Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monellako endometrioosioireet ovat helpottaneet laparoskopian jälkeen?

Vierailija
23.06.2016 |

Itselläni epäillään endoa, oireita ollut kauan mutta kesti tajuta mistä voisi olla kyse, nyt kolmamnen lapsen jälkeen oireet pahentuneet entisestään.
On siis kipua melkein koko ajan, alkaa ennen ovulaatiota, oviksen jälkeen helpottaa, sitten alkaa taas ennen menkkoja ja pahimmillaan olen sitten täysin poissa pelistä, joko kipujen tai lääkityksen takia.
Ulostaminen sattuu, yhdyntä sattuu, vatsaan ja selkään sattuu muutenkin muuten vaan.
Väsyyyää ihan tautisesti välillä, välillä ihan toivoton olo.
Nyt vihdoinkin pääsemässä laparoskopiaan, uskallanko toivoa että oireet helpottaa edes vähäksi aikaa sen jälkeen?
Kierukkaa on ollu ehkäisynä, vatsakipuja oli silti. Pillerit eivät sovi muiden syiden takia.
(Sanon tämän nyt valmiiksi koska kuitenkin joku ehdottaa että kokeilisin niitä.)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on helpottanut aina vähäksi aikaa, kolme laparoskopiaa siis takana. Viimeisin nyt huhtikuun lopulla, kokoajan pelkään milloin kivut palaavat.

Vierailija
2/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on helpottanut aina vähäksi aikaa, kolme laparoskopiaa siis takana. Viimeisin nyt huhtikuun lopulla, kokoajan pelkään milloin kivut palaavat.

Kauanko jouduit kärsimään ennen kuin tajuttiin missä vika on? Saanko kysellä millaisia oireita sinulla on/oli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko jouduit kärsimään ennen kuin tajuttiin missä vika on? Saanko kysellä millaisia oireita sinulla on/oli?

No aina oon kärsinyt kovista menkkikivuista. Endometrioosidiagnoosin sain vasta lähes 30-vuotiaana. Mulla oli ollut monta päivää vatsa tosi kipeä ja ripulointia, kävin yhden yön aikana kaksi kertaa keskussairaalassa sen takia mutta sieltä käännytettiin kotiin ja käskettiin soittamaan aamulla terveyskeskukseen. Soitin, olisin saanut ajan tyyliin kolmen viikon päähän. Menin yksityselle missä otettiin verikokeet, tulehdusarvot oli päälle 300. Lähettivät samantien ensiapuun (sinne samaan paikkaan mistä oli yöllä käännytetty pois). Epäilivät umpisuolentulehdusta eka mutta magneetissa näkyi endometrioosia ja se leikattiin parin päivän päästä kun olivat saaneet tulehdusarvot tippumaan. Kova kipu oli ollut siksi että joku kysta oli puhjennut ja oli myös aiheuttanut kohtutulehduksen.

Siinä se kun diagnosoitiin. Ekan leikkauksen jälkeen meni noin puoli vuotta kivuitta kunnes palasivat. Taaskaan ei julkiselta puolelta apua, menin yksityiselle gynelle josta lähete kiireellisenä eteenpäin. Ja sen jälkeen vielä kerran sama ruljanssi. Nyt viimeksi oli kipeämpi kuin ennen kun oli tullut kiinnikkeitä kohdun ja peräsuolen välille, leikkauksesta toipuminen kesti päälle kuukauden ja palasin vasta sairaslomalta töihin parisen viikkoa sitten. Nyt on ollut suht kivuton.

Vierailija
4/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aina oon kärsinyt kovista menkkikivuista. Endometrioosidiagnoosin sain vasta lähes 30-vuotiaana. Mulla oli ollut monta päivää vatsa tosi kipeä ja ripulointia, kävin yhden yön aikana kaksi kertaa keskussairaalassa sen takia mutta sieltä käännytettiin kotiin ja käskettiin soittamaan aamulla terveyskeskukseen. Soitin, olisin saanut ajan tyyliin kolmen viikon päähän. Menin yksityselle missä otettiin verikokeet, tulehdusarvot oli päälle 300. Lähettivät samantien ensiapuun (sinne samaan paikkaan mistä oli yöllä käännytetty pois). Epäilivät umpisuolentulehdusta eka mutta magneetissa näkyi endometrioosia ja se leikattiin parin päivän päästä kun olivat saaneet tulehdusarvot tippumaan. Kova kipu oli ollut siksi että joku kysta oli puhjennut ja oli myös aiheuttanut kohtutulehduksen.

Siinä se kun diagnosoitiin. Ekan leikkauksen jälkeen meni noin puoli vuotta kivuitta kunnes palasivat. Taaskaan ei julkiselta puolelta apua, menin yksityiselle gynelle josta lähete kiireellisenä eteenpäin. Ja sen jälkeen vielä kerran sama ruljanssi. Nyt viimeksi oli kipeämpi kuin ennen kun oli tullut kiinnikkeitä kohdun ja peräsuolen välille, leikkauksesta toipuminen kesti päälle kuukauden ja palasin vasta sairaslomalta töihin parisen viikkoa sitten. Nyt on ollut suht kivuton.

Niin ja mullekaan ei käy pillerit, nyt on kierukka. Kannatan sitä yksityiselle menoa, mä olisin varmaan ekalla kerralla ollut henki pois jos olisin odotellut lääkäriaikaa monta viikkoa enkä olisi mennyt yksityiselle.

Vierailija
5/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosia on niin usealla naisella että luulisi että sitä hoidettaisi tosissaan mutta ei. Tosi useesti kuulee et hoitoon ei millään meinaa päästä ennenkuin on just käynyt niin et se on räjähtänyt tosi pahasti.

Vierailija
6/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotti minulla.

Vierailija
8/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpotti minulla.

milloin sinut on leikattu?

Vierailija
9/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä googlettanut ja tutustunut laparoskopiaan tutkimuksena, mutta saisinko vielä pyytää että kertoisitte mikä olo teillä oli toimenpiteen jälkeen ja pitkäkö saikku tuli?

Vierailija
10/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotti kokonaan.

Normaali leikkauksen jälkeinen olo, vähän sattui kävellä yms. En muista saikun pituutta ja toipumisaikaa, mutta ei kovin kauan vienyt. 2 vkoa?

Vierailija
11/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mullakin on siis helpottanut aina joksikin ainaa, oon siis tuo joka on leikattu kolme kertaa. Noin puoleksi vuodeksi kivut vähentyneet (eivät koskaan kokonaan hävinneet). Ekasta kahdesta skopiasta sain ehkä pari viikkoa sairaslomaa, nyt huhtikuun lopussa olevasta palasin töihin vasta tosiaan pari viikkoa sitten ja vain osa-aikaisena kesälomaan saakka joka alkaa heinäkuun lopulla.

Vierailija
12/15 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Yle areenasta aamusydämellä, endometrioosista kertova jakso :)

Vierailija
13/15 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/15 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pystynyt pissaamaan laparoskopian jälkeen ja muutenkin olin ihan tajunnan rajamailla. Tunkivat minua väkisin kotiin, vaikka mikään ei pysynyt sisälläkään, oksensin kaiken. Onneksi en pystynyt edes pukemaan. Yöhoitaja sitten tajusi, että mulla on virtsarakko aivan räjähtämäisillään ja katetroi. Se oli ihan painajaismaista. En kerro pelotellakseni, vaan varmista että pystyt pissaamaan kunnolla ennen kuin lähdet.

Vierailija
15/15 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pystynyt pissaamaan laparoskopian jälkeen ja muutenkin olin ihan tajunnan rajamailla. Tunkivat minua väkisin kotiin, vaikka mikään ei pysynyt sisälläkään, oksensin kaiken. Onneksi en pystynyt edes pukemaan. Yöhoitaja sitten tajusi, että mulla on virtsarakko aivan räjähtämäisillään ja katetroi. Se oli ihan painajaismaista. En kerro pelotellakseni, vaan varmista että pystyt pissaamaan kunnolla ennen kuin lähdet.

Auts!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä