Mikä kamala painajainen tää oli :(
Tunsin yöllä että mun tyttöni kiipes mun sänkyyn, mun päälle ja yritti repiä peittoa mun päältä. Hetken päästä hän meni mun kylkeen kiinni ja alkoi puristaa kädellään mua mun ympäriltä ihan hirveän lujaa. Huusin hänelle että älä purista!! Sitten laitoin käteni hänen jalalleen ja tajusin ettei se ollutkaan tyttöni vaan joku aikuisen kokonen :( Sitten heräsin. Olin siinä samassa asennossa kuin unessa.
Yleensä kun olen nähnyt painajaista ja herään, tulee sellainen helpotusolo, että se olikin vain unta. Nyt oli vaan sellanen kauhea hätä että se alkaa uudelleen, ja pälyilin vain ympärilleni että onko siellä ketään.
Meni parikin tuntia ennen kuin uskalsin nukahtaa uudelleen.
Kauheen ahdistavaa :(
Kommentit (20)
Olisiko ollut yöllinen kauhukohtaus tai sen tapainen? Puristava tunne on voinut liittyä siihen, että pidit liian pitkän tauon hengityksessä, ts. uniapnea. Oletko ylipainoinen tai hyvin stressaantunut, tai nukkunut alkoholin tai unettavan lääkkeen voimin? Uniapnea voi oireilla päiväväsymyksenä ja esim. ärtyisyytenä ja keskittymiskyvyttömyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Unihalvaus
Ei oo jos pystyis liikkumaan ja puhumaan, menee ehkä enemmän lucid dreamin puolelle.
Unihalvaus... Ne on toisinaan todella pelottavia. Itselläni ne on sellaisia, että "herään" ja näen makuuhuoneen ovella seisovan varjomiehen. On täysin musta hahmo, jolla on päällään kaapu ja huppu päässä. Olen kauhuissani ja yritän herättää miestäni, joka ei herää. Kerran kävi niin, että viisi kertaa "heräsin" ja luulin olevani hereillä, mutta joka kerta mes seisoi ovella. Lopulta kun oikeasti heräsin, oli pakko herättää mies, pelotti niin helvetisti katsoa ovelle.
Ja sama toistunut usein, nyt ollut onneksi pitkä tauko.
Ja moni muuten varjomiehen lisäksi kuvailee tuota painon tunnetta rinnalla. Ennen sanottiin, että noita/paholainen istuu rinnan päällä.
Unenpainaja, painaja istuu rintakehällä 😨
Mietin tota unihalvausta, mutta mä kuitenkin tiesin olevani unessa ja yritin siinä herättää itseäni, ja pystyinhän unessa huutamaan ja siirtämään kättäni..
Hmm uniapneaa, tuskimpa. En ole stressaantunut tai ylipainoinen. Unet on aika vähäiset vauvan takia. Mut ei mitenkään hirveen vähäiset.
Unihalvauksessa sana halvaus liittyy siihen että uneksija ei pysty liikkumaan. Jos pystyy liikkumaan unessa, ei ole kyse halvauksesta. Voi olla valveunta, jolloin on tavallaan hereillä mutta uni jatkuu ja täytyy vain herätä vielä kunnolla.
On ilmeisesti ihan vain painajainen, jonka on aikaansaanut esim. raskas peitto tai tyynyt. On itselle käynyt samoin. Joskus ihan olen kokenut fyysisen "iskun", kunnes herännyt siihen, että se on ihan vaan ollut unta.
Mä en kestä jos tää oli unihalvaus! Katoin sen dokumentin siitä ja ajattelin vaan että hyi helvetti jos mulle tulee tollasia niin varmaan tapan itteni.
Nyt on aamulla kyllä melko normaali olo mutta vähän ihmetyttää tuo uni kyllä
Vierailija kirjoitti:
Unihalvauksessa sana halvaus liittyy siihen että uneksija ei pysty liikkumaan. Jos pystyy liikkumaan unessa, ei ole kyse halvauksesta. Voi olla valveunta, jolloin on tavallaan hereillä mutta uni jatkuu ja täytyy vain herätä vielä kunnolla.
Varmaan vaan näin. Olin nukkunutkin alle tunnin.
Itselleni kävi usein aikoinaan niin että nukahdin vaikkapa sohvalle enkä edes tiennyt että olen nukahtanut. Luulin sitten että olin hereillä ja aloin touhuamaan kaikkea, kunnes jossain vaiheessa tapahtui jotain ouotoa ja aloin miettiä että olenkohan hereillä ja nipistin itseäni, kun en tuntenut mitään päättelin että pitää herätä. Tätä saattoi jatkua sitten niin että "heräsin" jopa viisi kertää ennen kuin olin lopullisesti hereillä.
Kivaa luulla muuten että on jo matkalla töihin, aamuapala ja lapset hoidettu ja kaikki ookoo ja sitten herääkin herätyskellon hälytykseen ja saa tehdä kaiken uusiksi =D
Unihalvauksia oli myös, niin että herää painajaisesta omasta sängystä, ja sitten painajaisen mörkö makaakin sängyssä tai seisoo sängyn vieressä eikä pysty huutamaan eikä liikkumaan, tuskin hengittämäänkään.
Valveuniakin ollut, joskus päässyt niinkin pitkällle että herättänyt lapsen ja vienyt vessaan vaihtamaan vaatteita, ja vasta kun olen vaihtamassa lakanoita huomaan ettei ne olekaan märät, olen vain nähnyt unta vaikka olen ihan nähnyt sen märän läntin sängyssä lapsen alla... Joskus nyös nähnyt että sängyn vieressä seisoo joku, pystynyt kyllä puhumaan ja liikkumaan, mutta en ole silti hereillä ollut.
Olen myös unissapuhuja ja -kävelijä, ihmekös että päivisin sittten väsyttää....
Ihan selkeä painajainen vaan.
Itse ajattelen, että painajaiset ovat vaan hyväksi, aivot ja "alitajunta" käy vaan läpi ahdistuksia.
Niin olen lapsillekin sanonut. Eiväthän painajaiset mukavia ole, mutta välttämättömiä mielenterveydelle. Tietenkin jos yöt on pelkkää painajaista, se on tietenkin eri juttu.
Unihalvaukset ja muut unihäirilt, esim unihalvaukset ja jatkuva unissakävely on myöskin oma lukunsa.
Näit vaan unta, kyllähän painajaiseen herättyä on vähän sekava olo.
Wikipedia sanoo näin"Unihalvauksen piirteet ovat niin omalaatuiset, että monesti siihen on liitetty yliluonnollisia ilmiöitä. Japanissa ilmiötä kutsutaan nimellä kanashibari (”sitoa metalliköydellä”), Thaimaassa phi um (”aaveen peittämä”) ja Meksikossa subida del muerto (”kuolleet nousevat päälle”)."
Että sinällään unihalvaukselta kuulostaa. Itse kutsun niitä valeheräämisiksi, pystyn luullakseni liikkumaan nähdessäni tuon varjomiehen josta aiemmassa viestissä kerroin.
Lisättäköön että nukuin selälläni, eikös se aika usein liity unihalvaukseen. Siis että jos nukkuu selällään niin voi tulla unihalvaus.
Mutta ei tuo mun mielestä ihan täyttänyt "kriteereitä".. Mm se että tiesin näkeväni unta.
Mäkin oon nähnyt valveunia. Tosin ne ei ole pelottavia vaan vain kummallisia. Kerran heräsin kuusi kertaa yhden unen sisällä. Uni vaihtui aina toiseen uneen kunnes heräsin.
Kerran näin neljä erilaista unta samana yönä ja muistan kaikki. Yleensä olen jossain rakennuksessa tai avaruudessa, välillä molemmissa ja niissä on jokin yliluonnollinen teema. Joskus näen unia joistain kaukaisista tutuista, joista en ole kuullut vuosiin ja sitten kuulen heidän elämissään tapahtuneen jotain järkyttävää. Äiti on myös nähnyt unia tutuista.
Tuli mieleen, että mitenhän lasketaan se kun pari kertaa olen nähnyt painajaista, jossa näen aivan kamalaa. Yritän huutaa, mutten pysty, enkä pysty liikkumaankaan.
Mutta en kuitenkaan ole ns hereillä sängyssäni, vaan muuten on normaali painajainen tuota "halvaantumista" lukuunottamatta..
Hyi, ymmärrän että kesti nukahtaa!