Vierailija

Suomen puolueiden johto valittiin viikonloppuna uudestaan ja suuntapuheista tuli mieleen että aina kun lehteen tulee palkkatilastoa että mediaani ja keskipakka on +3000 euroa tämä paslta koostuu kysymyksistä että kuka muka niin paljon tienaa, no puolet kansasta.

Mksi sinä olet koet että ole huonompiosainen kuin naapurisi/kaveresi/tuttusi/yms eli onko se oma valinta kuten Kokoomus sanoo...(eli ei käyty Suomessa täysin ilmasta koulua)....vai onko se oma valinta (kuten Vasemmistoliitto tuntuu ajattelevan)....vai oliko se yllätys että ilman 3-6 koulutusta lopusta 50-80 vuodesta tulee aika rankkaa ?

En tiedä vastausta, mutta oletan että lähimpänä oikeaa on Kokoomus että suurin syy on "oma syy" ellei kyseessä ole sairaus ?

Omat valinnat minusta ohjaa kaikkein eniten Suomen kaltaisessa maassa jossa lähes kaikki maksetaan verorahoista. Asia on eri Ugandassa, mutta Suomen osalta minusta Kokoomus on oikeassa.

Vai onko - ellei - niin miksi vika on yhteiskunnassa - eikä itsessä..kertokaa ?

• ylös 9
  • alas 6

Kommentit (15)

Vierailija

Sain 19 vuotiaana vammaisen lapsen ja olin omaishoitajana 16 vuotta, kunnes lapseni alkoi olla niin voimakas, että pahoinpiteli minua liian voimakkaasti. Entinen mies ei jaksanut lasta, ja jätti meidät. En voinut mennä töihin enkä kouluun. Vaikka menestyin hyvin lukiossa, työskentelen siivoojana. Ei puhettakaan, että jaksaisin tai että minulla olisi varaa opiskella. Onkohan Kokoomuksessa ihmisiä, jotka tietäisivät miten rasittavaa elämä voi olla ihan sattuman vuoksi.

• ylös 17
  • alas 6
Vierailija

Itse olen työelämässä ja onneksi ihan hyvätuloinen, palkka on yli mediaani- ja keskipalkan. Olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon. Puolisoni on työkyvyttömyyseläkkeellä, joka on hyvin pieni. Myös hänellä on korkeakoulututkinto.

Ap:lle saatta olla yllätys, että Suomessa on tällä hetkellä paljon myös akateemista työttömyyttä, joten ei se 3-6 vuoden tutkinto, tai edes väitöskirja, ole mikään varma tae työllistymisestä. Totta kyllä, jos töihin pääsee, palkka saattaa olla korkeampi kuin duunarilla, mutta duunarin on toisaalta helpompi vaihtaa alaa töiden perässä.

Yllätyksenä saattaa tulla myös se, miten monet ihmiset tosiasiassa kamppailevat sairauksien kanssa, jotka estävät normaalin työnteon.

• ylös 15
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulla on suht hyvä koulutus eli yo-pohjainen opistotason tutkinto. Alalla on ollut suhtanteiden mukaan yt:t ja olen niiden takia joutunut kolme kertaa irtisanotuksi. Oman alan töitä olen aina saanut, mutta välillä on ollut työttömyyspätkiä ja osa-aikaisia pätkätöitä.

Alle viisikymppisenä sairastuin ja jouduin/pääsin osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Sehän tiesi sitä, että seuraavissa yt:issä olin irtisanottavien listalla. Nyt en usko, että enää työllistyn, joten viimeiset yli 10 vuotta ennen eläkeikää mennäänkin työmarkkinatuella tai sitä pienemmällä osatyökyvyttömyyseläkkeellä.

Miehellä on aina ollut töitä, mutta ala on matalapalkkainen.

Vierailija

Tässä tulee juuri esille se, että työkykyiset pitää saada mahdollisimman laajalti töihin, jotta pystymme muutenkin kuin velkarahalla huolehtia niistä, jotka eivät ole työkykyisiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse olen työelämässä ja onneksi ihan hyvätuloinen, palkka on yli mediaani- ja keskipalkan. Olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon. Puolisoni on työkyvyttömyyseläkkeellä, joka on hyvin pieni. Myös hänellä on korkeakoulututkinto.

Ap:lle saatta olla yllätys, että Suomessa on tällä hetkellä paljon myös akateemista työttömyyttä, joten ei se 3-6 vuoden tutkinto, tai edes väitöskirja, ole mikään varma tae työllistymisestä. Totta kyllä, jos töihin pääsee, palkka saattaa olla korkeampi kuin duunarilla, mutta duunarin on toisaalta helpompi vaihtaa alaa töiden perässä.

Yllätyksenä saattaa tulla myös se, miten monet ihmiset tosiasiassa kamppailevat sairauksien kanssa, jotka estävät normaalin työnteon.

Ei ole yllätys koska itse pyöritän noita tilastoja työkseni, mutta onko tämä sinusta nyt sitten Yhteiskunnan vika ? 

Jos tämä Yhteiskunnan vika eikä yksilön, niin paljonko enemmän sinua (työssäkäyvää) tulisi verottaa.

Vierailija

Sanoisin, että se on useampien tekijöiden summa, osin oma vika osin huonoa tuuria. Olen vielä nuori, vähän reilu parikymppinen, niin ei ole myöskään ehtinyt korkeakoulututkintoja suorittaa. Jos kaikki menee putkeen, niin ensi vuonna aloitellaan jatko-opintoja. 

