Mitä tehdä - valinta erilaisten töiden välillä
Hei,
mitä tekisitte - minulle on tarjottu todella mielenkiintoista uutta työpaikkaa, mutta se tarkoittaisi tunnin työmatkaa suuntaansa. Nykyisessä työssäni on joustavat työajat ja 20 minuutin työmatka.
Nuorimmaiseni olisi tuossa tilanteessa vasta noin vuoden vanha ja joutuisin tekemään töitä ne normaalit 37,5 tuntia viikossa - osittaisesta hoitovapaasta en ole vielä uskaltanut kyselläkään, koska kyseessä on yritys, jossa töitä on liiaksikin saakka. Mielialani vaihtelee päivittäin - välillä olen huippuonnessani ottamassa uutta työtä vastaan ja välillä taas tuntuu että sillä tavalla olisin superonneton ja " pettäisin" myös lapseni, koska näkisin heitä entistä vähemmän.
Toisaalta nykyinen työni on vähemmän koulutustani vastaava ja jos en ottaisi uutta työtä vastaan saattaisin mahdollisesti katua sitä vielä pitkään?
Onko teillä kokemuksia vastaavasta tai muuten vaan viisaita mielipiteitä? Minulla on tässä muutama päivä vielä aikaa miettiä asiaa...
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (7)
Moro,
tosi mukava oli kuulla, että työmatkan lyhenemisellä voi olla noin positiivinen vaikutus. : ) Päätin nyt pitkällisen pohdinnan jälkeen, että otan työn vastaan vain jos voin tehdä lyhyempää työpäivää, mikä on valitettavasti hyvin epätodennäköistä... Eli kyllä se elämänlaatu taitaisi kärsiä siitä mielenkiintoisesta työstä liikaa, näkisin kuitenkin lapsiani ihan liian vähän tällä tahdilla. : (
Kaikella on aikansa...
Mikäli työ on sellaista että sitä pystyy tekemään myös etänä ja esim. kannettavan tietokoneen avulla, voisi uudesta työpaikasta kysyä sopiiko jousto niin että tekee lyhyempää päivää ja loput iltaisin/viikonloppuisin lasten uniaikaan. Tai niin että tekisi joinain päivinä aamu/iltapäivän kotona. Vaatii tietysti itsekuria että tekee puuttuvat hommat kotona ja toisaalta täytyy huolehtia ettei kaikki vapaa-aika hupene töihin että kerkiää miehenkin kanssa seurustella.
Olen itse mukavassa ja hyväpalkkaisessa työssä mutta matkaa on noin 30km eli reilu tunti menee suuntaansa. Ainoa syy miksi etsiskelen jatkuvasti uttaa työtä on että haluaisin olla töissä lähempänä kotia. Lapsille päiväkodissa tulee 10h/päivä sekä matkat sinne ja lisäksi minulla Yh:na on vielä työn jälkeem pyöritettävä kodin arki. Olen ihan valmis tinkimään palkasta reippasti ja työn mielekkyydestä kunhan saisin päivät järkeväksi. Nykyinen työnantaja ei suostu lyhennettyyn työviikkoon eikä se edes työn luonteen vuoksi oikein toimisikaan. Olen tätä jaksanut kyllä jo 2 vuotta mutta nyt tekisin mitä vain että jäisi aikaa olla lasten kanssa. Nyt työaikani on 10-18 mikä tarkoittaa kotoa lähtöä klo 0830 ja kotona olemme 1920, tässä siis mukana matkat koti-päiväkoti. Ei siinä paljoa enää jaksa illalla.
Minulla on tällä hetkellä työmatka 30 minuuttia yhteen suuntaan. Pidän tätä ihanteellisena matkana. Hoidamme miehen kanssa lapsen viennit ja haut siten, että toinen vie ja toinen hakee. Minä yleensä haen, sillä pystyn lähtemään töistä aikaisemmin. Minulla " kipukynnys" työmatkan suhteen on tunti yhteen suuntaan. Varsinkin, jos minun ei tarvitsisi miettiä lapsen vientejä tai hakuja, voisin hyvinkin kuvitella jaksavani pidemmän työmatkan. Miten olette aikoneet hoitaa lasten viennit ja haut? Entä onko sinulla mahdollisuus joustavaan työaikaan, esim. että tekisit töitä vaikka klo 7-15 tms.?
