Kuinka synnytyksesi alkoi?
Kertokaa tuntemuksia ennen synnytyksen alkamista.Ja miten lähti käyntiin? Yrititkö jotain poppakonstia? ;)
Kommentit (4)
Esikoisen kanssa synnytys lähti käyntiin supistuksilla rv 41+4. Aiemmin oli ollut vain harjoitussupistuksia, ja nämä kivuliaat supistukset alkoivat ihan yllättäen ilman mitään ennakko-oireita. Ja heti säännöllisinä 4-6min välein. Koska kyseessä oli esikoinen ja meni sen 11 pvää yli lasketun ajan, kokeilin myös kaikenmoisia konsteja saada synnytys käynnistymään, mutta eipä mikään tuntunut toimivan...
Kuopuksen kohdalla olinkin paljon kärsivällisempi ja luotin siihen, että lapsi syntyy sitten kun on itse siihen valmis. Mitään poppaskonsteja en kokeillut. Synnytys käynnistyi samaan tapaan supistuksilla rv 41+1. Ennakko-oireina minulla oli koko edellisen päivän pää aivan tajarin kipeänä ja vatsa ihan löysällä. Myös yöllä kärsin vatsanväänteistä, ja aamulla sitten alkoikin supistella oikein kunnolla. Lienikö yön vatsanväänteet sitten kuitenkin alkavia supistuksia..?
mutta vähän kipeämmin. Menin kyyryyn makaamaan vatsalleni (" sammakkoasentoon" ) ja housuihin valahti jotain. Vessassa selvisi että se oli limatulppa. Supistukset tuli kipeämmiksi ja aloin voida pahoin. Oksensin koko aamun. Kymmeneltä aamulla lähdettiin sairaalaan ja tyttö syntyi klo 21 samana iltana. Kyseessä siis ensimmäinen lapsi.
Supistukset alkoivat heikkoina 6 tunnin kuluttua ja voimakkaina vasta 15 tunnin kuluttua... En ollut sinä päivänä tehnyt YHTÄÄN MITÄÄN, en siivonnut, sekstannu tai saunonutkaan. Samana päivänä olin vielä kaikille vakuuttanut ettei se ennen käynnistystä synny ja illalla siis meni sitten yllättäen vedet =) Mitään isompia suppareitakaan ei ollut koko raskausaikana ollut, ihan muutamia vain...Joten ei sitä aina voi tosiaan ennakoida.
Olisiko enemmänkin sattumaa, jos toisinaan synnytys sattuu käynnistymään jollain ' konstilla' .
Itse kokeilin seksiä (jalat ylhäällä 1h aktin jälkeen), saunaa (ainakin 3kertaa löylyissä niin pitkään kuin kestin), siivoamista (kunnon jynssäämistä), liikuntaa, olutta, venyttelemistä, salmiakkia, rintojen lypsämistä ja ihan kaikkea, mistä olin kuullut olevan hyötyä käynnistymiseen. Ja kaikkea ihan kunnolla.
Ja sairaalassakin käynnistelivät yhden vuorokauden ennenkuin lähti tulemaan lopulta rv42+2. Ilmeisesti tilaa riitti vaikka oli melkein 4,5kg.
Joskus se on vaan sitkeessä.