Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tässä tilanteessa? (16v hakkaa äitiään)

Vierailija
12.06.2016 |

Eli oon saanu selville, et mun 16v veli hakkaa ja käy äidin päälle. Äiti siis pienikokoinen ja veli isokokoinen. Päällekäymisen syyksi riittää ihan vaan vaikka se, että herätetään liian aikaisin, ei ole ruokaa silloin tarjolla kuin haluaisi tai ei heti löydä jotakin tavaraansa (luulee äidin vieneen sen). Asuvat siis kahdestaan. Tää vie multakin ihan hirveästi voimia (ei muutenkaan kovin helppo elämäntilanne), koko ajan saan miettiä, et milloin lähtee siellä henki. Viimeksikin oli isot mustelmat ja ruhjeet, kun näin. Äiti vaan ei halua tehdä mitään numeroa mistään. Sanoo kyllä lähtevänsä/soittavansa poliisit, mut ei toteuta sitä oikeasti. Veli on sanonu että tappaa, mut silti se vaan katselee sitä tilannetta. Ihan niin kuin jotkut jää väkivaltaiseen parisuhteeseen, en vaan tajua. Tai onhan se tosi vaikeaa, mut eikö oma henki merkkaa mitään... Mitä teen? En vaan jaksa tätä enää päivääkään.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ilmoittaisin tosta johonki vaikka onki oma veli. Hyi hitto

Vierailija
2/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun on tilanteeseen puututtava. Enisisijaisesti äidin pitäisi soittaa poliisille akuutissa tilanteessa. Muita vaihtoehtoja: äiti voi ottaa puhelinyhteyden sinuun tilanteen ollessa päällä, puhelin voi olla vain auki ja jos mahdollista niin äänitä tapahtuma. Piilottakaa valvontakamera äidin asuntoon. Tai seuraavan kerran kun äiti on mustelmilla, ota sinä yhteyttä poliisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voisi kerrankin olla ihan aito syy lastensuojeluilmoitukselle.

Vierailija
4/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös jälkikäteen voi tehdä rikosilmoituksen, ja sinäkin voit sen tehdä netissä. Sitä ei uhrin tarvitse itse tehdä. Voit käydä myös poliisilaitoksella, ja kertoa siellä asian. Ei mitään salapoliisi kuvailua tai nauhoituksia, vaan viranomaisilta apua.

Vierailija
5/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotenkin pelottaa ilmoittaa mihinkään, kun mitään ei kuitenkaan tapahdu heti(?). Veli suuttuu varmasti todella, jos kuulee et on ilmoitettu poliisiin tai sossuun tms ja pelkään et mitä sitten tapahtuu...

Vierailija
6/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä voisi kerrankin olla ihan aito syy lastensuojeluilmoitukselle.

Edellyttäen, että ehtivät puuttua siihen, kun 99% ajasta menee sen tyyppisten ilmojen selvittämiseen, missä joku epäilee naapurinsa huutavan lapsilleen liikaa tai neuvolantäti on nähnyt lapsen polvessa asfaltti-ihottumaa ja joutui lain pakottamana tekemään siitä ilmon, jotta perheväkivallan mahdollisuus saadaan suljettua pois.

Vierailija
7/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua, oikeasti. Paitsi äitisi, myös veljesi takia. Minkä ikäinen itse olet?

Voit tehdä lastensuojeluilmoituksen nimettömänä. Tai voit puhua asiasta joko oman koulusi tai veljesi koulun kuraattorille.

Vierailija
8/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sille tyyliin lätkäistään pahoinpitelystä joku tuomio ja kaikki vaan jatkuu pahempana. Tai jos sossut/poliisit menee sinne ja äiti ja veli on ettei täällä mitään tapahdu... Sen jälkeen voi tapahtua oikeasti hirveitä.

Niin haluaisin tehdä tässä jotain, mut samalla hirveä pelko, että teen todella ison virheen.

Vierailija
9/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. kirjoitti:

Ja jotenkin pelottaa ilmoittaa mihinkään, kun mitään ei kuitenkaan tapahdu heti(?). Veli suuttuu varmasti todella, jos kuulee et on ilmoitettu poliisiin tai sossuun tms ja pelkään et mitä sitten tapahtuu...

Eiköhän tuossa ole jo nyt tapahtunut ihan liikaa.

Vierailija
10/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin lastensuojeluilmoituksen koska veljesi on alaikäinen. Sitä kautta sitten myös äiti saisi apua ja suojelua.

Tai sosiaalipäivystykseen soittaisin jos saisin tietää että tilanne on juuri päällä. Oletko itse puhunut veljellesi ja kertonut että hänen teoistaan tiedetään eikä ne ole hyväksyttäviä?

Vierailija
11/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ilmoitus poliisille , kerro heille mitä tiedät. Kyllä he auttavat eteenpäin asiassa. Toimi pian.

Nämä tilanteen voivat kärjistyä kohtalokkaiksi ellei niistä ilmoiteta (artikkeli alla)

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000687993.html

Vierailija
12/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitto poliisille ja lastensuojeluun.

Voit myös sanoa veljellesi, että seuraavasta kerrasta se on putkareissu.

Vierailija
14/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon itse 23. Ja asun eri paikkakunnalla kuin ne. Tää tilanne on niin syvältä. Toisaalta tekis vaan mieli olla jatkuvasti siellä henkivartijana, mut toisaalta en edes halua mennä sinne, tulee vaan niin huono olo, kun joutuu katselemaan tuollasta. Ja pakko elää tätä omaakin elämää täällä kaikesta huolimatta.

Veli ois tarvinnu apua jo vuosia vuosia sitten, mut äiti ei vaan oo halunnu mitään. On kai ainakin ollu lastensuojelun asiakkaana jostain syystä, mut ei ne sossut mitään oo saanu aikaseks ja kun ei kerran apuakaan haluta/vähätellään asioita, niin eipä ihmekään.

huoh, sekavaa tekstiä, ahdistaa vaan tää kaikki.

Vierailija
15/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja nuorten käytöshäiriö

Lääkärikirja Duodecim

14.11.2015

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00382

Vierailija
16/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut veljelle, että tiedän ja et niin ei vaan toimita. Ja esim. sanonut sitä, et sen pitää lopettaa ja hankkia itelleen apua, ettei esim. mahdollisen tulevan tyttöystävän tarvitse ikinä kokea mitään tuollasta. Mut ei auta järkipuhe. Mielestään ei tee mitään väärää, vaan syy on kaikissa muissa. Vähättelee tosi paljon, ettei hän mitään ole tehnyt. Mutta ei kyllä mene läpi, kun oon ite kuullut ja nähnytkin, että mitä on tehnyt.

Vierailija
17/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille neuvoista

Pakko se on tehdä tälle jotain. Heti kun huominen koittaa :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan