Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko rh-pos vai neg ?

Vierailija
23.06.2016 |

Minun neuvolakortissa lukee näin:
rh = POS
vasta-aineet = NEG
Veriryhmäni O+
.
Ei nyt selvinnyt olenko positiivinen vai negatiivinen eli saanko sen piikin?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinua hämää tuo "vasta-aineet neg"-juttu. Se tarkoittaa, että sinulla ei ole veressäsi vasta-aineita Rh-tekijää kohtaan - ei tietenkään, koska olet itse Rh-positiivinen.

Rh-negatiivisillä äideillä sen sijaan voisi olla "vasta-aineet pos" eli tämän tai jonkun aiemman raskauden aikana kehittynyt vasta-aineita Rh-tekijää kohtaan, kun äiti on altistunut Rh-pos sikiön verelle.

Vierailija
42/50 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veressä voi olla muitakin vasta-aineita, mutta tuosta rhesus-tekijästä puhutaan eniten. Sen vasta-aineen nimi on anti-d. On mm. myös anti-c ja anti-k, mutta tuo anti-d on uhkaavin. Tätä vois aatella silleen, että jos nainen on RhD-, niin hänen veri on yliherkkää sikiön RhD+-verelle, koska siinä on tuo vieras D, mikä naiselta puuttuu.

Eli aloittajalla on tuo D-vasta-aine mutta muita ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veressä voi olla muitakin vasta-aineita, mutta tuosta rhesus-tekijästä puhutaan eniten. Sen vasta-aineen nimi on anti-d. On mm. myös anti-c ja anti-k, mutta tuo anti-d on uhkaavin. Tätä vois aatella silleen, että jos nainen on RhD-, niin hänen veri on yliherkkää sikiön RhD+-verelle, koska siinä on tuo vieras D, mikä naiselta puuttuu.

Eli aloittajalla on tuo D-vasta-aine mutta muita ei.

Ei kun aloitusviestin mukaan aloittajan vasta-aineet olivat negatiiviset, eli ei ole vasta-aineita.

Vierailija
44/50 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
45/50 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piikin sas synnytyksen jälkeen jos äiti negatiivinen ja lapsi positiivinen. Näin vältytään ongelmista seuraavassa raskaudessa.

Vastaaineita tutkitaan raskauden aikana jos äiti negatiivinen, en tosin tiedä mitä tapahtuu jos vastaaineita löytyy.

Sekä minulla että miehelläni on veriryhmä A- joten lapsetkin negatiivisia, lapsethan eivät voi periä tekiää jota kummallakaan ei ole.

Entäpä jos äiti on positiivinen.

Lapsi positiivinen. Saako piikin?

Entä, jos lapsi negatiivinen? Saako piikin?

Ei saa piikkiä, mutta voi olla joitain muita veriryhmävasta-aineita. Siksi ne tutkitaan joka ikisessä raskaudessa. Mulla oli neljännessä raskaudessa vasta-aineita, vaikkei kolmessa ensimmäisessä ollut ja olin siksi raskauden ajan tehoseurannassa. Verikokeita otettiin loppuraskaudessa ensin viikon välein, sitten ihan lopussa joka toinen päivä. Lapsi sairastuikin hemolyyttiseen anemiaan ja veri jouduttiin vaihtamaan synnytyksen jälkeen. Näihin muihin veriryhmävasta-aineisiin ei siis ole rokotetta.

Vierailija
46/50 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet rH positiivinen ja ne vasta-aineet negatiiviset.

Eli se on hyvä juttu! Älä suotta huolehdi!

Vierailija
47/50 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin selvästi on kerrottu, että olet O+ ja rh oli positiivinen eli sulla on positiivinen veriryhmä. Ja silloin ei mitään piikkejä anneta.

Vierailija
48/50 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla O-, sain sen piikin joskus rv 30 tienoilla ehkä, en ihan tarkkaa ajankohtaa muista. Jotenkin luulin saavani parikin piikkiä (olisiko alussa sanottu näin), mutta tuohon yhteen se nyt jää/jäi. Verikokeita otettu 3 kpl, viimeisin muutama vko sitten. Nyt menossa rv 38+.

En tiedä selvensikö Tämä mitään kenellekään :-)

Mulla ei ainakaan tutkittu sikiön veriryhmää, joten käsitin että sain piikin varmuuden vuoksi. Synnytyksen jälkeen selviää vauvan arvot.

Tutkitaanko vauvan veriryhmä syntymän jälkeen?

Vierailija
49/50 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.veripalvelu.fi/terveydenhuollon-ammattilaiset/neuvoloille/s…

Sitte vielä linkki kiinnostuneille.

Tämän mukaan veriryhmä otettaisiin vain rh- äitien vauvoista joissain tapauksissa.

Vierailija
50/50 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.veripalvelu.fi/terveydenhuollon-ammattilaiset/neuvoloille/s…

Sitte vielä linkki kiinnostuneille.

Tämän mukaan veriryhmä otettaisiin vain rh- äitien vauvoista joissain tapauksissa.

Tietääkö joku?