai osta yks tavallinen pulla!
Muista mitä ennen valitsit herkuksi ja ota sitä pienempi ja/tai terveellisempi. Nollatoleranssi herkuilla toimii niille jotka ei sitä oo mässänny liikoja tai on pidempään vähentäny määrää.
-Koska fakta on että laihdut jo sillä että jos syöt Wiinerin päivässä ja valitset voipullan ja jatkossa laihdut lisää jos syöt tavallisen pullan.
Kiusaat itsesi ja pilaat luultavammin kuurisi jos otat nollatoleranssin ja näännytät itsesi porkkanoilla.
Vaikea sanoa, mitkä ovat ne pienet painot... itsekin aina olen pähkäillyt sitä samaa, koska minulla hauis kasvaa nopeasti. Arvaa, kun oli kitisevä vauva talossa, niin hauis oli isompi kuin monella miehellä.... Ratkaisin tämän siten, että en treenannut hauista ollenkaan, vain yleisiä lihaksia eli lähinnä penkkipunnerrusta, jonkin verran ojentajaa.
Toinen minkä onnistun kasvattamaan on etureidet. Siksi en niitä treenaa ollenkaan.
Eli olen tehnyt maksimipainoja penkillä tai jalkaprässissä. Muuten vähän leppoisammin, siten, että toistot tuntuvat, mutteivat väsytä.
Älä myöskään tee vatsalihaksia tai vyötärölihaksia liian isoilla painoilla. Vaan tee ennemmin 200 toistoa. Koska vyötärö vain leviää lihasten kasvatessa - kokemusta on.
En täysin ole lopettanut herkuttelua. Nyt se vaan on satunnaista, kun koko syksyn oli päivittäistä. Tunnistan, että se oli mielihyväsyömistä, oli tosi raskas syksy monen asian suhteen ja tuosta liikunnasta sain täytettä iltoihin ja samalla jotain terveellisempää aivojen nollausta kun suklaalevyn syöminen sohvalla. Syön kyllä töissä kahvilla pullan, mutta tosiaan tavallisen vehnäpullan, kun ennen voitaikinaviinerin. Karkin syöntikin on sitä, että levyllisen sijaan riittää yksi suklaapatukka. Ei tee edes mieli syödä ylenmäärin. Mutta kai mä kohta repsahdan kun toi reisiasia takapakkina harmittaa... Kasviksia ja marjoja syödään meillä muutenkin tosi paljon, varmasti se puoli kiloa päivässä on tullut tähänkin mennessä syötyä.
oon tehnyt ohjelmaa siihen luottaen, koska haluasin tasapainoisen kropan. Pitää varmaan jättää jalkoja pienemmälle, ainakin painojen suhteen. Ohjelman teki kyllä nainen, mutta se taisi siltikin olla jostain valmiista mallista minulle parhaiten sopiva, joten ehkä sen alunperin oli tehnyt mies. Jotain kai kertoo, että toi jalkaprässipaino on noussut tässä kuukauden ajassa 20 kg:sta 35 kg:oon. Harmittaa vaan kun olen tehnyt tunnollisesti sarjaani enkä kertaakaan ole pinnannut kuntosalille menemisestä ja sitten tulos on se vanha tuttu, että saa taas ostaa isommat housut...
Näistä viesteistä tosiaan näkee, että naiset pelkää isoja painoja ja niiden tuomia isoja LIHAKSIA. Kuulkaas nyt, ei ne lihakset naisella noin vain kasva, nimim. kokemusta on! Vaatii todella rankkaa treeniä ja paljon työtä, jotta jotain näkyvää saa aikaiseksi. Kuukaudessa ei paljoa varmasti tapahdu!
En sortuisi pienien painojen heilutteluun edes laihdutusmielessä (itsellänikin on dieetti menossa, ja jalkaprässissä painoja sentään 135 kg). Aerobista kannattaa tehdä jos haluaa läskistä eroon, ja samalla siinä punttailla KOVILLA painoilla. Näin saadaan säilytettyä sitä lihasmassaa.
Muutenkin naiset on ihan ihmeellisiä salilla, tehdään niin pienillä painoilla kuin mahdollista vuodesta toiseen. Luullaan sitten kehitystäkin tapahtuvan. Huoh, ei tiedä itkeäkö vai nauraa, kun monet vielä lukevat lehteä " treenatessaan" . No, jokaisellapa on oma elämänsä. Harmittaa vain katsoa vierestä, kun treeni menee monella hukkaan.
-N23-
No mulla on ongelmana kai se, että treeni näkyy siellä missä ei niin kiirettä olisi. Vatsaliikkeet ei taida tehota yhtään. Mäkin oon huomannut tuon lehden lukemisen ja samalla sen että liike vaan hidastuu ja loppuun kun on kai kiinnostava artikkeli. Samalla on laite varattuna muilta.
ap
Hyvä ap, muutamassa viikossa ei ulkonäössä kyllä todellakaan tapahdu yhtään mitään, vaikka kävisi salilla joka päivä! Mittaa nyt ne reidet ja sitten korkeintaan kuuden kuukauden päästä uudelleen. Siinä ajassa VOI jo jotain muutoksia näkyäkin.
Käyttämäsi painot ovat oikeasti todella pieniä! 35 kiloa prässillä on aivan mitätön eikä ole näin lyhyessä ajassa muuttanut jalkojesi mittoja mihinkään suuntaan.
Katsopa muita salilla käyviä naisia. Olet varmaan jo huomannut, ketkä käyvät usein ja treenaavat kunnolla. Samalla olet varmaan huomannut, että he ovat HYVIN HOIKKIA! Itse en ole koskaan tehnyt prässiä 80kg pienemmillä painoilla.
Pelkällä liikunnalla ei voi laihtua. Kiinnitä vielä enemmän huomiota siihen, mitä syöt. Ehkä sinun kannattaisi käydä salilla vain pari kertaa viikossa ja uimassa 2 - 3 kertaa. Sauvakävelyä voi myös suositella.
Ensinnäkin ap, kun aloittaa salitreenin keräävät lihakset aluksi nestettä, ihan se saattaa " leventää" reisiäsi. Kun kroppa ja lihakset tottuvat, neste ja turvotus häviää. Kuukaudessa ei todellakaan naiselle tulee paljoa lihasta, kuten joku sanoikin n. pari kiloa voi tulla vuodessa puhdasta lihasmassaa.
Mua myös naurattaa noi harhaluulot, että isoilla painoilla tulee isot lihakset ja pienillä palaa rasva ja tulee pienet, kiinteät lihakset : DDD Jos haluaa tuloksi, pitää tehdä isoilla painoilla ja pyrkiä lisäämään niitä aina kuin mahdollista! Katsopa tosiaan niitä isommilla painoilla treenaavia naisia salillasi, ovat hyvinkin pieniä ja timmejä! Ja minä olen siitä esimerkkinä. Kävin salilla useamman vuoden, mutta se oli aivan turhaa työtä, sillä veivasin pienillä painoilla sarjoja, jotka eivät tuntuneet missään. Reilu vuosi sitten uusi ohjaaja pisti treenin aivan uusiksi, ja oikeaan ruokavalioon liitettynä tuloksia tosiaan alkoi tulla.
Olen 165/53, olen vaatekokoa xs/34 ja rasvaa on kropassani todella vähän. Lihakset alkavat jo erottua mutta todella kauan olen saanut salilla juosta.. Enkä todellakaan ole mikään lihaskimppu : ))) Painoista, jalkaprässiä en ole aikoihin tehnyt, mutta reilu vuosi sitten mulla oli siinä painoja 60 kg eli aika paljon enemmän menisi nyt. Muita esimerkkejä: hauiksia teen 8 kilolla, maastavetoa 45 kilolla, kulmasoutua käsipainoilla 10 kg:sta ylöspäin, reiden koukistusta laitteessa 55 kg:lla, reiden ojennusta 40 kg:lla jne. eli painoja olen rutkasti lisäillyt matkan varrella.
Unohda siis nuo " pienillä painoilla kiinteytyy" , se on täyttä höpönlöpöä! Aerobista, kunnon salitreeniä ja oikea ruokavalio niin tuloksia tulee!
Laski ja lihas on kaksi eri asiaa, laskia ei voi muuttaa lihakseksi!!
