Hei siivoushullut... tsemppaisko joku mua siivoamaan? Sotkuinen kämppä ja vieraita tulossa
Vieraita tulossa tällä viikolla ja kämppä on jotakuinkin läävä. Petivaatteet olen vaihtanut (mutta en nyt vielä pedannut) ja tiskiä on suht normaali määrä, ei mikään kammottava vuori. Mutta hirveästi roinaa ja vaatteita ympäriinsä ja vähän missä sattuu, papereita ja kaikkea ja laatikot ja kaapit yms. sekaisin. En ole imuroinutkaan herran aikoihin kun lattialla on niin paljon kampetta.
Pieni kämppä niin luulisi että on helppoa pitää yllä siisteyttä mutta ei minulle näköjään, olen kyllä ollut aina melkoinen sotkija, vaatteet jää siihen missä ne riisun jne.
Nyt tarttis tehdä jonkinlainen suursiivous mutta olen kauhean huono aloittamaan kun tekemistä on hirveästi ja energiaa ei ihan niin paljon. Olen ollut vähän kipeänä tähän päälle, nyt terve mutta hiukan vielä heikkona. Enkä tykkää siivoamisesta. Jostain syystä peseminen on minusta ihan ok, tykkään esim. pyyhkiä pintoja jne., vessan pesu on ehkä helpoin homma minusta. Samoin keittiön, paitsi tiskaamista inhoan.
Saa ehdotella myös että miten pitää jatkossa pikkutavarat ym. järjestyksessä. On niin paljon tavaraa ympäriinsä joilla ei ole kunnollista paikkaakaan kaikilla! Vaikka en edes ole mikään hamstraaja eikä ole hirveän paljon ylimääräistä varsinaisesti, tosin jonkin verran, pitäisi viedä kirpparille tai kierrätykseen.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Älä aloita mitään hirveää suursiivousta, vaan laita ensin ne tavarat pois joihinkin laatikkoihin, siis pois silmistä ensin. Tiskaa nopsasti tavarat, suorista matot ja katso yleisilme. Siihen ei mene kauan aikaa. Pöydät tyhjiksi, piilota tavarat vaikka sängyn alle laatikkoon tms. Aloita pienestä ja lisää sitten siivousta, kun pääset vauhtiin. Katso asuntoasi vieraan silmin.
Suursiivouksen ja tavaroiden tarkemman järjestelyn voit tehdä myöhemmin.
Hei, aika hyvä idea itse asiassa. Miten en edes tullut ajatelleeksi. Ehkä niitä tavaroitakin on mukavampi järjestellä paikalleen kun ovat laatikossa tms. eivätkä hujan hajan. Olipa yksinkertaisen hyvä ohje, kokeilen! Oliskohan minulla joku laatikko taikka iso kassi tuota varten... Eiköhän täältä löydy joku siihen sopiva. AP
Radio päälle tai napit korviin ja sieltä hyvää musaa tai podcasteja. Ensin raivaat kaikki roskat roskiin. Sitten likaiset vaatteet pyykkikoriin ja tavarat omille paikoilleen. Viet matot ulos tuulettumaan, jos niitä on. Ja samalla roskat. Imuroit, siivoat keittiön ja tiskaat, pyyhit pölyt ja luutuat lattiat. Lopuksi siivoat vessan ja kylpyhuoneen. Jos virtaa riittää, vielä peilien puhdistus. Lopuksi keität kahvia/ teetä ja nautit siististä kodista. Matot voi hakea myöhemmin takaisin sisälle.
Koska sulla ne vieraat tulee? Mitä jos osittaisit homman eri päiville, ja keskittyisit yhteen osaurakkaan kerralla, niin ei ole niin ylivoimaista.
Esimerkiksi tänään otat kaksi jätesäkkiä ja kierrät kotisi niiden kanssa. Toiseen panet tavarat, jotka aiot sijoittaa kaappeihin ja paikoilleen.
Toiseen panet asiat, joita ei varmuudella enää tarvitse. ÄLÄ ala säästellä mitään sillä tekosyyllä, että "mä joskus sitten myynnsen kirpparilla tai vien kierrätykseen". Et sä kylläkään myy/vie! Etkä ainakaan ajoissa ennen vieraita. Joten ole rehellinen ja heivaa ne turhat romppeet nyt vaan roskiin!
Sitten viet sen roskiin kuuluvan pussin roskiin ja lajittelet toisesta kamat kaappeihin.
Laita puhtaat lakanat sänkyyn.Se riittää tälle päivälle.
Huomenna sulla onkin se lattia raivattuna, kun teit sen tänään. Huomenna pyyhit pölyt ja tamppaat matot. Jätä matot rullalle.
Keskiviikkona imuroit ja moppaat lattiat ja levität matot.
Torstaina tiskaat ja pyyhit keittiön kaapistojen ovet ja muut ovet/valokatkaisimet.
Perjantaina siivoat vessan, vaihdat sinne puhtaat pyyhkeet ja haet vähän kukkia somisteeksi. Iloitset urakan suorittamisesta ja vieraista.
Esimerkiksi näin.
Paras yksittäinen konsti lisätä siivottavuutta on vähentää kaman määrää. Toinen on miettiä pyykkikierto (mihin panet puolipitoiset vaatteet, hommaa niille vaikka kaappiin pari hyllyä; mihin panet likapyykin ja mihin silittämistä odottavat), ja myös PYSYÄ siinä! Lattialla lojuvat vaatekasat tekevät mistä tahansa huushollista sotkuisen näköisen.
Onko vähän liikaa tavaraa kenties?
Mä kannustan kanssa kaman karsimiseen ja siihen, että määrität itsellesi joka päivälle jonkun osahommelin. Jos koko ajan tuijotat vaan kokonaisuutta, et saa tartuttua hommaan kun se tuntuu niin isolta urakalta.
Hyviä ja inspiroivia ehdotuksia! Musiikkia laitoin jo ja aloin keräillä kampetta pariin isoon säkkiin, roskat tosin suoraan roskiin. Hyhhyh tämä pölyn määrä kun en ole imuroinut pitkään aikaan! Ei sitä sotkun keskellä niin hyvin edes tajua.
Ainut mitä en allekirjoita on kyllä tuo käyttökelpoisen kaman heittäminen roskiin... Voi olla että ennen vieraitten tuloa en ehdi tosiaankaan kierrätykseen tms. viedä, mutta roskiin heittäminen olisi vastoin moraaliani! Oikeaoppinen kierrätys on minulle tärkeää.
Vieraat tulevat viimeistään lauantaina, aikaa on mutta en haluaisi tuudittautua siihen jos vaikka tuleekin itselleni jotain muuta menoa tms. ettei ehdi joka päivä paljon siivoilla.
Kiva idea tuo myös että kukkia sitten sen kunniaksi kun on siisti koti, taidanpa toteuttaakin :)
AP
Vierailija kirjoitti:
Onko vähän liikaa tavaraa kenties?
Ainakin siihen nähden miten pieni asuntoni on! Eniten ympäriinsä pyörii vaatteita ja papereita, sitten erinäistä pikkusälää kuten kyniä ym. (Nyt kasseissa kyllä osa, vastailen tässä silti välillä, pieni kämppä nääs niin ei ole pitkä matka koneelle häärimään välillä :D)
AP
Minulla myös tuppaa sotku saamaan vallan ja kun on vieraita tulossa on haastavaa siivota. Minun ainakaan ei kannata työntää kamoja kaappeihin ja sänkyjen alle piiloon, koska ne tahtoo unohtua sinne.
Jos sinulla suinkin on aikaa ja jaksat, siivoa "loppuun".
Paras olisi pitää jatkuvasti siisteyttä yllä. Raivaaminen on aikaa vievää puuhaa, mutta jos niin on päässyt käymään, niin ei auta, kuin aloittaa jostain.
Hyviä vinkkejä oli jo ketjussa. Jaa tehtävät eri päiville, niin puurtaminen ei käy liian raskaaksi.
Tsemppiä siivous-urakkaan 😃
Nauti siististä kodista ja pyri pitämään koti siistinä 😄 ..😉
Ja tuo kotiin kukkia :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös tuppaa sotku saamaan vallan ja kun on vieraita tulossa on haastavaa siivota. Minun ainakaan ei kannata työntää kamoja kaappeihin ja sänkyjen alle piiloon, koska ne tahtoo unohtua sinne.
Jos sinulla suinkin on aikaa ja jaksat, siivoa "loppuun".Paras olisi pitää jatkuvasti siisteyttä yllä. Raivaaminen on aikaa vievää puuhaa, mutta jos niin on päässyt käymään, niin ei auta, kuin aloittaa jostain.
Hyviä vinkkejä oli jo ketjussa. Jaa tehtävät eri päiville, niin puurtaminen ei käy liian raskaaksi.Tsemppiä siivous-urakkaan 😃
Nauti siististä kodista ja pyri pitämään koti siistinä 😄 ..😉
Ja tuo kotiin kukkia :)
Raivasin kamat kasseihin ja imuroin jo eteisen :) Tavoitteena toki on, ettei tarvitse noita kasseja piilotella vaan että ehtisin järjestellä ne sitten paikalleen ennen lauantaita. Nyt on olosuhteitten pakosta prioriteetti ykkönen se, että on päällisin puolin siistiä ja puhdasta että on vierailla mukava olla ja että ylipäänsä kehtaa päästää tänne! Mutta toki pidemmän päälle olisi hyvä jos vaikka oppisin pitämään kodin siistinä... Mulla on vähän masennukseen taipumusta ja varsinkin silloin pääsee kämppä räjähtämään käsiin. Voi kai sitä laiskuudeksikin sanoa, en niin välitä :) AP
Minä olen itsekin aikamoinen sottapytty, enkä saa asuntoa pysymään kauaa siistinä. Silloin kun siivousurakkaan lähden, teen listan johon jaan eri päiville tietyt tehtävät. Per päivä yksi ärsyttävä juttu, muut nopeita ja helppoja - yhdelle päivälle esimerkiksi vihaamani tiskaus ja toiselle imurointi. Joskus innostuu sitten kerralla siivoamaan koko huushollin.
Pikasiivous onnistuu, kun siistii nopeasti yleisilmeen: roskat roskiin ja roinat koriin ym ja piiloon myöhempää järjestelyä varten, likapyykit koriin ja puhtaat kaappiin. Kun lattiataso on suht siisti, vetäisee imurilla hitusen sieltä täältä. Vessan siistii nopeasti kuka tahansa, ja keittiössä tasot pyyhkäisee puhtaaksi vaivattomasti. Tiskejä jos ei kerkeä tiskata, niin tunkee ne vaikka hienompaan pinoon sinne altaaseen, ei näytä niin hyökkäävältä :D ikkunat auki niin tuulettuu ja vähän suihkii suihketta ympäriinsä ja tadaa! Sitten vaan kahvit tippumaan vieraita varten.
KonMari, perehdy siihen. Jatkossa voit jopa ottaa vastaan yllätysvieraita :)
Vähänkäytettyyn voi laittaa myyntiin ni eivätpä kirppiskamatkaan pyöri sit nurkissa
Vierailija kirjoitti:
KonMari, perehdy siihen. Jatkossa voit jopa ottaa vastaan yllätysvieraita :)
Olen kuullut tuosta kyllä, varmaan lukenut täällä av:lla joskus. Muistaakseni siinäkin käskettiin heittämään kampetta roskiin? Muuten varmaan ihan hyviä neuvoja, mutta kierrätyksen laiminlyönti on minusta ikävää. Yllätysvieraita olisi kiva pystyä ottamaan vastaan häpeilemättä, vaikka todella harvoin sellaista tapahtuu :) Kuitenkin ei ole kauaakaan kun eräs ystäväni kysäisi että voisiko tulla yöksi jos ei ehdi viimeiseen bussiinsa... No, onneksi ehti sitten, mutta silloin mietin että olisi hävettänyt hirveästi päästää hänet tänne kun kämppä oli aivan kauheassa kunnossa.
AP
Kotini oli ennen yksi iso kaaos, kunnes keksin säilytyslaatikot. Laatikot saattaa kuulostaa aluksi kummalliselta, varsinkin kun säilytän vaatteetkin kaapeissa laatikoissa, mutta siis idea on se, että sellaista myllerrystä ja sekasortoa kaappiin ei muodostu, kun voit nostaa vaikka paitalaatikon sängylle ja penkoa sitä vapaammin kuin kaappia. Ennen tuskastuin kun pinot sortui ja mitään ei löytyny ja lopulta vaatteet tippuili kasoina lattialle. Nyt siis paidoille ja housuille on omat laatikot ja sellaisille vaatteille joita harvoin käytän niin omansa.
Pyykkikoreja voi olla useampikin, minulla on makuuhuoneessa oma pyykkikori ja kodinhoitohuoneessa yksi, eli paikoissa joissa yleensä vaihdan tai riisun vaatteet. Niiiiin ja on muuten yksi laatikko sellaisillekin vaatteille joita olen käyttänyt mutta en halua vielä pyykätä.. siinä laatikossa on sitten mitä vain vaatetta sekaisin. Toiminut hyvin tämä laatikkohomma, ainakin siihen nähden millaista touhua ennen oli.
Vierailija kirjoitti:
Kotini oli ennen yksi iso kaaos, kunnes keksin säilytyslaatikot. Laatikot saattaa kuulostaa aluksi kummalliselta, varsinkin kun säilytän vaatteetkin kaapeissa laatikoissa, mutta siis idea on se, että sellaista myllerrystä ja sekasortoa kaappiin ei muodostu, kun voit nostaa vaikka paitalaatikon sängylle ja penkoa sitä vapaammin kuin kaappia. Ennen tuskastuin kun pinot sortui ja mitään ei löytyny ja lopulta vaatteet tippuili kasoina lattialle. Nyt siis paidoille ja housuille on omat laatikot ja sellaisille vaatteille joita harvoin käytän niin omansa.
Pyykkikoreja voi olla useampikin, minulla on makuuhuoneessa oma pyykkikori ja kodinhoitohuoneessa yksi, eli paikoissa joissa yleensä vaihdan tai riisun vaatteet. Niiiiin ja on muuten yksi laatikko sellaisillekin vaatteille joita olen käyttänyt mutta en halua vielä pyykätä.. siinä laatikossa on sitten mitä vain vaatetta sekaisin. Toiminut hyvin tämä laatikkohomma, ainakin siihen nähden millaista touhua ennen oli.
Laatikot vaatekaapissa kuulostaa hyvältä, ainakin osalle vaatteista. Eteiseen hankinkin vähän aikaa sitten koreja huiveille ja hanskoille yms., onpa muuten kivemman näköistä. Minäkin inhoan niitä pinoja ja kasoja! Jos joskus muutan isompaan asuntoon niin sitten ehkäpä pyykkikorejakin voisi olla useampi, nykyisessäni ei millään kannata :)
Nyt on pölyt pyyhitty ja imuroitu (jopa sängyn alta) - en olisi saanut tehtyä tätä jos en olisi raivannut kamoja kasseihin ensin! Molemmat aion vielä uusiksi tehdä ennen vieraitten tuloa, kun tuossa pölyjen pyyhkimisessä sitä taas aina pöllyää ympäriinsä... Ja muutenkin, ehkä ne olisi hyvä pyyhkiä ainakin kerran viikkoon. Melkoisia villakoiria löytyi. AP
Älä aloita mitään hirveää suursiivousta, vaan laita ensin ne tavarat pois joihinkin laatikkoihin, siis pois silmistä ensin. Tiskaa nopsasti tavarat, suorista matot ja katso yleisilme. Siihen ei mene kauan aikaa. Pöydät tyhjiksi, piilota tavarat vaikka sängyn alle laatikkoon tms. Aloita pienestä ja lisää sitten siivousta, kun pääset vauhtiin. Katso asuntoasi vieraan silmin.
Suursiivouksen ja tavaroiden tarkemman järjestelyn voit tehdä myöhemmin.