Te, jotka maksatte lapsellenne ajokortin, entäs auto?
Ostatteko myös auton, vai annatte käyttää omaanne?
Kommentit (40)
Miksi moderaattori poistaa tästä kommentteja?
En edes muista, paljonko se aloittelevan kuskin vakuutus maksaa, mutta se on kamalan kallis, kun ei oo bonuksia kertynyt vielä ollenkaan.
En muista, mitä vakuutus maksaa, mutta bonuksettoman vakuutus on kamalan kallis.
Ainakin 1000e / vuosi pelkkä liikennevakuutus, siihen päälle kasko jos senkin haluaa.
Mä maksoin ite puolet autokoulusta. Kun valmistuin amiksesta ja pääsin lyhyen loman jälkeen töihin niin ostin itse autoni. Työn piti olla määräaikainen, mutta työnantaja päättikin ottaa mut vakkarityöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoimme ajokortin mutta auto ja sen käyttökulut pitää maksaa itse. Armeijan ajalta autoimme kuluissa. Molemmat pojat ostivat rippilahjarahoilla mopot ja sen myymällä rahoittivat osan autosta. Loput säästivät syntymäpäivälahjoista ja kesätöistä.
Meidän teinillä on 1500e mopossa kiinni ja 6000e rahastossa, toivottavasti ei laita koko omaisuuttaan autoon..
Meillä on molemmat aloittivat parin tonnin autoilla, eivät käyttäneet kaikkia rahojaan. Nyt kun ovat vakkarityössä on kalliimmat autot. Nuorimmasta lapsesta en sitten tiedä mitä tekee.
Ffffff kirjoitti:
Ainakin 1000e / vuosi pelkkä liikennevakuutus, siihen päälle kasko jos senkin haluaa.
Onpa hulvaton hinta liikennevakuutuksella. Mihin autoon se maksaa noin paljon?
Mikä kumman käsitys joillakin on, ettei muutaman tonnin auto olisi "turvallinen". 1980-luvun lopun Golf 2 on turvallinen, kun se on kunnossa, vaikka olisi maksanut alle tonnin. Suurin auton turvallisuuteen vaikuttava tekijä löytyy penkin ja ratin välistä.
Meillä asia ei ole vielä pitkään aikaan ajankohtainen. Mutta varmasti kortin hankinnassa ainakin avustetaan ja miksei autonkin hankinnassa, etenkin kun mihinkään mopoautoon ei rahaa laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle maksettiin 1 vaihe, 2 vaiheen ja autot maksoin ite. Henkilökohtaisesti en ees ois suostunu siihen et joku muu kustantaa mun auton, lähinnä siks ku tuunailen sen verran paljon että ois maksajalta tullu sanomist. :D ja sulle joka sanoit ostavas 3-4t auton lapselle niin huhhuh! Ekan auton kannattaa kyl olla alle tonnin rassi, huomattavasti enemmän tulee ketuttaa ku kalliimman auton peruuttaa porsaaseen tai laskee ojan pohjalle :D
Autokoulu on sitä varten että oppii ajamaan, ajokortin saaneen ei pidä enää olla niin tumpelo että peruuttaa porsaaseen tai ajaa ojaan. Jos mun auton romuttaa typeryyksissään, niin saa sen myös maksaa.
Lapsi vasta 9, joten en osaa sanoa ostanko auton...itse sain puolet autokoulusta vanhemmilta.
Mun vanhemmat maksoivat mulle autokoulun ja isovanhemmat antoivat pari vuotta vanhan auton jolla oli ajettu n. 2000 km (oli ollut heillä ns. sunnuntaiautona). Hyvä systeemi :)
Ostamme auton. Millä rahalla lukion 2.luokkalainen sen ostaisi? Hän on ollut kyllä kesätöissä, mutta se on hyvää bensarahaa. Koulu ja harrastukset vie elo-toukokuu kaiken ajan.
Miksi niin moni on työtön sen takia ettei ole autoa ja kun auton saa reiluti alle tonnilla?
Me ei käytetä autoa talvella kuin ehkä kerran tai kaksi viikossa, joten ei varmaankaan osteta teinille autoa. Kesällä autoa tulee käytettyä enemmän (koska veneily ja mökkeily), mutta uskon että tarvittavat ajot saadaan sumplittua ilman että tarvitaan toista autoa. Meidän taloyhtiössä parkkipaikka maksaa 90€/kk ja vapaita paikkoja ei juuri ole, joten senkin puolesta kakkosauto on huono idea.
Vierailija kirjoitti:
En edes muista, paljonko se aloittelevan kuskin vakuutus maksaa, mutta se on kamalan kallis, kun ei oo bonuksia kertynyt vielä ollenkaan.
Kyllä me saatiin meidän ensimmäiseen autoon jo valmiiksi 70% bonukset. Ei niitä tarvinnut mitenkään kerryttää, vaan ne tuli heti kättelyssä.
Keväällä maksettiin pojalle ajokortti ja ostettiin vm. 2004 Honda Accord.
Meillä on kolme autoa ja lapset ovat käyttäneet niistä yhtä. Nyt auto on pidempään lainassa yhdellä lapsista kesän ajan, jotta pääsee kesätöihin sujuvammin.
Mieluummin niin, että ajavat turvallisella autolla, kuin että ostavat 500 euron huonokuntoisen ja turvattomamman ritsan.
Ostin lapselleni uuden valkoisen Volvo xc60:n, kun hän sai ajokortin. Minusta tuo on nätti suhteellisen pieni ja turvallinen ensiauto nuorelle tytölle. En ymmärrä vanhempia, jotka ostavat hengenvaarallisia muutaman tonnin rohjia lapsilleen! Miksi yleensä hankitte lapsia, jos ette pysty takaamaan heille hyviä lähtökohtia elämään? No kukin kai tyylillään, mutta minä ainakin panostan lapsiini!
Tottakai ostetaan lapsille omat Mersut sitten kun ne saa ajokortin. Ei me mitään köyhiä olla.
Olen ollut mukana kolmessa kolarissa elämäni aikana. Kaikki ollut 2000-luvun autoja joissa on luistonestot. Omat autot 80-luvulta, ja luotan enemmän siihen että tiedän miten auto käyttäytyy ja mitä pitää tehdä kun lähtee pito, aivan eri luistonestolla varustellulla autolla. Ja kyllä, jos aion lapsilleni autoa sponssata, se on halpa. Jos auto on kallis ei se ole tae turvallisuudesta. Nykykuskit luottavat liikaa auton järjestelmiin kuin omiin taitoihinsa.