Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko kierähtää unissani vauvan päälle?

Vierailija
17.06.2016 |

Eli siis minulla on kuukauden ikäinen vauva, joka nukkuu vieressäni yöt. Yksi aamu herätessäni huomasin että olin kääntänyt kylkeä selkä vauvaan päin ja vauva oli hieman ahtaasti selkäni takana, ikäänkuin selän ja patjan välissä, nukkui siis ihan tyytyväisenä siinä. Säikähdin todella paljon tuota että olin kääntynyt unissani, koska siihen asti olin nukkunut aina samassa asennossa koko yön ja aloin miettiä mitä olisi voinut käydä jos olisin unissani kääntynyt tuosta selälleen eli suoraan vauvan päälle. Neuvolassa vakuuttelivat että voin huoletta nukkua vauvan vieressä, äidin vaistot kyllä pitävät huolen etten litistä vauvaa.. mutta en ole itse niin luottavainen. Olen aina ollut sikeä nukkuja enkä herää helposti ääniin tms. Eikö muita pelota että kääntyvät vauvan päälle unissaan? Tiedättekö tapauksia joissa vauva olisi jäänyt äidin alle sängyssä? Enkä nyt puhu näistä tapauksista joissa alkoholilla tai jollain muilla päihteillä on osuutta asiaan.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä sattunut. 

Vierailija
2/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Jyväskylässä? eräs pariskunta tappanut peräti kaksi lastaan kierähtämällä niiden päälle perhepedissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä äidin sisäinen vaisto läsnäolevasta vauvasta toimii unessakin. Tämä kuuluu terveeseen biologiaan. Nämä kierähdystapaukset ovat pääsääntöisesti päihteiden alaisena tapahtuneita. 

Mutta jos on epäilys, ettet kuulu ryhmään, joka voi tässä asiassa luottaa itseensä, niin siirrä vauva omaan sänkyyn. 

Vierailija
4/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin neuvolassa, että ainoastaan päihtyneenä ml. lääkkeet voi käydä noin. Meidän vauva ei halunnut nukkua vieressä. Olin varmaan litistänyt sitä jonain yönä ja inhotti, vaikka raitis olenkin. :)

Vierailija
5/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nostin vauvaa perhepedissä kunnolla aina tyynyjen väliin jäävään aukkoon, eli vauva nukkui käytännössä miehen ja mun päiden välissä.

Vierailija
6/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä äidin sisäinen vaisto läsnäolevasta vauvasta toimii unessakin. Tämä kuuluu terveeseen biologiaan. Nämä kierähdystapaukset ovat pääsääntöisesti päihteiden alaisena tapahtuneita. 

Mutta jos on epäilys, ettet kuulu ryhmään, joka voi tässä asiassa luottaa itseensä, niin siirrä vauva omaan sänkyyn. 

Mä en oikein ymmärrä tätä, että ihan terveysalan ammattilaiset neuvovat jotain näin älytöntä perustuen johonkin ihmeen äitimyyttiin ja maagiseen yhteyteen vauvan kanssa. Ihminen on nukkuessaan käytännössä tajuton. Toki moni hormonien vuoksi nukkuu todella kevyttä unta ja siksi säpsähtää hereille mistä tahansa. Mutta ei tätä voi pitää minään biologisena automaationa koska ihmisten kropat ovat erilaisia eivätkä mitään ennustettavia koneita.

Ap, jos olet sikeä nukkuja ollut aina, se on hyvä ominaisuus ihmisellä paitsi muutenkin, myös arvokasta vauvavuoden aikana sillä saatat saada paljon paremmin levättyä sen ansiosta. Etkä voi fyysisesti ja henkisesti niin pahoin kuin moni lopeensä väsynyt, uneton äiti. On tapoja järjestää perhepeti fyysisesti niin, että vauva on siellä paremmassa suojassa mahdolliselta kierähtämiseltä. Ja sitten sivuvaunu jos haluaa olla täysin varma.

Vierailija
7/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan myös vahingossa pudottaa hänet sylistäsi tai salama voi iskeä häneen vaunulenkillä.

Onhan tuo mahdollista, mutta epätodennäköistä. Kyllä mäkin olen sitä silloin tällöin miettinyt kolmen lapseni kohdalla kun olivat vauvoja. Joskus havahduin siihen kun peittoni oli hieman vauvan kasvoilla.

Nuku vaan huoletta vauvasi kanssa!

Vierailija
8/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit.

Vierailija
9/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä tätä, että ihan terveysalan ammattilaiset neuvovat jotain näin älytöntä perustuen johonkin ihmeen äitimyyttiin ja maagiseen yhteyteen vauvan kanssa. Ihminen on nukkuessaan käytännössä tajuton. Toki moni hormonien vuoksi nukkuu todella kevyttä unta ja siksi säpsähtää hereille mistä tahansa. Mutta ei tätä voi pitää minään biologisena automaationa koska ihmisten kropat ovat erilaisia eivätkä mitään ennustettavia koneita.

Ap, jos olet sikeä nukkuja ollut aina, se on hyvä ominaisuus ihmisellä paitsi muutenkin, myös arvokasta vauvavuoden aikana sillä saatat saada paljon paremmin levättyä sen ansiosta. Etkä voi fyysisesti ja henkisesti niin pahoin kuin moni lopeensä väsynyt, uneton äiti. On tapoja järjestää perhepeti fyysisesti niin, että vauva on siellä paremmassa suojassa mahdolliselta kierähtämiseltä. Ja sitten sivuvaunu jos haluaa olla täysin varma.

Ei täysin selvin päin oleva aikuinen ihminen ole todellakaan "käytännössä tajuton" nukkuessaan, vaan tarvittaessa herää hyvinkin pieniin ärsykkeisiin. 

Mutta tietyt lääkkeet ja mm. alkoholi tietysti muuttavat tätä. Sammunut ihminen on käytännössä tajuton. 

Ja äitinsä vieressä nukkuu Suomessakin tuhansia ja tuhansia vauvoja joka yö. Kuinka usein tapahtuu vauvan tahatonta tukehduttamista? Riski on aivan marginaalinen. 

Vierailija
10/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nukkunut alun viikkojen jälkeen vieressä. Olen kanssa sellainen unissapyörijä.

Lapsi on todella seurallinen ja luottavainen, eli kyllä ilmankin perhepetiä saa turvaa ja läheisyyttä.

Olen ollut jälkikäteen tyytyväinen pinnasängyssä nukkumisen ratkaisuun: ei ole tullut suuria muutoksia nukkumapaikassa; yösyötöt on ollut helpompaa lopettaa; on itse saanut nukkua ergonomisesti.

Mutta jokainen ratkaisu on hyvä. Jokainen tyylillään.

Vierailija
11/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en nukkunut alun viikkojen jälkeen vieressä. Olen kanssa sellainen unissapyörijä.

Lapsi on todella seurallinen ja luottavainen, eli kyllä ilmankin perhepetiä saa turvaa ja läheisyyttä.

Olen ollut jälkikäteen tyytyväinen pinnasängyssä nukkumisen ratkaisuun: ei ole tullut suuria muutoksia nukkumapaikassa; yösyötöt on ollut helpompaa lopettaa; on itse saanut nukkua ergonomisesti.

Tässä nyt ei ole mitään logiikkaa. Juuri ne ensimmäiset viikothan ovat riskialttiita. Vauva ei osaa reagoida hengittämättömyyteensä. Isompi vauva alkaa sätkiä siihen malliin, että siihen havahtuu heti. 

Vierailija
12/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyseessä ole mikään äitimyytti, vaan ihan normaali vaisto. Kuka teistä putoaa koskaan sängyltä? Niinpä, vaikka täysin tiedoton kääntyminen voisi täysin loogisesti johtaa lattiakontaktiin.

Ennen aikaan on varmasti ihan puhtaita lapsenmurhia selitetty päälle kierähtämisellä. Samoin kätkytkuolemia.

Vierailija
13/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt ei ole mitään logiikkaa. Juuri ne ensimmäiset viikothan ovat riskialttiita. Vauva ei osaa reagoida hengittämättömyyteensä. Isompi vauva alkaa sätkiä siihen malliin, että siihen havahtuu heti. 

Ensimmäinen viikko oli sellainen että minä itse olin erittäin herkkä heräämään. Se aika nukuttiin vierekkäin: sairaala-aika ja pari yötä kotona. En muista enää kuinka pitkään täsmälleen.

Vierailija
14/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyseessä ole mikään äitimyytti, vaan ihan normaali vaisto. Kuka teistä putoaa koskaan sängyltä? Niinpä, vaikka täysin tiedoton kääntyminen voisi täysin loogisesti johtaa lattiakontaktiin.

Ennen aikaan on varmasti ihan puhtaita lapsenmurhia selitetty päälle kierähtämisellä. Samoin kätkytkuolemia.

Totta! Vain lapsi voi pudota sängystä ja siksi lastensängyissä onkin laidat. Terve, selvä aikuinen ei putoa. Eli ei sitä tosiaan holtittomasti nukkuessaan kieriskele. 

Itse olen luottanut itseeni tässä asiassa täysin. Kolme lasta ovat nukkuneet vieressä niin kauan kuin on ollut yöimetyksiä. Helpottaa suunnattomasti omaa jaksamista. 

Vierailija
15/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pudonnut. Myös koirani putoaa silloin tällöin.

Vierailija
16/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on mahdollista. Jos alat pelkäämään, että kierähdät vahingossa vauvan päälle, voi oma unenlaatusi alkaa kärsiä. Eikö helpointa (ja turvallisinta) olisi siirtää vauva omaan sänkyyn sun sängyn viereen nukkumaan? Niin voisitte molemmat nukkua hyvin ja vauva olisi kuitenkin lähellä.

En alkaisi luottamaan mihinkään "äidinvaistoon". Itse en edes tiedä, mitä sillä tarkoitetaan ja mulla on kaksi lasta :o

Vierailija
17/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ilman mitään magiaa minä miehenä kyllä herään herkästi jos kierähdän lähelle sängyn reunaa tai toista sängyssä nukkuvaa ihmistä. Sinun teorian mukaan ihminen pyörähdellessään sängyssä putoisi usein sängystä ja jos sängyssä nukkuisi useita ihmisiä olisivat he toistensa päällä. Vai?

Ei kyse ole mistään äiti myytistä vaan jostain ihan tavallisesta tiedostamisesta.

Ja vastaus ap:lle kuuluu: voit, mutta ei se ole todennäköistä ja luultavasti heräät ennen kuin mitään peruuttamatonta vahinkoa sattuu.

Vierailija
18/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole pudonnut sängystä, niin sitten tuskin kierähdät vauvan päälle.

Mä nukun yleensä tosi reunalla sängyssä enkä koskaan ole lattialle pudonnut. Jossain tiedejulkaisussa selitettiin just tota ilmiötä, että unessa tietyt toiminnot on päällä, eli tietää esim varoa lattialle tippumista.

Vierailija
19/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pudonnut. Myös koirani putoaa silloin tällöin.

Sulla on sitten jotain neurologista häikkää ja koirallasi myös. Eli älä sinä nukuta vauvaasi vieressä, kun tämän valmiiksi tiedät. 

Vierailija
20/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ilman mitään magiaa minä miehenä kyllä herään herkästi jos kierähdän lähelle sängyn reunaa tai toista sängyssä nukkuvaa ihmistä. Sinun teorian mukaan ihminen pyörähdellessään sängyssä putoisi usein sängystä ja jos sängyssä nukkuisi useita ihmisiä olisivat he toistensa päällä. Vai?

Ei kyse ole mistään äiti myytistä vaan jostain ihan tavallisesta tiedostamisesta.

Ja vastaus ap:lle kuuluu: voit, mutta ei se ole todennäköistä ja luultavasti heräät ennen kuin mitään peruuttamatonta vahinkoa sattuu.

Ei, vaan minun teoriani mukaan ihmiset ovat erilaisia ja he jotka nukkuvat sikeämmin eivät herää yhtä herkästi ulkoisiin ärsykkeisiin ja osa myös liikkuu ja kieriskelee unissaan enemmän kuin toiset, edelleen niin että eivät itse havahdu siihen :) Se äskettäin syntynyt vauva on todella pieni nyytti siellä sängyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme