Yh+auton osto,oletteko onnistuneet?Rahotuksista muutenkin...
Olen melko tuore yh ja kovasti autoa kaipailen. Mietin vaan kun olen vielä hoitovapaalla, että kuinka sen biilin rahoittaisin kätevimmin.
Säästöjä kun ei käsirahaan ole. Hintaluokka jotain 5000-6000 e.
Mikähän merkki vois olla hyvä?
Niin tosiaan sen auton pitäis olla melko hyvä koska remonttitaitoa ei oo, ex tosin auttais remonteissa mutta ei mulla anna luonto periks mennä apua pyytään. Eli viat ois sitten korjautettava jollain pajalla.
Entäs sitten kun oon ajatellut asunnon ostoa kun palaan töihin. Jos nyt otan pankista lainan autoa varten, voinko sitten asunnon oston yhteydessä ottaa sen verran isomman lainan, että sais autolainan sisällytettyä siihen, ettei tarttis kahden lainan korkoja maksaa?
Kommentit (8)
Hinta hiukkasen yli 20 000e. Hyvin yh:t näköjään pärjäilee. Itsellä ei olis varaa vaikka mies painaa pitkää päivää töissä.
Luultavasti voit ottaa sen verran isomman asuntolainan että maksat autolainan sitten pois. Mistä sitten saat autoon lainan ja mistä asuntoon sen tarvittavan 15% joko takausta tai varoja, niin sitä en osaa sanoa. Mulla kun oli vakuudet kunnossa, kun autoa ja asuntoja ostin. Muista, että auton kulut on sitten kans aika paljon, noin 400 e kuussa.
No sitten tämä yh tyytyy julkisiin. Tuo 400¿ menee sit vuodessa.
Löysin netistä blogin auton hankinnasta.
http://oivapankkiiri.blogspot.com/2011_02_01_archive.html
Kirjoittaja kertoo blogissa auton hankinnasta, rahoituksesta ja auton oston sudenkuopista. Asioista, jotka kannattaa huomioida autokaupan yhteydessä. Naisena kun nämä jutut ei välttämättä itsestään selviä. Ajankohtainen aihe jos tarkoituksena hankkia auto nyt kevään koittaessa.
iellä onmuutakin kuin tuo linkki, josta pääsee "starttaamalla" eteenpäin (jos oikein muistan)
http://www.trafi.fi/ekoautoilu/auton_valinta/laskuri
Autoilun kustannukset ovat oikeasti paljon. Hatusta heitettynä, ostaessasi 6000 e pikkuauton, niin noin 0,30 €/km.
Jos siis ajat 10 000 km vuodessa maksaa autoilusi noin 3000 €/vuosi. Olettaen että et ota kaskoa. Ajaen 20 000 km vuodessa ovat kustanukset ehkä hieman pienemmät per km => vaikka 5250 €/vuosi. Jos taas ajat vain 5000 km vuodessa, maksaa se ehkä 1750 €/vuosi. No katso Trafin sivulta, heitin nämä hatusta, jota osaat varautua. Julkiset ovat paljon halvempia ja harkitse sitäkin, että taksin käyttö on helposti omaa autoa edullisempi.
Laske paljonko saat matkustaa taksilla esimerkiksi tuolla 3000 € /vuosi summalla => aika paljon.
Suosittelen aasialaista pikkuautoa ilman yhtään ylimääräistä varustette. Ihan perus perus perus varusteilla.
Toyota Yaris
Kia "joku malli"
Nissan "joku malli"
Ne ovat pidemmän päälle kestävimpiä.
Ehkäpä Volkkari Polo voisi olla OK tai pikku Skoda.
Toinen asia jota suosittelen on, että tukeudut exääsi hieman. Huolto huoltamoilla on kallista, jos rahasta tekee tiukkaa. Samalla se toivottavasti on tapa pitää keskusteluyhteyttä yllä.
siihen on yleensä pakko ottaa kasko. Ja jos ei ole aikaisempaa autovakuutusta ollut, ei yleensä ole myöskään bonuksia. Joten aikas kallista.
suosittelen ostamaan auton asuntolainarahoilla. Koeta saada muutama tonni säästöön asuntoa varten ja ota sitten reilusti lainaa; sanot vaikka tarvitsevasi remonttia ja kalusteita varten vähän ylimääräistä. Ei pankki ala sinulta pyytämään selvitystä remonttikohteista, mutta voit vastata ympärispyöreästi ("pintaremppaa"), jos jotakin täytyy sanoa.
Jos sulla ei ole yhtään pesämunaa, kärsit sen marginaalissa. Siksi mitä enemmän pesämunaa (ja toki mitä paremmat kk-tulot), sitä paremmat lainaehdot saat. Joka tapauksessa asuntolainan korko on varmasti huokeampi kuin rahoitustyhtiöiden laina, ja huomaa, että yleensä rahoituksessa on vain osa auton hinnasta - loppuerä jää kerralla maksettavaksi.
10 t eurolla saat niin hyvän auton, että kun vaihdat sitä max 2 vuoden välein, ei autoa juurikaan tarvitse huoltaa (jos siis löydät hyvän yksilön).
Kannattaa sitten välttää italialaisia ja ranskalaisia autoja.
Jotkut pankit mainostaa tuota lainojen yhdistämistä, mutta korosta en sitten tiedä.
Autolaina on kulutusluotto, eli korko on korkeampi kuin asuntolainassa.
Itse tekisin niin että yrittäisin saada jostakin käsirahan, ja ottaisin autoliikkeestä silloin lainan kun mainostavat 0% korkoa.
Mulla on Fiat ja olen ollut tosi tyytyväinen. Delta-autosta ostin kun sai lainan 0% korolla, eikä lainassa ole mitään hoitokuluja.