Jos haluat kiintetya:
-polta rasvaa aerobisella ainakin 3 kertaa viikossa (nosta maaraa ja tehoa vahitellen). Se aerobinen tekee usein ison eron rasvanpoltossa. Itse kokeilemalla loydat sinulle parhaimman treeniyhdistelman
-kehita lihasta KOVALLA punttitreenilla. toi " pienilla painoilla paljon toistoja" on ihan taytta ajanhukkaa ja p*skapuhetta suoraan sanoen. Semmonen treeni kehittaa ehka kestavyytta, mutta jos haluat timmin kropan, treenata pitaa kovaa! Jatka vaan niilla isoilla painoilla! Naiset voi saada ehka 2 kiloa lihasta vuodessa KOVALLA treenilla...Tiesitko, etta esim. monet hoikat julkkisnaiset (Jennifer Garner, Britney Spears ennen lasta) treenaa kovaa?
-ruokavalio on myos todella tarkea. Syo paljon vihanneksia ja kasviksia, mutta myos proteiinia joka aterialla. Rasvaakin (oljya) pitaa saada n. 6 tl paivassa. Vaihda illan leipa esim. rahkaan tai jukurttiin (proteiini on lihasten rakennusaine). Energiaa treeniin saat hyvista hiilareista. Tarkista annoskoot ettet syo liikaa; hyva mittasuhde on oma kammenesi - saat syoda aterialla kammenen kokoisen palan lihaa/kanaa/kalaa ja kourallisen riisia/perunaa, lisaksi tietenkin paljon vihanneksia
-jos et ottanut itsestasi mittoja, tee niin nyt ja vertaa mittojasi n. kuukauden valein.
Kuukausi on hyvin lyhyt aika, mutta ala luovuta! Usein kuntoilun aloittaessa lihaksiin kertyy nestetta, mutta se haviaa kun jatkat liikuntaa
Tassa sulle esimerkki liikunnan jaksottamisesta:
MA - aerobinen kovaa 30 min
TI- punttitreeni ylakroppa
KE -lepo
TO- aerobinen intervallitreeni 30 min
PE- punttitreeni alakroppa
LA - lepo
SU-aerobinen, matalalla sykkeella esim. reipas kavely 60 min
esimerkkiruokailut:
aamiainen:2dl puuroa maitoon keitettyna, 2tl margariinia & hedelma
tai 2 palaa ruisleipaa, margariini 2tl, vaharasvaista leikkeletta/juustoa, vihanneksia ja rasvaton jukurtti
valipala: hedelma
lounas: kammenen kokoinen pala (n. 100g) lihaa/kanaa/kalaa, kourallinen (1-2dl) tayshyvariisia/perunaa, kasviksia, salaattia & 2tl oljya
TAI 2dl keittoa, 2 palaa leipaa kuten aamiaisella, salaatti & oljy
TAI 2-3dl laatikkoruokaa, vihanneksia, salaattia & oljy
valipala: rahka & hedelmaa
illallinen: ks. lounas
iltapala: rahkaa/jukurttia & hedelma
Mutta ehka nyt uskot meita, kun useampi sanoo samaa! :)
t. vastaaj 30
Kysyit eri liikuntamuodoista ja mika sitten tehoaa parhaiten kropan muokkaukseen. Ihmiset tosiaan on erilaisia, omalla kohdalla olen saanut tuloksia (ja hyvia sellaisia) pelkastaan kuntosalin ja aerobisen (pyorailyt, kavely ym) yhdistelmalla (sali 2-3 kertaa viikko ja aerobinen 3 kertaa viikko). Sali kasvattaa lihaksia (polttaa kans vahan rasvaa) ja aerobinen polttaa rasvaa.
Huomaat itse parhaiten mika sopii sinulle kokeilemalla eri juttuja.
Jos sulla on paljon testosteronia, niin varmaan saat lihaksia helpommin kuin keskivertonaiset. Jos se alkaa hairita niin sitten voit treenailla painoilla vahan rennommin ja harvemmin. Yhdelle lihasryhmalle riittaa muuten treeni kerran viikossa, kun sen tekee tehokkaasti.
Tsemppia, karsivallisyytta ja ennen kaikkea liikunnan iloa! :)
Onneksi ei sitten maksanut kuin vaan 5 euroa tuon henkilökohtaisen ohjelman teko, jos se on noin väärä.
Tuo geenijuttu on sellainen, että luontainen testosteronitasoni on hurjan korkea, lääketieteellisesti ei kuitenkaan poikkeava, joten sille ei tehdä mitään. Jonkin verran joutuu siis säärikarvoja sahailemaan ;)