Työttömänä tienaaminen, yli 300 e,kokemuksia
Työttömänä voi tienata 300 e/brutto ilman,että se vähentää tukea.Jos tienaa esim.500 e,niin katsotaanko koko summa sovitellusti (puolet menettää) vai vain 200 euron osuudelta?
Kommentit (29)
Ei nykyän työkkäriin enää mitään ilmoituksia kalenterikuukausittain tehdä vaan vain maksajalle, eli kelalle tai kassalle. Kyse on siis päivärahahakemuksesta, jonka voi tehdä kokonaiselta kalenterikuukaudelta silloin, kun on tuloja. Soviteltu päivärahakin tulee silloin oikein täsmälleen kuukaudelta.
Niillä kelan 'laskennallisilla' tuloilla kun ei valitettavasti pysty mitään maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin laskurilla laskea niin että merkitsin tuloiksi ensin 290e ja sitten 310e. Jälkimmäisellä laskutavalla tuen määrä bruttona on 110e vähemmän, miksi ihmeessä?
Tietääkö kukaan?
Joko se summa nousi 311€? (En tiedä, koska olen nyt kokonaan työhön).
Jos mahdollista, kannattaa tosiaan pyytää kalenterikuukautta palkanmaksukaudeksi.
Minun asumistukeni ei laskenut, vaan nousi, kun työttömyyden ja työmarkkinatuen jälkeen sain osa-aikatöitä runsaaksi vuodeksi, palkkaa vähän yli 300€/kk + sovitettu työmarkkinatuki. Kävin tosiaan Kelassa tarkistuttamassa as.tukilaskelman, oikein oli. Nyt töitten loputtua sitä ei tarkistettukaan heti muutoksen pienuuden takia, vaan odotetaan vuositarkistusajankohtaa, käsittääkseni as.tuki sitten pienenee. SIIS jos työttömänä on vähän työtuloakin, asumistuki nousee!
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista, kannattaa tosiaan pyytää kalenterikuukautta palkanmaksukaudeksi.
Minun asumistukeni ei laskenut, vaan nousi, kun työttömyyden ja työmarkkinatuen jälkeen sain osa-aikatöitä runsaaksi vuodeksi, palkkaa vähän yli 300€/kk + sovitettu työmarkkinatuki. Kävin tosiaan Kelassa tarkistuttamassa as.tukilaskelman, oikein oli. Nyt töitten loputtua sitä ei tarkistettukaan heti muutoksen pienuuden takia, vaan odotetaan vuositarkistusajankohtaa, käsittääkseni as.tuki sitten pienenee. SIIS jos työttömänä on vähän työtuloakin, asumistuki nousee!
Tarkistin, 311€/kk on summa, jonka ylittävät tulot vaikuttavat työttömyyskorvaukseen.
Ja siis soviteltu, ei sovitettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin, 311€/kk on summa, jonka ylittävät tulot vaikuttavat työttömyyskorvaukseen.
Ja siis soviteltu, ei sovitettu!
Lähde? Google kertoo että suojaosuus on 300e
Vierailija kirjoitti:
Parempi jättää vähän alle kuin centtiäkään liikaa. Päivärahat tippuu älyttömästi jo penellä 300 ylityksellä. Lisäksi tuo 300 on kuukaudessa. Neljässä viikossa se on 279 tai 275 euroa. Vasta pari viikkoa sitten tarkistin tämän työkkärissä käynnillä.
No eihän tipu älyttömästi :D Kyllä se on minusta ollut silti kannattavaa, varsinkin tämän uudistuksen jälkeen. Ja soviteltua päivärahaa olen saanut useamman vuoden. Ensin liitosta ja nyt Kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä tyhmä,mutta mitä eroa tuolla kuussa tai neljässä viikossa?Minulla palkka maksetaan kuun puolivälissä edellisestä kuusta.Eli minua koskee tuo kk-systeemi...?
Kelan kuten myös työkkärin kanssa on pilkun tarkkaa. Työttömyys korvaus maksetaan neljältä viikolta. Kuukausi on 30 tai 31 päivää, poikkeuksena helmikuu. Tiedän kyllä kuin nipottamiselta tuo kuulostaa mutta näin se vain menee. Jos siis tienaa 300 sen pitää olla kuukaudelta ettei vaikuta päivärahaan.
EI ole merkitystä, vaikka sen kuukauden aikana ei olisi TODELLISUUDESSA mitään muuta tuloa kuin se 300€, kun se lasketaan kuitenkin kuukaudelle.
Tein joskus verokortilla töitä. Kunhan hommia riitti niin okei mutta sovitellun päivärahan kanssa meni järki ja älli selvitellä saako vai eikö.
Vitsi piilee siinä, että jos tienasit sen 300 € kahdessa viikossa, lasketaan tulojen jatkuvan edelleen samanlaisina eli koko kuukauden. Niinpä sinulla oletetaan olleen yli 600 € tuloja kuukaudessa, jos jostakin syystä hait päivärahaa vain kahdelta viikolta eli tämä on oikeastaan huijausta. Eihän siinä ole isoa ero, onko 4 viikkoa vai koko toukokuu, mutta on se väärin väittää suojaosaksi 300 euroa, kun todellisuudessa se on LASKENNALLISEN tempun vuoksi enemmän.
Juuri tämmöisten "kikkailujen" vuoksi ei uskalla ottaa mitään keikkaluontosia hommia, kun niistä saatavilla tuloilla ei elä ja ikinä ei tiedä miten ja kuka siellä jossain keloissa nuo tulot laskee. Kuitenkin tulee joku ylläri, "tienasit 150e, mutmutmutmut, eli et saa tukia, vituttaako". Sitten kun lopetat ne työt, niin "lopetit työt, siksimiksisiksi, eli karenssia tulee, vituttaako?".
Kannattaa ihan selkeyden vuoksi hakea soviteltua koko kalenterikuukauden ajalta ja sitten kun on saanut jonkinlaista mustaa valkoiselle koko kuukauden tuloista. Muuten Kela arvioi laskennallisia tuloja, jotka ovat ihan kukkua.
Työkkäriin voi/saa tehdä työttömyysilmoitukset kalenterikuukaudelta.