Miksi hesalaiset on niin leuhkoja?
Kommentit (37)
Kaffepulla kirjoitti:
Mä puhun hesalaisista vaikka olen monennen polven helsinkiläinen. Sitä stadin slangia solkkaa vaan työnväenluokkaisesta taustasta olevat ihmiset, eli Itä-Helsingissä ja Kurvissa vielä joskus kuulee tätä kamalaa sönkötystä. Linnakundien puhetyyli. Sivistyneistö ei ole koskaan Hesassa puhunut noin.
Leuhkuudesta: Se on pidättyväisyyttä, joka on helsinkiläisille tyypillistä. Kyse ei ole ylpeydestä.
Aidoilla helsinkiläisillä on kauniit käytöstavat. Jostain ladelta tulleet ensimmäisen sukupolven "stadilaiset" varmaan lesoavat siellä kotikulmillaan kotikonnuillaan käydessään, ja pilaavat kaikkien helsinkiläisten maineen.
Kuulostat ylpeältä ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia he ovat. Ainakin ne tyypit kenen kanssa hengailee. Varmaan kermaperseet Helsingin kermapersebaareissa on jotain sellaista mihin en halua perehtyä.
Oma näkemys on että helsinkiläiset on hiukan hoikeampia, pukeutuvat paremmin ja omaavat hieman paremmat käytöstavat ja kuin muualla Suomessa asuvat.
Mutta niillä on ihan tolkuton kiire ja säntäilevät naurettavallakin tahdilla joka paikkaan. Ajavat keskustassa aivan liian lujaa, viis nopeusrajoituksista. Sama pätee pyöräilijöihin ja kävelijöihinkin, kävellään täysillä muista välittämättä.Jopa niin että vaarannetaan muut. Mihin teillä on niin julmettu kiire?
Helsinkiläiset on kuitenkin hitusen avoimempia vieraille ihmisille.
Yksi negatiivinen puoli kuitenkin pisti silmään muutoin yleisesti sivistyneessä käytöksessä, sellaisia hapannaamaisia pissaliisoja oli aivan liikaa, jotka katsovat muita nenänvartta pitkin. Asiattomasti sanottu minulta, myönnän, mutta kuvaus kertoo varmasti selkeämmin mitä tarkoitan.
Mitä huomioita teillä muilla on eroista?
Vierailija kirjoitti:
Ai että kun tykkään aina puhua HESASTA ja HESALAISISTA kun se vituttaa näitä takakireitä hesalaisia jotka on niin ylpeitä typerästä slangistaan.
Haha, sanos muuta.
Olen muuttanut Hesaan noin 30 vuotta sitten. En ole kyllä koskaan pitänyt paljasjalkaisia leukoina. Sen sijaan kyllä ehkä ikävimmät työkaverit ovat olleet täällä syntyneitä, jotenkin ilkeitä, mutta se on tietty ollut sattumaa.
Kyllä se on ihan päinvastoin. Muissa Suomen mittakaavassa isoissa kaupungeissa ei ole tätä Helsinki-vihaa, mutta maalla se jostain ihmeen syystä kukoistaa. Luulisin, että se juontaa juurensa valtavasta alemmuudentunteesta. Ei siihen mitään muutakaan perustetta ole. Tottahan tuo väitteesi ei ole alkuunkaan. Helsinkiläiset on yleensä oikein hyväkäytöksisiä ja kohteliaita.
Maallakin asunut uus-helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että kun tykkään aina puhua HESASTA ja HESALAISISTA kun se vituttaa näitä takakireitä hesalaisia jotka on niin ylpeitä typerästä slangistaan.
Haha, sanos muuta.
Olen muuttanut Hesaan noin 30 vuotta sitten. En ole kyllä koskaan pitänyt paljasjalkaisia leukoina. Sen sijaan kyllä ehkä ikävimmät työkaverit ovat olleet täällä syntyneitä, jotenkin ilkeitä, mutta se on tietty ollut sattumaa.
Öö... Mitä ne paljasjalkaiset sun mielestäsi on, jos ei Helsingissä syntyneitä? XD
Kaikki samanarvoisia kirjoitti:
Tiedoksi, että vaikka joku olisi muualla syntynyt (Suomessa tai ulkomailla) ja asuu Helsingissä, on aivan yhtä helsinkiläinen kuin sinä. Syntyperä ei sitä ratkaise, vaan nykyhetki ja ehkä miksei myös se, minne itse tuntee kuuluvansa.
Ikävää ettet ole tyytyväinen synnyinpaikkaasi :(
Väitteesi on kuitenkin täysin valheellinen ja naurettava. Jos on syntynyt Kuopiossa ja muuttanut Helsinkiin on Helsingissä asuva kuopiolainen. Korkeintaan voi jossain vaiheessa olla "helsinkiläistynyt".
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, että vaikka joku olisi muualla syntynyt (Suomessa tai ulkomailla) ja asuu Helsingissä, on aivan yhtä helsinkiläinen kuin sinä. Syntyperä ei sitä ratkaise, vaan nykyhetki ja ehkä miksei myös se, minne itse tuntee kuuluvansa.
Väitteesi on kuitenkin täysin valheellinen ja naurettava. Jos on syntynyt Kuopiossa ja muuttanut Helsinkiin on Helsingissä asuva kuopiolainen. Korkeintaan voi jossain vaiheessa olla "helsinkiläistynyt".
Jonkun heittämä "uus-helsinkiläinen" on myös ihan asiallisen kuuloinen termi.
Minun mielestäni taas Helsingissä on oikein kivoja ja fiksuja ihmisiä. Kaikenlaista kulkijaa tottakai mahtuu joukkoon, mutta en todellakaan sanoisi helsinkiläisiä leuhkoiksi.
Ihan tavallisia ihmisiä täällä asuu, ehkä vähän tyylikkäämpiä, kultturellimpia ja urbaanimpia kuin jossain Kärsämäellä.
Olen asunut Helsingissä 16 vuotta, kotoisin olen 4000 asukkaan kylästä. Helsinkiläisten seurassa on paljon rennompi olla, kuin tuomitsevien ja sisäänpäinlämpiävien maalaisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun heittämä "uus-helsinkiläinen" on myös ihan asiallisen kuuloinen termi.
Itse käytän itsestäni termiä junantuoma.
Mun mielestä kyllä Kuopiossa asuva on kuopiolainen, Helsingissä asuva helsinkiläinen jne. Ja sitten on eri asia mistä on kotoisin.
- Mistä olet?
- Tampereelta.
- Ootko ihan kotoisin sieltä?
- Joo, olen.
- Oletko koskaan asunut muualla?
- Asun nytkin Turussa.
Vai
- Mistä olet?
- Turusta, mutta kotoisin Tampereelta.
Koska asumme maailmanluokan metropolissa ja olemme niin kansainvälisiä. Siksi :)
Se, että helsinkiläisten "maalla" tarkoittaa koko muuta Suomea on naurettavaa ja kapeakatseista.
Vierailija kirjoitti:
Se, että helsinkiläisten "maalla" tarkoittaa koko muuta Suomea on naurettavaa ja kapeakatseista.
Eihän tarkoita. Maalla on maaseutua. Tuo on taas noita typeriä yleistyksiä, joka ei perustu muuhun kuin tarpeeseen mollata ihmisiä.
Ja lisäksi, on myös totta, että Helsinki on Suomen ainoa kaupunki, joka edes juuri ja juuri on "city".
Vierailija kirjoitti:
Koska asumme maailmanluokan metropolissa ja olemme niin kansainvälisiä. Siksi :)
Winnipeg on saman kokoinen. Et olisi koskaan kuullut siitä kyläpahasesta, jos Teemu Selänne ei olisi olemassa. Tosin trollasitkin... Käynpä heittämässä pyykit taloyhtiön koneeseen.
Luulisi, että ne oikeat stadilaiset jotka eivät ole niitä lesoja itseään ylistäviä pellejä häiritisi nämä täälläkin itsellän esille tuovat ja lesovat hesalaiset ja puuttuisivat tähän touhuun mutta ehei vaan nämä oikeat stadilaiset vain kannustavat vieressä ja sitten, kuitenkin selittelevät itse olevansa näitä muualta muuttaneita parempia oikeampia hesalaisia.
Olen asunut Helsingissä 5 v. ja kyllä Helsinki ja maaseutu olivat toistensa vastakohdat eli turha sitä selvitellä...yleinen asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia he ovat. Ainakin ne tyypit kenen kanssa hengailee. Varmaan kermaperseet Helsingin kermapersebaareissa on jotain sellaista mihin en halua perehtyä.
Oma näkemys on että helsinkiläiset on hiukan hoikeampia, pukeutuvat paremmin ja omaavat hieman paremmat käytöstavat ja kuin muualla Suomessa asuvat.
Mutta niillä on ihan tolkuton kiire ja säntäilevät naurettavallakin tahdilla joka paikkaan. Ajavat keskustassa aivan liian lujaa, viis nopeusrajoituksista. Sama pätee pyöräilijöihin ja kävelijöihinkin, kävellään täysillä muista välittämättä.Jopa niin että vaarannetaan muut. Mihin teillä on niin julmettu kiire?
Helsinkiläiset on kuitenkin hitusen avoimempia vieraille ihmisille.
Yksi negatiivinen puoli kuitenkin pisti silmään muutoin yleisesti sivistyneessä käytöksessä, sellaisia hapannaamaisia pissaliisoja oli aivan liikaa, jotka katsovat muita nenänvartta pitkin. Asiattomasti sanottu minulta, myönnän, mutta kuvaus kertoo varmasti selkeämmin mitä tarkoitan.
Mitä huomioita teillä muilla on eroista?
Naurettava tahti on vain seurausta siitä, että kaikki on kallista. On pakko olla supertehokas että selviää.
Noi töllääjät on hei just niitä maalta tulleita. Helsinkiläisellä ei ole intressejä katsella nenänvartta pitkin, vaikka maaseudun väki niin luulee. Jos helsinkiläinen vaivautuu antamaan katseen se on pikainen tsekki, ja vain jos sulla on jotain speciaalityylikästä.
Juuri niin kuin kerrotkin.
Ensimmäisen polven kaupunkilainen ei ole vielä löytänyt omaa paikkaansa yhteisössä.
Solvaavat maaseudulla asuvia, häpävät omaa syntyperäänsä, ovat koppavia mulkkuja muualla asuvia kohtaan, yrittävät esiintyä kapunkilaisempana kuin aito kaupunkilainen.
Aito kaupunkilainen on sivistynyt ja kiinnostunut aidosti myös muualla asuvista ihmisistä, osaavat käytäytyä fiksummin kuin nämä maalta muuttaneet juntit.
Maaseudun asukki