Onko lähisukulaisen alkoholismi tabu?
Uskaltaisitko kertoa ihmisille että isäsi tai äitisi on juoppo? Vai seuraisiko siitä väistämättä, että sinullakin tulkitaan olevan alkoholistin geenit? Ja ihmisten suhtautuminen sinuun muuttuisi?
Kommentit (4)
Ei se välttämättä ole tabu, mutta vähän aihe josta ajattelen ettei ole minun asiani selittää asioita kenellekään.
En oikeastaan jaksa vatvoa sitäkään mitä muut ajattelevat minusta tai geeneistäni. Ystävien ja läheisten kanssa on muutakin puhuttavaa.
Eihän se minun vikani ole, jos vanhemmallani on päihdeongelma. Olen kyllä sanonut asiasta, jos on tullut esim. puhetta omista vanhemmista ja joku kyselee missä he asuvat tms. Yleensä ottaen ihmiset ovat ihan ok asian kanssa, enkä itsekään nöyristele tai häpeile. "Isäni asuu sielläjasiellä, mutta emme pidä yhteyttä koska hänellä on päihdeongelma". Ei se minulle ole sen kummempi juttu.
Mulle ei mikään muu ole tabu kuin äidin alkoholismi. Isän alkoholismista on paljon helpompi puhua ääneen.
Ja sopivia tabun aiheita löytyisi kyllä mun lähisuvusta vaikka kuinka, kuten perheväkivalta, itsemurha, rattijuoppous, mielenterveysongelmat ja itsemurha. Mutta ne on ihan ok keskustelunaiheita.
Kyllä. Se luo ennakkoluuloja.