Miten ojentaa lasta, kun muut riehuvat?
Vuoden vanhan pojan äitinä olen (pian) kiusallisen tilanteen edessä. Käymme kerran kuussa mummolassa/anoppilassa, jonne kokoontuvat aina myös mieheni veli ja sisko jälkikasvuineen. Langolla on kaksi, kälyllä kolme enemmän tai vähemmän rauhatonta lasta, jotka juoksevat ympäri kämppää, huutavat, kiroilevat, viskovat leluja ja muuta mukavaa.
Lapset ovat lapsia, mutta haluaisin, että oma mukulani osaisi tulevaisuudessa käyttäytyä kylässä edes joten kuten. Nyt hän ei onneksi vielä pysy perässä, mutta mitäs jos isompana lähtee serkkujensa touhuihin mukaan? Miten häntä voi kasvattaa tuossa tilanteessa kieltämällä jotain, mitä serkut saavat tehdä?
Puhumattakaan siitä, että ojentaisin langon herkkänahkaisen vaimon kuullen, otti itseensä jo siitä, kun ei pojan nimiäisissä annettu hänen lapsilleen lupaa mennä tietokoneelle pelaamaan...
Kommentit (2)
Sä kasvatat sitä sun lasta siellä omassa kodissa ja ympäristössä joka päivä. Teidän säännöt, teidän käyttäytymisvastimukset ja teidän seuraukset. Samat säännöt pätevät tietenkin kaikkialla, ihan sana käyttekö kaupassa, puistossa vai kylässä. Tietenkin se voi olla haastavampaa tietyissä olosuhteissa, mutta kyllä lapset oppii, että heiltä ei hyväksytä jotain käyttäytymistä, vaikka joku muu niin tekeekin. Meidän perheessä ei yksinkertaisesti lyödä/potkita/kiroilla/satuteta/haukuta jne. Anna lapsesi osallistua serkkujen leikkeihin, mutta vihelletä peli poikki, kun menee överiksi.
Meillä minä kasvatan lapset ja olen todennut, että vaikka muut saavat olla typeriä,. niin meidän lapset eivät saa. Kyläpaikoissa ollaan ihmisiksi.
Kotona meillä on aika lailla paljon sallittuja asioita omenapuihin kiipeilemisestä työvälineiden käyttämiseen, joten lapset saavat purkaa energiaansa ihan riittämiin. Mummolassa kuunnellaan muita, annetaan muille mahdollisuus kuulla toisiaan eikä tapella. Kun serkut juoksevat, on heillä siihen vanhempiensa lupa, meidän lapset ei juokse sisällä.