Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kerrostaloon (omistus) muuttaessa tulee muistaa? Netin muistilistat sun muut on tosi suurpiirteisiä...

Vierailija
12.06.2016 |

...tyyliin "hanki sähköt". Aha. Okei. Mistä? Kenelle soitan? Miten kilpailutan? Milloin pitää olla tehtynä? Sama kysymys koskien nettiä ja kotivakuutusta.

Milloin asuntoon tulee muuttaa? Milloin saa muuttaa kun asunto on maksettu? Milloin pitää olla ilmoitettu isännöitsijälle? Mitä muita ilmoituksia piti muistaa oston jälkeen?

Netistä löytyy paljon ohjeita, mutta käytännönläheistä ei yhtäkään. Lähinnä semmoisia siistejä "tsemppiä" toivotuksia.

Onko täällä tietäviä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten ne asiakaspalvelijat on olemassa, että vastailevat "tyhmiin kysymyksiin".

En ole samaa mieltä. Olen itse asiakaspalvelussa, ja on se vähän ihmeellistä kun ihmiset tulevat kyselemään "mitä tehdä mun hamsterille se ei syö" jostain ihan muun alan toimistosta.

Ois kivempaa että netissä ois kunnon ohjeet. No, nyt on tämän aloituksen verran parempia ohjeita netissä. :)

Vierailija
22/26 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Muuttoilmoitus on lain mukaan tehtävä viimeistään viikon kuluessa muutosta."

Mitä tääkin tarkoittaa? Entä jos käyn siellä aina välillä? Mikä määrittää sen h-hetken kun olen muuttanut? Mitä sanktioita siitä sitten tulee?

Teen asioista vaikeita, koska olen saanut kuulla "itsestäänselvyyksien" missaamisista. Näitä "itsestäänselvyyksiä" ei vaan ole saanut keneltäkään tietää.

Jossain vaiheessa sinä itse pienessä päässäsi päätät koska olet muuttanut. Voi olla, että vanhassa kämpässä on silloin vielä valot ja jääkaapissa homeinen leipä, mutta so what, olet mielessäsi muuttanut. Samoin sinä itse neuvottelet myyjän kanssa mikä on se päivä kun hallinta siirtyy sinulle ja saat avaimet.

Okei, kiitos. Eli koko valtiolle ilmoitus on pelkkä vitsi joka pitää jossain vaiheessa vaivautua tekemään, ja hallintaoikeuden siirtokin on vaan hieno sana sille että kämppä on vapaa ja saat avaimet.

Miksei tätäkin voi suoraan netin muistilistassa sanoa? Onko liian maanläheistä? Liian käytännöllistä ja todellisuudenvastaista?

Maistraatin muuttoilmoituksella on merkityksensä: jos saat asumistukea, tukea aletaan maksaa aikaisintaan siitä päivästä, kun olet tehnyt muuttoilmoituksen. Kun taas myyt asuntosi, voit myydä sen ilman myyntivoittoveroa, jos olet asunut omistamassasi asunnossa yhtäjaksoisesti vähintään 2 vuotta. Verottaja tarkistaa asumisajan maistraatista eli kannattaa tehdä ajoissa.

Ahaa, näitä syitä oli turha etsiä muuttajan muistilistoista. Itse olisi voinut tietty päätellä, mutta eipä tullut mieleen tuo 2 vuotisajan yhdistys tuohon ilmoitukseen. Ja taas tuli nettiin lisää hyvää tietoa, kiitos! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös irtisanoa edellisen omistajan vanha sähkösopimus ennen uuden solmimista: Muuten asuntoon voi tulla kaksin verroin sähköä, ja kaikki elektroniikkalaitteet räjähtävät kytkettäessä.

Vierailija
24/26 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muuttamassa suoraan vanhempiesi luota vai opiskelija-asunnosta?

-

No joka tapauksessa, itse hankkisin vakuutuksen & sähkösopimuksen alkamaan heti hallintaoikeuden siirrosta eteenpäin -> tällöin saat avaimet ja voit joko muuttaa, aloittaa remontin tms. Itsellä ainakin kotivakuutus korvasi muutin ajan molempia asuntoja. Jos tarvitset kiinteää nettiä heti sekin kannattaa ottaa tässä vaiheessa. Sähkösopimuksesta voit kilpailuttaa vain sähkön hinnan, sähkönsiirtoa ei voi kilpailuttaa vaan se tulee kaupungista riippuen aina samalta toimittajalta, siksi voi olla helpoin ottaa koko sopimus aluksi sieltä. Siis jos muutenkin mietityttää.

-

Ja nuo muuttoilmoitukset - maistraatin ilmoituksesta tosiaan katsotaan se kahden vuoden aika alkaneeksi ja muistaakseni posti menee myös sen mukaan. Huoltoyhtiölle kannattaa ilmoittaa myös mahd pian, sen kautta saat nimen oveen, avaavat sulle oven jos unohdat avaimet ja jos päänuppikohtainen vesimaksu, tieto mennee oikein myös maksuihin ( ja tämän joudut maksamaan vaikket olisi virallisesti muuttanut). Lisäksi kiinteistönvälittäjä yleensä toimittaa paperit omistajanvaihdoksesta isännöitsijälle, jotta sinut merkitään omistajaksi. Jäikö jotain?

Vierailija
25/26 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko muuttamassa suoraan vanhempiesi luota vai opiskelija-asunnosta?

-

No joka tapauksessa, itse hankkisin vakuutuksen & sähkösopimuksen alkamaan heti hallintaoikeuden siirrosta eteenpäin -> tällöin saat avaimet ja voit joko muuttaa, aloittaa remontin tms. Itsellä ainakin kotivakuutus korvasi muutin ajan molempia asuntoja. Jos tarvitset kiinteää nettiä heti sekin kannattaa ottaa tässä vaiheessa. Sähkösopimuksesta voit kilpailuttaa vain sähkön hinnan, sähkönsiirtoa ei voi kilpailuttaa vaan se tulee kaupungista riippuen aina samalta toimittajalta, siksi voi olla helpoin ottaa koko sopimus aluksi sieltä. Siis jos muutenkin mietityttää.

-

Ja nuo muuttoilmoitukset - maistraatin ilmoituksesta tosiaan katsotaan se kahden vuoden aika alkaneeksi ja muistaakseni posti menee myös sen mukaan. Huoltoyhtiölle kannattaa ilmoittaa myös mahd pian, sen kautta saat nimen oveen, avaavat sulle oven jos unohdat avaimet ja jos päänuppikohtainen vesimaksu, tieto mennee oikein myös maksuihin ( ja tämän joudut maksamaan vaikket olisi virallisesti muuttanut). Lisäksi kiinteistönvälittäjä yleensä toimittaa paperit omistajanvaihdoksesta isännöitsijälle, jotta sinut merkitään omistajaksi. Jäikö jotain?

Kiitos infosta!

-ap

Vierailija
26/26 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaakin järkeä saa käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi