Voinko kierähtää unissani vauvan päälle?
Eli siis minulla on kuukauden ikäinen vauva, joka nukkuu vieressäni yöt. Yksi aamu herätessäni huomasin että olin kääntänyt kylkeä selkä vauvaan päin ja vauva oli hieman ahtaasti selkäni takana, ikäänkuin selän ja patjan välissä, nukkui siis ihan tyytyväisenä siinä. Säikähdin todella paljon tuota että olin kääntynyt unissani, koska siihen asti olin nukkunut aina samassa asennossa koko yön ja aloin miettiä mitä olisi voinut käydä jos olisin unissani kääntynyt tuosta selälleen eli suoraan vauvan päälle. Neuvolassa vakuuttelivat että voin huoletta nukkua vauvan vieressä, äidin vaistot kyllä pitävät huolen etten litistä vauvaa.. mutta en ole itse niin luottavainen. Olen aina ollut sikeä nukkuja enkä herää helposti ääniin tms. Eikö muita pelota että kääntyvät vauvan päälle unissaan? Tiedättekö tapauksia joissa vauva olisi jäänyt äidin alle sängyssä? Enkä nyt puhu näistä tapauksista joissa alkoholilla tai jollain muilla päihteillä on osuutta asiaan.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Eikös Jyväskylässä? eräs pariskunta tappanut peräti kaksi lastaan kierähtämällä niiden päälle perhepedissä?
Nämä olivat sekä lääkkeiden että alkoholin vaikutuksen alaisia.
http://www.kp24.fi/uutiset/285563/Vauvan-kuolemasta-vanhemmille-ehdolli…
Tiedän ihmisen, joka liiskasi lemmikkinsä, kun nukkuivat yhdessä samassa sängyssä. Kyseinen ihminen rakasti lemmikkiään enemmän kuin mitään, mutta ei edes herännyt litistämiseen. Aamulla vasta huomasi asian.
Itselläni ei ole lapsia, mutta en todellakaan uskalla ottaa riskiä, olen itse pari kertaa kierähtänyt mieheen kiinni öisin, hän nyt selvisi tietenkin, mutta vaikea uskoa, että mystisesti en pyörisi vauvan syntymän jälkeen.
Kyllä se on mahdollista. Jos unissaan pitää varoa, unen laatu jää huonoksi. Meillä ovat lapset nukkuneet aina omissa sängyissään. Vauvat on otettu vanhempien väliin korkeintaan aamulla aikaisin, jotta on saatu tunti pari lisää lepoaikaa. Vaikka nukahtaisikin, uni on kevyempää silloin.
Isommat lapset, jotka osaavat itse tallustaa sängystään vanhempien viereen, ovat voineet huoleti tulla. Heitä ei tarvitse varoa. Usein kuitenkin on niin päin, että lapsi on levoton nukkuessaan, kääntyilee, huitoo ja potkii, joten taas ollaan vanhempien huonojen unien äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin neuvolassa, että ainoastaan päihtyneenä ml. lääkkeet voi käydä noin. Meidän vauva ei halunnut nukkua vieressä. Olin varmaan litistänyt sitä jonain yönä ja inhotti, vaikka raitis olenkin. :)
Itse kyllä kääntyilen, pyörin ja liikun niin paljon unissani, etten uskaltaisi vauvan vieressä nukkua vaikka miten tuollaista kerrottaisiin. Se pahin jos käy niin ei hirveästi lämmitä ajatus, että näin ei yleensä usein käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en nukkunut alun viikkojen jälkeen vieressä. Olen kanssa sellainen unissapyörijä.
Lapsi on todella seurallinen ja luottavainen, eli kyllä ilmankin perhepetiä saa turvaa ja läheisyyttä.
Olen ollut jälkikäteen tyytyväinen pinnasängyssä nukkumisen ratkaisuun: ei ole tullut suuria muutoksia nukkumapaikassa; yösyötöt on ollut helpompaa lopettaa; on itse saanut nukkua ergonomisesti.
Mutta jokainen ratkaisu on hyvä. Jokainen tyylillään.
Tässä nyt ei ole mitään logiikkaa. Juuri ne ensimmäiset viikothan ovat riskialttiita. Vauva ei osaa reagoida hengittämättömyyteensä. Isompi vauva alkaa sätkiä siihen malliin, että siihen havahtuu heti.
No kyllä sekin on aika epätodennäköistä että jos vauva itsekseen lopettaa hengittämisen kun nukkuu vieressä että siihen syvässä unessa oleva vanhempi heräisi. Se on sitten eri asia että havahtuu siihen että on kierähtämässä vauvan päälle tai vastaavaa.
Eli ihan yhtä turvassa vauva on omassa sängyssään ja jos epäilee niin voihan sitä herättää itsensä tarkastamaan asiaa. Meillä ainakin mies heräsi ihan itsestään aina välillä tarkastamaan hengittikö vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä äidin sisäinen vaisto läsnäolevasta vauvasta toimii unessakin. Tämä kuuluu terveeseen biologiaan. Nämä kierähdystapaukset ovat pääsääntöisesti päihteiden alaisena tapahtuneita.
Mutta jos on epäilys, ettet kuulu ryhmään, joka voi tässä asiassa luottaa itseensä, niin siirrä vauva omaan sänkyyn.
Mä en oikein ymmärrä tätä, että ihan terveysalan ammattilaiset neuvovat jotain näin älytöntä perustuen johonkin ihmeen äitimyyttiin ja maagiseen yhteyteen vauvan kanssa. Ihminen on nukkuessaan käytännössä tajuton. Toki moni hormonien vuoksi nukkuu todella kevyttä unta ja siksi säpsähtää hereille mistä tahansa. Mutta ei tätä voi pitää minään biologisena automaationa koska ihmisten kropat ovat erilaisia eivätkä mitään ennustettavia koneita.
Ap, jos olet sikeä nukkuja ollut aina, se on hyvä ominaisuus ihmisellä paitsi muutenkin, myös arvokasta vauvavuoden aikana sillä saatat saada paljon paremmin levättyä sen ansiosta. Etkä voi fyysisesti ja henkisesti niin pahoin kuin moni lopeensä väsynyt, uneton äiti. On tapoja järjestää perhepeti fyysisesti niin, että vauva on siellä paremmassa suojassa mahdolliselta kierähtämiseltä. Ja sitten sivuvaunu jos haluaa olla täysin varma.
Ihan ilman mitään magiaa minä miehenä kyllä herään herkästi jos kierähdän lähelle sängyn reunaa tai toista sängyssä nukkuvaa ihmistä. Sinun teorian mukaan ihminen pyörähdellessään sängyssä putoisi usein sängystä ja jos sängyssä nukkuisi useita ihmisiä olisivat he toistensa päällä. Vai?
Ei kyse ole mistään äiti myytistä vaan jostain ihan tavallisesta tiedostamisesta.
Ja vastaus ap:lle kuuluu: voit, mutta ei se ole todennäköistä ja luultavasti heräät ennen kuin mitään peruuttamatonta vahinkoa sattuu.
Ei, vaan minun teoriani mukaan ihmiset ovat erilaisia ja he jotka nukkuvat sikeämmin eivät herää yhtä herkästi ulkoisiin ärsykkeisiin ja osa myös liikkuu ja kieriskelee unissaan enemmän kuin toiset, edelleen niin että eivät itse havahdu siihen :) Se äskettäin syntynyt vauva on todella pieni nyytti siellä sängyssä.
Vaihdoit teoriaa? Aiemmin sanoit: "Ihminen on nukkuessaan käytännössä tajuton." Paino sanalla käytännössä.
No ei me tässä taideta olla isosti erilinjoilla. Molemmat pitävät tuota lapsen tukehduttamista mahdollisena, mutta epätodennäköisenä.
Aiheesta vielä sellainen että meillä yö syötöt ovat onnistuneet perhepedissä helpommin, vaimo vain laittanut vauvalle tissin suuhun ja sitten jatkanut itse uniaan.
Mä yritin vauvan kanssa nukkua vierekkäin, mutta oli pakko siirtää pinnasänkyyn koska heräsin kaksi kertaa siihen että nukuin vauvan päällä (onneksi vain jalat olivat sen päällä, mutta kuitenkin) ja kaksi kertaa heräsin, kun unissani tönin/löin vauvaa! Eli mulla ainakaan ei unissani ollut mitään äidinvaistoa. Olen todella levoton nukkuja ja mieskin saa osansa viikottain, monesti herättää mut kun potkin/tönin unissani.
Suurin riski perhepedissä nukkumisessa ei ole että kierähdät vauvan päälle nukkuessasi vaan että sun kierähdysliike aiheuttaa että esim. peitto peittää vauvan nenän ja vauva tukehtuu.
Perhepedissäkin voi nukkua turvallisesti jos vauvalle on järjestetty oma nukkumapaikka esim. babynest.
Nukuimme 3 viikkoa perhepedissä, kunnes yksi yö heräsin siihen, että olin siirtänyt ylemmän käsivarteni niin, että se lepäsi vauvan kasvojen päällä. Onneksi hengitystiet olivat avoinna, mutta kyse oli vain sentistä, että olisin käsivarrellani tukehduttanut vauvan. Tämä pelästytti
Mä oon aina ollut kova pyörimään unissani, unissakävelykään ei ole minulle mitään harvinaista. Herään myös herkästi vaikka mihin, tai näin ainakin tuntuu. Missään kohtaa ei tullut pelkoa, että vauvan päälle voisin unissani vierähtää.
Esikoisemme nukkui alusta asti perhepedissä. Opittuaan itsekin pyörimään unissaan 3kk iässä, siirsimme muksun sivuvaunuun. Jos vauva olisi alusta asti nukkunut (öisin) pidempiä jaksoja kuin 30min kerrallaan, emme ehkä olisi perhepetiin päätyneet.
Mun mielestä tässä tulee kuunnella itseä. Jokainen nukkuu omalla tavallaan.
Minä pyörin ja vauvakin pyörii: hän nousee välillä unissaan istumaan ja herää siihen. Meille on parasta nukkua erikseen samassa huoneessa: vauva pinnasängyssä muttei ihan sängyn vieressä.
Perhepedissä tulisi liikaa yösyöttöjä kun herättelisimme toisiamme; vauva olisi yöruokailija. Lisäksi se olisi meidän perheessäämme varmaan myös vaarallista.
Onneksi me valitsimme jo alussa omat sängyt. Olemme olleet tyytyväisiä. Tunnen myös tyytyväisiä perhepetiläisiä.
uskon, että jonkinlainen äidinvaisto kyllä toimii unessakin.. ellet ole humalassa !
oli levoton nukkuja, potkin ja pyörin kunnes esikoinen syntyi ja alkoi nukkua välissämme. mies luuli pari kertaa, että olen kuollut koska makaan niin hievahtamatta :D
Itse siirsin vauvan kasvojeni kohdalle nukkumaan etten vain vahingossa peitä kasvoja peitolla.
Tulipas paljon vastauksia :) vauva siis menee iltaisin nukkumaan omaan sänkyyn ja yöllä nostan hänet viereeni kun herää syömään ja siinä mennään sitten loppuyö. Se, miksi en nosta häntä takaisin omaan sänkyyn, johtuu siitä että simahdan itse samantien kun vauva saa tissin suuhun. Olen muutaman kerran kokeillut imettää istualteen (jotta saisin vauvan siirrettyä syötön jälkeen takaisin sänkyynsä) mutta sekin tuntuu haastavalta koska minulla on todella vaikeuksia pysyä hereillä yöllä vauva sylissä. Pelkkä sängystä ylösnouseminenkin tuntuu haastavalta. Olen kova pyörimään ja isompi lapsikin (miehestä puhumattakaan) on muutaman kerran sanonut että olen lyönyt häntä unissaan tai heittänyt jalan hänen päälleen.. Isomman kanssa tätä ongelmaa ei aikoinaan ollut, silloin nukuin jotenkin mystisesti koko yön samassa asennossa vauva kainalossa - onko tuo sitä kuuluisaa äidinvaistoa joka nyt toisella kerralla näyttäisi olevan täysin kateissa? :D toisaalta kai tämä pelko vauvan päälle kierähtämisestä pitää minua hieman valveutuneempana unissani, mutta silti.. hankala tilanne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei täysin selvin päin oleva aikuinen ihminen ole todellakaan "käytännössä tajuton" nukkuessaan, vaan tarvittaessa herää hyvinkin pieniin ärsykkeisiin.
Miten selität että uniapneaa sairastavat eivät usein herää edes omiin hengityskatkoksiinsa joita voi olla 60 tunnissa, vaikka happipitoisuus laskee vaaralliselle tasolle?
Laittakaa jokin helposti särkyvä arvoesine viereenne nukkumaan mennessä. Ette riko sitä unessa. Tieto on aivoissa nukkuessakin. Ei uni ole mikään tajuttomuuden tila, kuten joku täällä väitti.
Se on nyt sata kertaa sanottu, että esim. alkoholi muuttaa aivotoimintaa sitten, että jos on vähänkin ottanut alkoholia, on vauvan paikka omassa sängyssä.
Itse olin täysin raitis vauva-aikana, mutta jos mies oli vähänkin ottanut, niin vauva oli omassa sängyssä eikä välissämme.