Lääkäri määräsi sairaslomaa, mutta aion silti mennä töihin
Ei kai se mikään pakko ole pitää vaikka lekuri saikun kirjoittikin? Mulla on turpa täynnä tikkejä ienplastian takia ja tämän päivän iltavuoro pitäisi jättää väliin. Meidän firma ei kuitenkaan tuosta syystä sairausajan palkkaa maksa, eli menettäisin tässä rahaakin.
Kommentit (16)
Jos sattuu esim. työtapaturma niin firman vakuutus ei sitä kata. Joten olet töissä omalla vastuullasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu esim. työtapaturma niin firman vakuutus ei sitä kata. Joten olet töissä omalla vastuullasi.
Tuo "fakta" on kauan sitten kumottu.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin tämä urbaanilegenda kiertää.
Jos olet työkuntoinen, niin tottakai menet töihin. Ei se lappu mikään lorvioikeus ole. Töihin mennään, kun on tarpeeksi terve töitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ap keskustelee asiasta esimiehen kanssa ja arvioitte että oletko työkuntoinen työhösi tai että pitäisikö työtä jotenkin keventää tai muuten muuttaa terveydentilan vuoksi. Vakuutukset kyllä toimii kun ei tehdä tyhmyyksiä, kuten laiteta huimauksesta kärsivää katotöihin.
Jos tuo on tehty kauneuden takia, niin ei firman kuulukaan maksaa. Jos kyseessä on sairauden hoito, niin tietenkin maksaa saikkupalkan, vai ootko nollasopimuksella ja vuoroa ei ole etukäteen ilmoitettu?
Siitä vaan. Itse en ole koskaan pitänyt saamiani saikkuja, kun ei ole ollut tarttuvista taudeista kyse, ja toisaalta työni on kevyttä istumatyötä, jossa vähän heikko fyysinen kunto ei haittaa mitään. Ihan yhtä rasittavaa olla kotona kuin töissäkin.
Minä olen mennyt lääkäriin aina vasta siinä vaiheessa, kun kuumetta on lähemmäs 38 astetta. Kotona olen ollut, kunnes kuume laskee, riippumatta siitä, kuinka pitkä sairausloma on minulle kirjoitettu. Jos kuumetta ei ole ollut, olen yleensä aina mennyt töihin. Tästä poikkeuksena on jalkaleikkaus, ja tänä keväänä olin viikon pois, koska ääneni katosi tyystin, enkä voi tehdä työtäni mykkänä. Toisen kerran flunssassa hain saikkua kolmeksi päiväksi, vaikka lääkäri olisi kirjoittanut sen viikoksi. Sanoin, että tulen hakemaan lisää, jos en kolmessa päivässä tokene.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se mikään pakko ole pitää vaikka lekuri saikun kirjoittikin? Mulla on turpa täynnä tikkejä ienplastian takia ja tämän päivän iltavuoro pitäisi jättää väliin. Meidän firma ei kuitenkaan tuosta syystä sairausajan palkkaa maksa, eli menettäisin tässä rahaakin.
mene vaan, itsekin oon ollut töissä nuhaisena, ääni käheenä ja vatta sekaisin, muuten tulee persnettoa.
Täällä itsekin töissä saikkulaisena. Kävin eilen lääkärissä ja sain antibiootit poskiontelotulehdukseen ja viikon saikkua. Mutta olen tässä jo samasta vaivasta kärsivänä kuukauden ollut töissä (odottelin josko paranisi itsekseen), joten yhtä lailla jaksan nytkin. Sitä paitsi tilanne projekteissa on erittäin kiireinen, ja minun saikutteluni pilaisi hommat aika totaalisesti. KUkaan muu ei pysty tekemään minun töitäni näin lyhyellä varoitusajalla, koska kellään ei ole samaa erityisosaamista.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, hienoa. Haluatko mitalin?
Minäkin menen saikulla töihin, jos oma kunto sen sallii ja saikun syy ei ole tarttuva tauti. Flunssassa pysyn aina kotona, koska muuten köhisin niitä flunssapöpöjä myös asiakkaiden ruokaan.
Työni tosin on luonteeltaan aika fyysistä, sinne ei kivuissa voi mennä tai työkaveri joutuu tekemään minunkin hommat.
Se on sairausloma. Ei mulla muuta.
Ei lääkäri määrää saikkua. Lääkäri antaa vain todistuksen, jossa on lausunto. Esimiehen kanssa neuvotellaan varsinainen saikku. Joskus riittää, että tehdään muutoksia työtehtäviin tai olosuhteisiin, jolloin työkyky riittää. Työntekijä voi myös itse arvioida työkykynsä riittäväksi.
Ainakin Kaupan Tes:n mukaan aika järjestäin hammassairauden on poissuljettu työnantajan palkanmaksuvelvotteesta, jos tulee sairaslomaa. Eli jos vaan jaksat, niin mene töihin. Muuten sairaslomasi on tod näk palkatonta. Oikeus sinulla todennäköisesti on kuienkin palkattomaan poissaoloon.
t. HR
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni se on niin, että jos sinä, lääkäri ja työnantaja olette sitä mieltä, että voit olla työssä, asia on ok. Sairasloma on suositus, jota yleensä kannattaa noudattaa. Itse olin viikkoja töissä " vastoin " lääkärin antamaa kuuden viikon sairaslomaa, mutta olin ottanut kaikilta osapuolilta kirjallisen suostumuksen. Tein ns. aivotyötä ja jalkani oli leikattu. Kulkeminen onnistui hyvin.
Senkus menet