Vauvan ja taaperon tasapuolinen kieltäminen?
Mitäs mieltä olette tästä: meidän 10-kuinen vauva on nyt oppinut pörisyttelemään suulla. On ihan innoissaan uudesta äänestä, puhuu sillä tavalla ja muutenkin on iloa täynnä kun suu pörisee. Siitäpä sitten taaperomme (2v6kk) on innostunut ja ruvennut myös " pörisyttelemään" , käytännössä siis räkii joka paikkaan. Tosi inhottavaa kun siltä oikeasti lentää sitä sylkeä, joskus on oikeen lammikko lattialla.
Miten kieltäisitte? Pelkkää taaperoa vai molempia vai ei kumpaakaan? Musta on vähän julmaa tuota vauvaa uudesta taidosta kieltää, eikä se sen puolen kieltoa edes tottele. Toisaalta se taaperon sylkeminen nyt ei käy laatuun, varsinkin jos siitä tulee yhtä sylkysotaa. Olen vaan ollut ehkä julma ja sanonut taaperolle että vauva in pieni ja pörisee, sinä et sylje. Muuten saa sitten mielellään olla pieni kun haluaa.
No, tämä tietysti menee ajan kanssa - ehkä ihan piankin - ohi eikä nyt sinänsä ole mikään elämää suurempi pulma, kunhan ajattelin kysyä mielipiteitä =)
Kommentit (4)
vaikkei siitä tietenkään mitään hyötyä ole ;)
Meidän vauva ainakin tykkää nimenomaan päristää silloin kun on suu täynnä ruokaa ja kyllä minä ainakin ankaralla äänellä kiellän häntäkin kun ruoka lentää pitkin keittiötä.
sitä pörisyttelyintoa kauan kestä! Parempihan se on että esikoinen on löytänyt vauvan kanssa yhteisen leikin jossa heillä on hauskaa, siinähän sitä hyvä sisarussuhde kasvaa! Voithan sä esikolle yrittää opettaa pöristelemään niin ettei räkä lennä! en kyllä lähtis kieltämään kumpaakaan!! Lapset on lapsia, ei oteta niin vakavasti! ..ja sotkuahan tulee lapsiperheessä jokatapauksessa, jmut jos koti lainehtii niin mä varmaan sanoisin tohon esikolle,että " osaattepa hienosti pöristellä, mutta pöristelkäähän maton päällä!"
juu, eiköhän mene ohi. Ei mua nyt se jos kotona on sotkua mutta muualla tuo sylkeminen ei oo kivaa. Taapero leikkii ihanasti vauvan kanssa ja juttelee jne, sylkeminen on ainoa joka joskus kiusaa. Meillä on vielä 6-vuotias tyttö ja sillon tuntuu että käämit palaa jos kaksi isointa vauvan innottamana alottaa " pörinäkisan" (ei siis se ääni vaan se mitä sieltä suusta tulee).
meillä on prikulleen saman ikäiset tytöt ja sama homma meillä.ja muutenkin esikoinen haluaa tehdä samat temput kuin vauva kun huomannut että vauvalle nauretaan ja kehutaan.en tiedä mikä oikea tapa on mutta itse en ole asiaan kiinnittänyt huomiota.pyryyttäminen ainakin on jo mennyt ohi.ongelmallisinta meillä on vaippatouhut.esikoinen haluaa pissata vaippaan niinkuin vauvakin..