Onko autokoulu todella ns. vaikea?
Voiko autokoulusta selviytyä ihan vain sillä että kuuntelee teoriatunneilla kaiken (siis teoriatiedon osalta)? Käytännön ajo toki erikseen. Onko se siis kovin mutkikas juttu? Ainaki vaiheita on niin että ei meinaa pysyä perässä
Mut onko se siis enemmän sellainen haaste vai sellainen jonka kyllä pääsee läpi käytännössä jokainen?
Kommentit (9)
Et voi selviytyä kirjallisesta kokeesta pelkän teoriatunnilla kuuntelemisen perusteella, koska kaikkia asioita ei käydä läpi tunneilla. Liikennemerkitkin pitää opetella ulkoa. Mitä vaiheita tarkoitat?
Valtaosa aikuisista läpäisee tutkinnon. Siitä voi päätellä kuinka "vaikeana" autokoulua voi pitää.
Minusta teoriakokeeseen oli tärkeä harjoitella tietokoneella saman tyyppisellä ohjelmalla kuin varsinainen teoriakoe. Asiat eivät sinällään ole vaikeita. Jos on peruskoulusta selvinnyt, niin selviää varmasti autokoulustakin.
Jollei aja autoa ollenkaan, ei teoria uppoa aivoihin sillä tavalla kuin sen pitäisi. Ei voi katsella neulomista tai keilailuakaan ja ajatella, että kun teorian osaa ulkoa, käytännössäkin sujuu mukavasti.
Onhan se auton ajaminen aika mutkikas juttu; olisi siinäkin tapauksessa, ettei muita autoilijoita olisi tiellä ollenkaan. Kaikki eivät opi ajamaan eivätkä kaikki edes saa korttia. Ja joiltakin se kortti otetaan pois, kun säännöt eivät ole jääneet mieleen. Useimmat kyllä selviävät autokoulusta. Autokoulun jälkeen on sitten harjoiteltava paljon.
Kyllä kortin saa käytännössä kaikki. Mutta on sitten ihan eri asia, onko se ajaminen kaikille helppoa. Itse esim. olen suoraan sanoen surkea kuski. En osaa "lukea" liikennettä, reagoida nopeasti tai arvioida välimatkoja. Varmaan paljon harjoittelemalla helpottuisi, mutta kun ei ole tarvetta eikä kiinnostusta. Mutta kyllä minäkin vaan sen kortin sain kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kortin saa käytännössä kaikki. Mutta on sitten ihan eri asia, onko se ajaminen kaikille helppoa. Itse esim. olen suoraan sanoen surkea kuski. En osaa "lukea" liikennettä, reagoida nopeasti tai arvioida välimatkoja. Varmaan paljon harjoittelemalla helpottuisi, mutta kun ei ole tarvetta eikä kiinnostusta. Mutta kyllä minäkin vaan sen kortin sain kaikesta huolimatta.
Kuinka paljon ajat? Kun vaan ajaa paljon, eri olosuhteissa ja vieraissakin paikoissa, saa ajamiseen sellaisen rutiinin, että koko ajamista ei tarvitse edes miettiä.
Liikennesäännöt pitää osata sekä teoriassa että käytönnössä ja pitää osata käsitellä autoa turvallisesti. Ei mitään ylivoimasta normaaliälyiselle ihmiselle, jolla ei ole mitään pahempia asennevammoja.
https://ajokoulu.autoliitto.fi/learning/b/theory
Tuossa linkissä voit testata teoriakoeosaamista.
Ns. ei.