Hoitaja - mitä vaivoja olet saanut hoitotyöstä?
Itse olen työskennellyt vanhustenhoitajan vasta muutaman kuukauden ja jo nyt ovat selkävaivat iskeneet. Lisäksi työpäivän jälkeen kolottaa vähän joka paikasta, vaikka olen aina saanut opiskeluajoista lähtien hyvää palautetta ergonomiasta. Kiinnostaisi siis tietää mitä vielä on odotettavissa? Ilmeisesti rannekulumat ja olkapäävaivat ovat aika yleisiä?
Kommentit (27)
Ranteet ja olkapäät kipuilee. Kotihoidossa piti kaikki tehdä yksin. Työkavereilla kiire, eikä apua oikein saa. Vaihdoin tehostettuun palveluasumiseen, eikä olkapäät ja ranteet kipeydy läheskään niin paljon. Työkavereita sekä apuvälineitä apuna. Valmistumisesta 2½ vuotta, mutta piskeluaikana jo tein lähihoitajan sijaisuuksia.
Hygienian kannalta on tietysti hyvä, että asukas pääsee suihkuun. Mutta sanon vaan, että todella moni vanhus ei pidä suihkussa olemisesta tai siellä käymisestä. Tämä tuohon saunakommenttiin. Ei ymmärrä, mikä arvo se on, että vanhus, joka ei halua saunaan, viedään sinne puolipakolla.
Selkä ja olkapäät kipeät, sormissa nivelet kipeät kun vanhukset jatkuvasti vääntäneet/puristaneet niitä. Lisäksi uniongelmia.. Joka päivä mustelmia ja raapimisjälkiä käsissä
Ja oon vasta 24v, viis vuotta hoitajana. Meillä on kyllä hyvä työporukka js apua saa aina ku tarvii, mutta minkäs teet kun asukkaat muistisairaita ja lähes kaikilla vaikeita käytösoireita
Niska-hartiavaivat, rannevaivat, psyykkinen kuormitus ja uupumus. Jäin välissä kotiäidiksi ja alanvaihto. Pidän kovasti hoitotyöstä, ja olin hyvä hoitaja, mutta näillä resursseilla, mitä hoitotyöhön nykypäivänä satsataan, on pakko suojella itseään ja hakeutua muuhun työhön. Eikä niin onnettomalla palkalla enää jäisi edes mitään käteen hoitomaksujen jälkeen.
Mitä tulee vanhusten saunottamiseen, niin minusta se oli ihan ok, että ne saunotettiin, jotka saunaa halusi, suihkuun ne oli vietävä joka tapauksessa, eli ei se sauna siinä enää päälle paljoa taakkaa lisännyt. Mutta toisaalta olinkin paikoissa, jossa ei koko asukaskuntaa saunotettu ihan samana päivänä, onhan se kyllä jo työsuojeluasia, jos epäinhimillisen kuumissa oloissa koko päivä pitää saunottaa.
Niska- ja hartiaseudun jumit on jatkuvia. Olkapää, oikea lonkka ja rintarangan fasettilukot vaivaa. Henkisen väsymisen, unettomuuden ja akuutin stressireaktion vuoksi olen ollut myös sairauslomalla.
Ikää on vasta 30 ja työuraa 9v takana...