Raskaus ja pyörtyily. Mikä avuksi kun mikään ei auta?
Taas tänään löysin itseni kaupan lattialta makaamasta ja toistelemasta henkilökunnalle "ei, en tarvitse ambulanssia, olen vain raskaana".
Ongelmana on siis heikotus ja pyörtyily, joka johtuu alhaisesta hemoglobiinista.
Yleensä heikko olo iskee kaupan kassalla, jos joutuu jonottamaan. Joskus ehdin ennakoimaan ja istumaan kaupan lattialle (kuinka noloa), joskus taas ei ehdi edes huomata huonoa oloa.
Olen syönyt rautalisää jo raskauden alusta saakka. Kolmas raskaus ja osasin ennakoida ongelmaa.
Mutta jostain syystä rauta ei ole imeytynyt. Söin ensin tupla annosta retaferia, mutta hemoglobiini laski kuin lehmän häntä ja lisähaittana oli hirveä ummetus.
Sitten kokeiltiin obsidania tupla annoksella, mutta ei sekään nostanut hemoglobiinia ja sekin aiheutti ummetusta.
Viime viikolla neuvolassa suositeltiin kräuterblutsaftia 20 ml päivässä, jospa siitä olisi apua.
Koska olen uudelleen synnyttäjä, toivoteltiin neuvolasta hyvää kesää ja seuraava aika on vasta elokuussa, rv 32. Nyt pelottaa jos tuokaan rautalisä ei auta niin ehdin mennä 8 viikossa todella huonoon kuntoon.
Onko täällä muita joilla on ollut samaa ongelmaa? Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä ja vertaistukea kohtalotovereilta.
Kommentit (6)
Unohda noi retaferit. Saftit imeytyy paljon paremmin.
Eikö sulle pitäisi jo tehdä jotain verensiirtoa, jos oikeasti olet noin heikossa hapessa?? Onhan tuo pyörtyily vauvallekin vaaraksi.
Synnytys auttoi. Mutta mulla se johtui alhaisista verenpaineista, joita ei saatu nousemaan. Hemppa oli ihan ok, toki vähän alhainen sekin lisästä huolimatta.
Muakin pyörrytti raskausaikana. Välillä makasin työhuoneen lattialla. Terveet lapset syntyi.
Jos hemoglobiini on kovin alhainen, voit ottaa tupla annoksen myös tuota kräuterblutsaftia, eli 40ml päivä. Muista että kalcium ja kofeiini estävät rautaa imeytymästä, niitä ei siis samaan aikaan kannata ottaa.
Muutenkin kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon. Pinaattia, verilettuja, kasviksia.
Maksalaatikko on vissiin nykyään kielletty kokonaan mutta maksamakkaraa voit levittää ruisleivän päälle 30g päivässä.
Toivottavasti rauta-arvot lähtee nousemaan.
Jos ne kovin alas putoaa niin terveyskeskuksessa laitetaan rautaa suoraan suoneen.
Voithan soittaa neuvolaan ja pyytää myös väli aikaa huonon olon vuoksi. On tuo 8 viikkoa aika pitkä väli vaikka uudelleen synnyttäjästä onkin kyse.
No jos neuvola on suljettu, voit mennä terveyskeskukseen. Jos se neuvolan aukiolo olisi edellytys sille, että pysyt hengissä, se pysyisi kesänkin auki.