Onko teillä lapset " tehtynä" ? Vai olisitko ehkä jäämässä uudestaan äitiyslomalle muutaman vuoden sisällä? Jos aiot olla tästä eteenpäin eläkeikään asti töissä, miettisin asiaa siltä kannalta että lapset ovat pieniä enää pari vuotta, mutta työt eivät maailmasta lopu. Eli " uhraisin" oman urani hetkeksi perheen hyväksi ja pysyisin nykyisessä työssä vielä ainakin kolme vuotta. Sitten kun nuorinkin lähenee viittä vuotta, sujuu arki jo paljon helpommin pitkienkin työpäivien kanssa, eivätkä lapsetkaan tarvitse niin paljon sitä rauhallista kotiaikaa iltaisin.
Jos taas olisit ehkä kuitenkin jäämässä vielä kotiin uudelle äitiyslomalle ja hoitovapaalle, ottaisin ehkä sen uuden työn. Arki olisi varmasti raskasta ja kiireistä ja uusi työ uuvuttaisi kaikin puolin, mutta jos edessä olisi vielä parin vuoden kotonaoloaika, ajattelisin että sekä minä että lapset kestämme kyllä ja nautimme yhdessäolosta sitten sitäkin enemmän.
Minulla on omat urahaaveet olleet jäässä jo 7 vuotta eli esikoisen syntymästä: olin lasten välissä töissä kaksi vuotta, sitten kotona täydet kolme vuotta ja nyt olen ollut taas töissä reilun vuoden. Kuopus on nyt 4 v. ja varovasti olen alkanut vilkuilla muita työpaikkoja. Vielä en kuitenkaan oikein raatsisi lähteä, koska nykyinen työni on mukavaa ja hyvin palkattua ja pystyn lisäksi tekemään 6-tuntista päivää joka ei todellakaan veny yhtään! En osaa olleenkaan kuvitella miten jaksaisimme jos minä olisin täysiä päiviä töissä tai jos en pystyisi keräämään ylimääräisiä vapaapäiviä koulun lomia yms. varten. Mutta kohta on lähdettävä jos ei halua jumiutua tänne loppu-urakseen...
Terve taas ja kiitos kaikille pohdinnoistanne,
hylkäsin työn.
Harmittaa toisaalta ihan hirveästi, kun olin jo niin innoissani asiasta, mutta joskus on pakko tehdä tällaisia vaikeitakin valintoja. Päivät eivät olisi olleet pitkiä lapsilleni, (miehen kanssa tasaisimme) mutta itselleni ajatus niin pitkistä poissaoloista lasten luota tuntui tosi vaikealta.
Meillä saattaisi olla harkinnassa vielä yksi lapsi, mutta koska se ei ole ihan varmaa, ei sen päälle voi laskea. (ja tietenkään sitä ei koskaan tiedä onnistuisiko se). Ja kotona työnteko ei olisi ilmeisesti ollut kovinkaan todellinen vaihtoehto.
Haikeaa, mutta elämä on.
Monen vuoden tuskailun jälkeen löysin työpaikan lähempää kotoa. Elämä muuttui monella tapaa positiivisempaan suuntaan: olin työpäivän jälkeen pirteämpi, ehdin nähdä lastani aamuisin, vapaa-aika lisääntyi huomattavasti ja työmatkakuluista pääsi eroon.
En siis vaihtaisi, vaikka olisi kuinka huippu homma. Vaativampi työkin vie enemmän voimavarojasi. Tietysti, jos palkka on huippuhyvä, niin se olisi ainoa syy harkita...
Ja osa-aikaistahan ei yleensä saa tehdä, ennenkuin olet ollut yli puoli vuotta töissä uudella työnantajalla.
On tosiaan myös suuri ero, että ovatko lapset hoidossa 8 h päivässä vaiko yli 10 tuntia ja tässä vaikuttaa sitten myös, että mitä miehesi tekee ja pystyykö hän hakemaan lapsia aikaisemmin kotiin.