Ammatti on, ylioppilastutkinto hyvin arvosanoin, osaan neljää kieltä, ahkera, motivoitunut, mutta mulla ei ole aikaisempaa työkokemusta eli näin ollen mitään näyttöjä käytännön osaamisesta. Ja oma moka on se, etten tajunnut tai jaksanut, miten vaan, verkostoitua. Ja kun ei ole muutenkaan sellaisia tuttuja joille pääsisi töihin, niin aika vaikeaa on. Työttömyystilanne on mikä on, ja sen lasken huonoksi tuuriksi. 

Vierailija

Mullakin syy on tämä taloustilanne, eli lasken siis yhteiskunnan ja poliitiikan hitaan reagoimisen/väärien päätöksien syyksi. Itselläkin oli en lisäkouluttautumista ns. duunarityö, mutta terveys meni enkä voi niitä töitä enää tehdä. Toisaalta syytän itseäni huonosta jatkokoulutusvalinnasta, joka työllistää huonosti eikä juuri motivoinutkaan pitemmän päälle, nyt onneksi saan tilanteen korjattua jatkotutkinnolla :)

Vierailija

Ei koulutus takaa hyviä tuloja, valitettavasti. Minä ja mieheni jouduimme irtisanotuiksi pitkän uran jälkeen kumpikin noin nelikymppisinä. Siitä on nyt pian 10 vuotta aikaa. Kummallakaan ei ole palkkataso palannut sen jälkeen yli tuon kolmen tonnin, jota se oli ennen irtisanomisia. Työt eivät myöskään ole toistaiseksi voimassa olevia, vaan pätkätöitä satunnaisissa projekteissa.
Jos ei olisi vanhoina hyvinä aikoina hankittua velatonta asuntoa, emme pärjäisi. Emme myöskään pärjäisi ilman ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Realismia on, että jos siltä tipumme, kämppä on laitettava myyntiin. Toivottavasti lapset muuttavat ennen sitä pois kotoa.
Ja kumpaa syytän? En kumpaakaan, mutta kiitän vasemmistoa ja työväenliikettä. Jos yhteiskunnan turvaverkkoa ei enempää leikellä, pystyy pienituloinenkin vielä pysymään hengissä.

Vierailija

Mulla on maisteritutkinto ja työllistyin hyvin alalleni jo opiskeluaikana. Koko firma lopetettiin viime talvena ja siitä asti olen hakenut töitä. Aika epätoivoiselta tuntuu, vaikka en toki (vielä) ole varsinaisesti huono-osainen. En nyt osaa nähdä tilannettani ihan kokonaan omana syynäni, koska en ihan rehellisesti tiedä, mitä olisin voinut tehdä toisin. Olen esimerkiksi rahoittanut ylippisto-opintoni melkein pelkästään niillä töillä. Ehkä olisin voinut verkostoitua opiskeluaikana enemmän, kun nyt työt veivät paljon aikaa.

Vierailija

Sairastan kolmea kroonista sairautta, jotka alentavat työkykyä. Kaikki kolme yhdessä ovat tehneet minusta työkyvyttömän. En parane, ja kaksi sairautta pahenevat vaan, vaikkeivät vie henkeä. Tilanne ei ole kenenkään vika, paitsi ehkä hieman geenieni, koska perin yhden sairauksista äidiltäni. Hänelläkään ei ole noita kahta muuta. Ja äänestän aivan varmasti vasemmistoa myös ensi vaaleissa, sillä jo Kokoomuksen edustajien taustat saavat epäilemään ymmärtävätkö he minunlaiseni, tai muiden pienirahaisten asioita.

Vierailija

Yrittäjänä ymmärrän vasemmiston logiikan, mutta rajallisessa ympäristössä (yksi maapallo) kaikki helppo ja halpa on jo kaivettu maasta ja merestä ja ilmasta ja käytetty, jäljelle jää aina vain kalliimmin ja kalliimmin tuotettuja raaka-aineita.

Suomessa minun yritykseni ei enää kannattanut, tuli tappiota, oli pakko laittaa kaikki pihalle ja siirtyä muualle jossa oli työvoima halpaa.

Yrittäjä ei voi toimia kuten valtio ja ottaa loputtumasti lisää velkaa kuten Suomi tekee nyt, yrittäjä tekee konkurssin.

On ihan totta että Suomessa kaikki tulee liian kalliiksi, siksi yritykset vähentää väkeä, se on pakko, tai mennet konkurssiin.

Ainoa tapaa estää koko maapallon kurjuus-kierre on rajoittaa radikaalisti syntyvyyttä, globaalisti, yksi lapsi riittää, ja sille ilmainen koulutus + lääkintä, jos haluaa useamman maksaa kaikein itse.

Vierailija

Ylivoimainen enemmistö oikeasti varakkaista suomalaisista ovat perineet varakkuutensa, ja useimmiten menestyneet omalla urallaankin vanhempiensa (tms.) suhdeverkoson avulla. Äärimmäisen harvassa on ne, jotka ovat ns. tyhjästä ponnistaneet miljonääreiksi.

Vierailija

Mielenterveysongelmat jotka juontavat juurensa huonoon lapsuuteen alkoholistivanhempien kasvatettavana. Myös paha koulukiusaaminen siitä kun mulla ei ollut hienoja vaatteita ja pieni paikkakunta niin kaikki tiesi kyllä mistä perheestä olen. Ammattikoulun kävin mutta huono taloustilanne niin ei töitä. Myös henkinen köyhyys perintönä estää opiskelun kun en vaan näe järkeä kouluttautua... Eipä musta enää kouluun olisikaan eikä kyllä järki riitä siihen

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.