Miksi vegaanin kissa/koira syö lihaa?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyse koirista Espanjassa vapaana, ei suljettuna tarhaan tai metsään köyden varaan. Joutuvat varmasti etsimään ruokaansa, taistelemaankin. Näin kai luonto on tarkoittanut koiran elämään aikanaan, kuten monen muun eläimen. Ihminen on vain inhimillistänyt koiran ja ottanut kotiinsa kaveriksi. Luulen ettei vegaani ole oikeasti miettinyt mitä tapahtuisi eläimille, jos kaikki ihmiset lopettaisi lihan syönnin. Olisi kiva kuulla tähän vastaus.
Näitä vapaita koiria kivitetään, potkitaan, poltetaan jne. Osa pelastetaan tarhoihin ja osa saa uuden kodin.
Olet aika lapsellinen jos kuvittelet että ne ovat onnellisia.
Tiedätkö, koira ei ole susi vaan laumaeläin joka on aikonaan ITSE hakeutunut ihmisen yhteyteen ja kesyyntynyt.
Koska kissa on kissa ja koira on koira, on omistaja sitten vegaani, vegetaristi, sekasyöjä tai lihansyöjä ja tarvitsee lajilleen ominaista ruokaa.
Niille se on liha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyse koirista Espanjassa vapaana, ei suljettuna tarhaan tai metsään köyden varaan. Joutuvat varmasti etsimään ruokaansa, taistelemaankin. Näin kai luonto on tarkoittanut koiran elämään aikanaan, kuten monen muun eläimen. Ihminen on vain inhimillistänyt koiran ja ottanut kotiinsa kaveriksi. Luulen ettei vegaani ole oikeasti miettinyt mitä tapahtuisi eläimille, jos kaikki ihmiset lopettaisi lihan syönnin. Olisi kiva kuulla tähän vastaus.
Ainakin vegaanikeskustelubingoa pelanneet ovat tuon kysymyksen huomanneet. Ei ole kuitenkaan tuo kysymys ennen tullut av:lla vastaan. Puuttuiko sinulta rivi vai ihanko itse keksit kysyä?
Lisää ituja suuhun, ei voi ulosanti enää heikommaksi mennä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaani maailma:
- Monet eläimet kuolleet sukupuuttoon. Jäljellä vahvimmat lajit, jotka syöneet muut pois.
- Viljelypalstoja suojeltava aitauksin, verkoin, jne ettei jäljellä olevat kasvinsyöjät tuhoa ihmisten ravinnoksi vuljelemää.
- Eläinlajien ruokailu tottumuksien muuttuminen, koska tarjolla eniten syötäväksi muita eläinlajeja.
- Maitotaloustuotteiden katoamisen vuoksi osteoporoosi lisääntyy.
Lajeja joille ei enää olisi käyttöä: lehmä, kana, vuohi.
-Mikään muu laji kuin ihminen ei ole tappanut, eikä tule tappamaan toista lajia sukupuuttoon
-Ilman eläintuotantoa kasveja jäisi enemmän ihmisten ja muiden eläinten käyttöön, tällä hetkellä suurin osa maailman viljellyistä kasveista menee lihakarjalle. Eläimiä olisi myös vähemmän, kun niiden liikakasvatus lopetettaaisiin
- Pohjoismaissa, joissa maitotuotteita käytetään on eniten osteoporoosia. Suurin osa maailman ihmisistä ei ole koskaan juonut lehmänmaitoa
-Eläimillä on itseisarvo, joka ei määräydy ihmisille tuotetun hyödyn perusteella. Ei sinunkaan oikeutesi elää riipu siitä paljonko rahaa tuotat yhteiskunnalle
- eläimiä kuolee sukupuuttoon. Oletko kuullut Darwinista? Ei, hän ei ollut se joka tappoi eläimiä sukupuuttoon.
- Suomessa rehua tehdään, koska tuotanto-olosuhteiden vuoksi ei ole kannattavaa viljellä muita viljoja.
- osteoporoosiin vaikuttaa moni asia, mm. D-vitamiinin saanti, jota saa myös auringosta. Pohjoismaita muusta euroopasta erottava tekijä on kaamos. Aihe on kuitenkin niin moniulotteinen, että suosittelen keskustelemaan asiasta ihan lääkärin kanssa ennen kuin päätät maidon haitalliseksi.
- oletkohan perillä, mitä itseisarvo tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Oliko muka? Minusta oli kyse Espanjasta pelastetuista koirista. Sinä oletit että ne ovat onnellisesti vapaana juoksentelevia koiria ja sinua valaistiin millaisista oloista ne monet sieltä pelastetut koirat ovat tulleet.
Epäilen että puuhun sidottu, nälkään ja nestehukkaan kuoleva tai petojen raatelemaksi joutuva koira olisi onnellisempi hoidettuna sisäkoirana.
Samoin tarhassa elintilasta ja ravinnosta taisteleva, minesti haavoittunut ja vammoihinsa kuoleva.
Eivätkä ne kaduilla elävätkään iloista elämää elä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelevä.
Koska se kissa tai koira ei pysty päättämään itse ruokavaliostaan. Sen vuoksi eläimille on tapana syöttää eläinlääkärien suosittelemaa ruokaa.
Mitä vähemmän villejä tai isännättömiä eläimiä siirretään luonnottomasti alueilta toisille, sen parempi ekologiselta ja siten vegaaniltakin näkökulmalta.
Monella maalla on ollut erittäin tiukat säädökset lemmikkien liikkuvuudesta aiheellisesti. Edelleen mm. sahatavarankin ja elintarvikkeiden kuljetus on tiukkaan säädeltyä. Eläinten mukana kulkee loisia ja tauteja enemmän kuin monessa muussa biologisessa materiaalissa.
Vaikka joku koira ulkomaanmatkalla näyttää säälittävältä, se oma tunne jonka vuoksi sen tuo on kuitenkin itsekäs oman tunteen tyydytys. Jos haluaa aidosti tehdä hyvää, silloin etsii paikallisesti sille koiralle tai villikissalle omistajan.
Ainakin vegaanikeskustelubingoa pelanneet ovat tuon kysymyksen huomanneet. Ei ole kuitenkaan tuo kysymys ennen tullut av:lla vastaan. Puuttuiko sinulta rivi vai ihanko itse keksit kysyä?