Työttömänä tienaaminen, yli 300 e,kokemuksia
Työttömänä voi tienata 300 e/brutto ilman,että se vähentää tukea.Jos tienaa esim.500 e,niin katsotaanko koko summa sovitellusti (puolet menettää) vai vain 200 euron osuudelta?
Kommentit (29)
300e ylittävästä osasta katsotaan, eli 500e tapauksessa 200eurosta vähennetään puolet, eli 100 euroa vähemmän saat tukia.
Okei.Onko kellään kokemusta toimiiko tuo oikeasti miten?
Vierailija kirjoitti:
Okei.Onko kellään kokemusta toimiiko tuo oikeasti miten?
No niinkuin tuossa selostettiin. Täytät työajat lappuun ja lähetät palkkakuitin. Käsisuttelyajat olleet mulla pari päivää Kelassa ja pari viikkoa kassassa (Erko).
Parempi jättää vähän alle kuin centtiäkään liikaa. Päivärahat tippuu älyttömästi jo penellä 300 ylityksellä. Lisäksi tuo 300 on kuukaudessa. Neljässä viikossa se on 279 tai 275 euroa. Vasta pari viikkoa sitten tarkistin tämän työkkärissä käynnillä.
Osaako joku selittää miksi YTK:n laskurilla laskettaessa päivärahan määrä vähenee paljon enemmän kuin sen 50% tienatusta summasta?
Eli sen laskurin mukaan kannattaa tienata vain alle 300e?
Onpa typerää! Miksei sitä katsota vuositasolla? Mulla saattaa olla 11kk ilman penniäkään ekstraa ja sitten saan 3000€ yhdestä keikasta. Ja nyt sitten maksaisin siitä 1350€ veroa!
Ahaa,ai tippuu....jos esim.tienaisin 500,niin tippuuko päivärahani 100 e?
Olen ehkä tyhmä,mutta mitä eroa tuolla kuussa tai neljässä viikossa?Minulla palkka maksetaan kuun puolivälissä edellisestä kuusta.Eli minua koskee tuo kk-systeemi...?
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku selittää miksi YTK:n laskurilla laskettaessa päivärahan määrä vähenee paljon enemmän kuin sen 50% tienatusta summasta?
Eli sen laskurin mukaan kannattaa tienata vain alle 300e?
Soviteltu päiväraha + palkka ei voi olla yhteensä enempää, kuin päivärahan perusteena ollut palkka. Voisiko johtua tästä?
Kokeilin laskurilla laskea niin että merkitsin tuloiksi ensin 290e ja sitten 310e. Jälkimmäisellä laskutavalla tuen määrä bruttona on 110e vähemmän, miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Parempi jättää vähän alle kuin centtiäkään liikaa. Päivärahat tippuu älyttömästi jo penellä 300 ylityksellä. Lisäksi tuo 300 on kuukaudessa. Neljässä viikossa se on 279 tai 275 euroa. Vasta pari viikkoa sitten tarkistin tämän työkkärissä käynnillä.
No mikä nyt on älyttömästi. Jos tienaat vaikka 350 €, menetät tuissa 25 €.
Jos näitä alle 300 keikkoja on useampi saatetaan myös asumistuki laskea uudestaan
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä tyhmä,mutta mitä eroa tuolla kuussa tai neljässä viikossa?Minulla palkka maksetaan kuun puolivälissä edellisestä kuusta.Eli minua koskee tuo kk-systeemi...?
Kelan kuten myös työkkärin kanssa on pilkun tarkkaa. Työttömyys korvaus maksetaan neljältä viikolta. Kuukausi on 30 tai 31 päivää, poikkeuksena helmikuu. Tiedän kyllä kuin nipottamiselta tuo kuulostaa mutta näin se vain menee. Jos siis tienaa 300 sen pitää olla kuukaudelta ettei vaikuta päivärahaan.
Tein joskus verokortilla töitä. Kunhan hommia riitti niin okei mutta sovitellun päivärahan kanssa meni järki ja älli selvitellä saako vai eikö.
Vierailija kirjoitti:
Jos näitä alle 300 keikkoja on useampi saatetaan myös asumistuki laskea uudestaan
Eikö asumistuessakin ole se 300e/kk rajana, että sen verran saa tulot nousta ilman että tarvitsee ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan kuten myös työkkärin kanssa on pilkun tarkkaa. Työttömyys korvaus maksetaan neljältä viikolta. Kuukausi on 30 tai 31 päivää, poikkeuksena helmikuu. Tiedän kyllä kuin nipottamiselta tuo kuulostaa mutta näin se vain menee. Jos siis tienaa 300 sen pitää olla kuukaudelta ettei vaikuta päivärahaan.
EI ole merkitystä, vaikka sen kuukauden aikana ei olisi TODELLISUUDESSA mitään muuta tuloa kuin se 300€, kun se lasketaan kuitenkin kuukaudelle.
Tein joskus verokortilla töitä. Kunhan hommia riitti niin okei mutta sovitellun päivärahan kanssa meni järki ja älli selvitellä saako vai eikö.
Vitsi piilee siinä, että jos tienasit sen 300 € kahdessa viikossa, lasketaan tulojen jatkuvan edelleen samanlaisina eli koko kuukauden. Niinpä sinulla oletetaan olleen yli 600 € tuloja kuukaudessa, jos jostakin syystä hait päivärahaa vain kahdelta viikolta eli tämä on oikeastaan huijausta. Eihän siinä ole isoa ero, onko 4 viikkoa vai koko toukokuu, mutta on se väärin väittää suojaosaksi 300 euroa, kun todellisuudessa se on LASKENNALLISEN tempun vuoksi enemmän.
Työttömän ei kannata osoittaa Suomessa omaa aktiivisuutta, koska aktiivisuudesta rangaistaan mm. tukien takaisinperinnän ja monen muun jutun osalta ankarammin kuin olemalla passiivinen, pelkästään sohvalla makaileva henkilö.
Ap täällä.Asumistuesta ei väliä,en saa.Minulla on osa-aikainen työ ja valmistun pian.Eli onko mun laitettava Kelaan työttömyyshakemus koskien per kk vai miten ne tuon katsoo?Saan palkan kerran kuussa eli aina seuraavan kuun puolivälissä.
Jos palkanmaksukausi on kalenterikuukausi, haet päivärahaa samalta ajalta. Poikkeuksena voi olla ensimmäinen hakukerta, jolloin voi hakea vaikka kuudelta viikolta, että saat tasattua niin, että ensi kuusssa haet kokonaiselta kalenterikuulta. Näin ainakin Erkossa. Jos haet kelasta ja haluat olla varma, kysy sieltä kelasta.
Käsittääkseni 300€ ylittävältä osalta, ei koko summasta.