Mitä lapsuutesi herkkua sinun on ikävä, mitä et enää saa?
Joko kaupasta ostettua tai jotain kotona leivottua herkkua?
Mun on ikävä niitä pyöreitä pariisinpiiraita, joita oli kinkun ja jauhelihan makuisena. Niitä syötiin aina lapsena saunan jälkeen.
Sitten mulla on myös ikävä mummon leipomia lihapullia. Itse en onnistu koskaan saamaan omista lihapullistavniin maukkaita, eikä mummoltakaan oo enää mahdollista kysyä ohjetta, kun mummo on jo kuollut. 😢
Kommentit (89)
Voissa paistetut veriletut. No ne oli tehty siitä jauheesta, mutta olivat silti hyviä.
Pietarsaaren jäätelötehtaan jäätelöt.
Vanha ketju jo mutta: Pirkka rommileivoskeksit, roger rabbit jäätelö ja sellaiset " jalkapallo jäätelöt" jotka myytiin puolipallon muotoisessa kipossa ja kun oli syönyt 2 niin kipot pystyi yhdistää " jalkapalloksi" :) noita kaikkia tekee aina välillä mieli vieläkin.. :/
Aidot thüringerin makkarat jotka puristettiin suolesta samoin kuin siskonmakkarat. Niitä sai 60 luvulla Hakaniemen hallista. Isä paistoi ne perunoiden ja sipulin kanssa.
Elannon leipomosta sellainen tuulihattukierre missä oli pomadaa päällä. Imelä kuin mikä:)
Kantolan Cream Cracker voileipäkeksit.
Suffeli suklaapatukka. Tosin jokseenkin samanmakuisia on Fanipala keksit.
Maanviljelijäin Maitokeskuksen kaupasta ostetut perunaleivokset. Kauppa oli Helsingin Arkadiankadulla paikassa, jossa on nykyään Patentointi- ja Rekisteröintihallituksen virastotalo.
Sweet home -suklaa jota sai vaan ruotsin laivojen tax freesta.
Vierailija kirjoitti:
Donna-, XL- ja Radio Banana -jäätelöitä. Pirkan aniskarkkeja. Veriappelsiinin makuista Grandia. Bonuksena pitää vielä mainita Golden Capin mainio Light Limon -siideri, vaikka se ei sattuneesta syystä kuulukaan lapsuuden herkkuihin :D
Banana jädet joo ja sandy jäde. Semmonen keltanen raekuorrute Sandyssa. Pirkan nougatjäätelö ja pirkan rommirusinaleivoskeksi.
Hovikinkkutuorejuusto valiolta
Sellasta mehujäätelöä jossa oli muistaakseni ainakin vadelmaa ja appelsiinia samassa jätskissä. Päässä pieni kerros suklaata. Paperi oli sellainen vaaleansininen jossa oli joku surffilaudan tai purjeveneen kuva. En muista enää kunnolla muuta ku että se oli sairaan hyvää. Mikähän sen jätskin nimi oli? Muistaako joku?
Pirkka-rommileivoskeksit, pingviini-jäätelöpuikko joka oli pingviinin muotoinen maitosuklaa-vaniljapuikko, lihapiirakat joissa täytteenä ketsuppia, sinappia, kurkkusalaattia ja sipulia- nykypäivän piirakat on jotenkin kuivia ja mauttomia muistoihin verrattuna
Carrolsin clubburger, se oli ihan paras hamppari mutta Carrols oli ensimmäinen ketju joka hävisi Suomesta.
Stockalta ostettu vaniljapehmis niihin aikoina kun pehmiksiä Suomessa alettiin myymään. Stocka myy niitä edelleen, mutta ei ne enää maistu samalta.
Lisää maitokeskuksen perunaleivosfaneja. Asuessani Museokadulla kipitin Vänrikki Stoolin kadun yläpäähän,
jossa oli maanviljelijöitten maitokauppa ja oikeita perunaleivoksia. Ne erosivat Fazerin vastaavista olemalla
jopa parempia. Fazerin vastaavat olivat vaaleampia, jopa pullamaisia. Tämä tapahtui 50- luvulla.
Mandariini-Fanta lasipullossa.
Ysärin irtokarkit, ne kaikki ihanan sitkeät ja sokeriset salmiakit, salmiakki-hedelmät, ufot.
Ne kirpeät Tsaukki Taukki-karkit. Hedelmäversiot. Oli muistaakseni keltaisia, punaisia ja vihreitä (?) Livistin koulusta lähikioskille ostamaan niitä, vaikkei olisi saanut. Olin kiusattu ja erittäin mukava kioskin setä puolusti aina minua. Jos kiusaajat seurasivat minua kioskille kiusaamaan, käski heidät ulos. Kiitos siitä, Tauno, sinne pilven reunalle.
Aitoa thüringerin makkaraa! Isä paistoi sitä perunoiden ja hapankaalin kanssa. Herkkua!
Lapsena (80-luvun loppupuoli) pikkukylän ainoalta kioskilta sai ostaa sellaisia merenneitosalmiakki-karkkeja. Ne oli niin hyviä... Eivät olleet niin sitkeitä kuin merkkarit, ja isompia.
Lola-suklaa. Mikä siinä maksaa, ettei sitä saada takaisin tuotantoon??? Kuten joku jo sanoi, näitä listoja on tehty ennenkin, ja tämäkin on jo mainittu. Eikö kukaan suklaatehtailija käy ikinä näillä sivuilla?