Onko silmäleikkauksen (puudutuksessa) yhteydessä tapana pistää katetri?
Minulle tehdään lähiaikoina silmäleikkaus, mitä ilmeisemminkin puudutuksessa, ja aloin ajattelemaan, onko silloin tapana pistää potilaalle katetria? Minulle ei ole sellaista aiemmin tehty ja mielelläni välttyisin siltä. Mitä kokekemuksia löytyy?
Jos jotain kiinnostaa, niin minulla on verkkokalvon irtouma ja se hoidetaan.
Kommentit (17)
soita sinne sairaalaan ja kysy! ei jumankekka av-mammat osaa tähän vastata! Mulla ei esim oo hajuakaan miksi ihmeessä tuollaisessa operaatiossa ikinä tarvis edes laittaa katetria.
Vierailija kirjoitti:
Katerin saat vain silloin, kun leikkaus on vatsan alueelle tai muuten todella suuri. Eli et saa katetria.
Kiitos tiedosta, olen helpottunut.
Ap
Et tietenkään, höntti! :D
Mulle on tehty 2 silmäleikkausta, joten kokemuksesta tiedän. Olet ihan tajuissasi siinä. Silmä vaan puudutetaan. Ajatus siitä, että silmää leikataan, tuntuu kamalalta, mutta ei ole! Ihan kuin hammaslääkärillä kävisi, ei mikään iso juttu. Relax!
Mitä jos kerkee tulemaan pissahätä? :D Tuoko hoitaja äkkiä jotain alle vai pitääkö kiristellä leikkauksen loppuun?
Vierailija kirjoitti:
soita sinne sairaalaan ja kysy! ei jumankekka av-mammat osaa tähän vastata! Mulla ei esim oo hajuakaan miksi ihmeessä tuollaisessa operaatiossa ikinä tarvis edes laittaa katetria.
Jos joku palstalainen on käynyt silmäleikkauksessa, niin tietäähän se vastauksen. En halua häiritä hoitajia ja lääkäriä tuollaisella kysymyksellä. -ap
Vendaze kirjoitti:
Mitä jos kerkee tulemaan pissahätä? :D Tuoko hoitaja äkkiä jotain alle vai pitääkö kiristellä leikkauksen loppuun?
Kun on ollut syömättä ja juomatta yli 12 tuntia ja käy vessassa ennen leikkausta, ei pissahätä kovin herkästi tule.
silmäpotilas kirjoitti:
Et tietenkään, höntti! :D
Mulle on tehty 2 silmäleikkausta, joten kokemuksesta tiedän. Olet ihan tajuissasi siinä. Silmä vaan puudutetaan. Ajatus siitä, että silmää leikataan, tuntuu kamalalta, mutta ei ole! Ihan kuin hammaslääkärillä kävisi, ei mikään iso juttu. Relax!
Taas sain lisähelpotusta, huoh...
Ap
Vendaze kirjoitti:
En ole aiemmin ollut leikkauksessa mutta oletan että ennen leikkausta ei saa juoda. Ap
Saat ennen leikkausta ohjeet. Sinun vain tarvitsee muistaa lukea ne. Tämä perehtyminen unohtuu todella monelta.
Vierailija kirjoitti:
Saat ennen leikkausta ohjeet. Sinun vain tarvitsee muistaa lukea ne. Tämä perehtyminen unohtuu todella monelta.
Tulen lukemaan ne huolella. Ap
Ainakaan karsastusleikkauksessa ei laitettu.
Ei laiteta virtsakatetria! :D Tämä on varma tieto.
Jos tulee sietämätön kusihätä kesken leikkauksen, allesi lykätään alusastia. Tämä on kuitenkin epätodennäköistä sillä ennen leikkausta potilaat yleensä käyvät vessassa.
Katetri laitetaan yleensä sellaisissa tapauksissa, kun leikkauksen jälkeen ollaan vuoteen omina, eikä päästä vessaan. Pitkissä leikkauksissa voidaan käyttää myös, samoin jos puudutetaan jotain noita alakerran paikkoja.
Ennen leikkausta ollaan yleensä juomatta ja syömättä, jolloin hätä ei yllätä kesken kaiken.
Mitä vittua? Ei siinä tarvi olla mitään 12 h syömättä. Leikkaus kestää muutaman minuutin torvet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua? Ei siinä tarvi olla mitään 12 h syömättä. Leikkaus kestää muutaman minuutin torvet.
Verkkokalvoleikkaus kestää yleensä 1-2 tuntia. Älä mesoa kun et mistään mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka suomalainen lääkäri korjaa verkkokalvon irtauman muutamassa minuutissa? Tai joo, teknisesti pelkkä leikkaus on nopeasti tehtävissä, mutta kun se silmä pitää "valmistella" eikä verkkokalvon irtauma yleensä heiluta punaista lippua ja kilju, että hei, tässä olen.
Katerin saat vain silloin, kun leikkaus on vatsan alueelle tai muuten todella suuri. Eli et saa katetria.