Räksyttävä koira kerrostalossa
Voiko koiraa opettaa olemaan räksyttämättä? Saimme joku aika sitten uudet naapurit, mm. pienen koiran, joka räksyttää ilmeisesti isäntäväen poissa ollessa. Nyt terävää pikkukoiran räksytystä on kestänyt puoli tuntia putkeen. Kirjoitan tätä kuulosuojaimet korvilla, kun en enää jaksa kuunnella. Muuten ovat kivat ja hiljaiset naapurit, joten en haluaisi mennä valittamaan - etenkin, jos koiraa ei voi opettaa tavastaan eroon. En tiedä mitään koirista, joten kertokaa te asiantuntijat voiko tälle mitään tehdä.
Kommentit (16)
Omistajan homma on huolehtia että lemmikki ei aiheuta häiriötä. Valita pois vaan. Eivät välttämättä edes tiedä rekkunsa räkyttävän päivän ajan omistajien poissaollessa. Ja joo, on koulutettavissa jos vaan viitseliäisyyttä löytyy.
Kyllä koiraa voi opettaa olemaan hiljaa yksikseen. Jos eivät naapurit viitsi opettaa niin isännöitsijälle valitusta. Itse en jaksaisi jatkuvaa räkytystä kuunnella.
Häpeä sinä joka kehotat myrkyttämään viattomia eläimiä.
Ja miksiköhän olen saanut alapeukun? Mielestäni kysyin ihan asiallisen ja rakentavan kysymyksen.
Ap
Kuulostaa siltä, että koiralla on eroahdistus. Eli ei siis ilkeyttään hauku vaan ikävissään, kun isäntäväki on poissa. Voitko jotenkin hienovaraisesti vihjata naapureille asiasta? Silloin he voisivat tehdä sille jotain. Eroahdistusta voi nimittäin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksiköhän olen saanut alapeukun? Mielestäni kysyin ihan asiallisen ja rakentavan kysymyksen.
Ap
Niin kysyt, mutta eikö sulle itsellesi ole tullut mitään asiallista ja rakentavaa vastausta mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koiraa voi opettaa olemaan hiljaa yksikseen. Jos eivät naapurit viitsi opettaa niin isännöitsijälle valitusta. Itse en jaksaisi jatkuvaa räkytystä kuunnella.
Häpeä sinä joka kehotat myrkyttämään viattomia eläimiä.
Hyvä, että voi opettaa! Täytyy varmaan mainita räksytyksestä naapurille. He eivät välttämättä tiedä koiransa käytöksestä silloin, kun ovat itse poissa. Kun ovat kotona, koira on täysin hiljaa. En yhtään tiedä ovatko ennen asuneet kerrostalossa ja onko sitä kautta moinen ongelma ilmennyt aikaisemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin kysyt, mutta eikö sulle itsellesi ole tullut mitään asiallista ja rakentavaa vastausta mieleen.
No miksiköhän täältä kyselisin, jos asia olisi minulle selvä? En omista koiraa enkä ymmärrä niiden käyttäytymistä enkä kouluttamismahdollisuuksia.
Haetko tästä nyt jotain riitaa iltasi ratoksi?
Ap
Ap taitaa olla koirapelkoinen ja koira vaistoaa sen, kiusaa sua tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin kysyt, mutta eikö sulle itsellesi ole tullut mitään asiallista ja rakentavaa vastausta mieleen.
No miksiköhän täältä kyselisin, jos asia olisi minulle selvä? En omista koiraa enkä ymmärrä niiden käyttäytymistä enkä kouluttamismahdollisuuksia.
Haetko tästä nyt jotain riitaa iltasi ratoksi?
Ap
Höpönassu, josko suuntaisit energiasi johonkin muuhun kuin siihen koiraraasuun.
Mietin asutaanko samassa talossa mutta täällä ei ole pikkukoirasta kysymys vaan isosta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että koiralla on eroahdistus. Eli ei siis ilkeyttään hauku vaan ikävissään, kun isäntäväki on poissa. Voitko jotenkin hienovaraisesti vihjata naapureille asiasta? Silloin he voisivat tehdä sille jotain. Eroahdistusta voi nimittäin hoitaa.
Kiitos tiedosta! Minä kyllä pidän koirista ja lapseni rakastaa koiria. Lapsi on kertonut koiran räksyttävän usein ja hänkin on ärsyyntynyt jo siihen.
Loogista tuo eroahdistus, kun vasta ovat tänne muuttaneet. Täällä on melko huono äänieristys ja koira varmasti myös kuulee kaikenlaisia ääniä meiltä ja muilta naapureilta.
Ap
Kirjoita nimellisenä tai nimettömänä ystävällinen lappu aiheesta heille, päin naamaa voi olla vaikea ilmaista itseään miten on tarkoitus :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta! Minä kyllä pidän koirista ja lapseni rakastaa koiria. Lapsi on kertonut koiran räksyttävän usein ja hänkin on ärsyyntynyt jo siihen.
Loogista tuo eroahdistus, kun vasta ovat tänne muuttaneet. Täällä on melko huono äänieristys ja koira varmasti myös kuulee kaikenlaisia ääniä meiltä ja muilta naapureilta.
Ap
No eikö se koira voisi tulla teille hoitoon niin ei tarvitsisi potea eroahdistusta. Think about.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita nimellisenä tai nimettömänä ystävällinen lappu aiheesta heille, päin naamaa voi olla vaikea ilmaista itseään miten on tarkoitus :)
Ei mitään lappuja vaan face to face
Kaikki laput on syvältä silloin, kun pystyy keskustelemaan asiasta. Lappuja käytetään silloin, kun ei tiedetä, kenestä on kyse.
Isäntäperhe ei varmaan tiedä, että koira räksyttää, koska on ollut aiemmin hiljaa. Monelle koiranomistajalle tulee yllätyksenä, että koira haukkuukin muuton jälkeen - omistajat eivät huomioi sitä, ettei koira "ole tiennyt muutosta mitään" , eli kokee olevansa ihan vieraassa paikassa kun ei ole ehtinyt kotiutua.
Mene vaan nätisti juttelemaan, voit aloittaa tyyliin: Anteeksi, että häiritsen, mutta ajattelin varmistaa, että olette tietoisia, että koiranne haukkuu häiritsevästi jäädessään yksin kotiin. Voit toki mainita, että sinulla ei todellakaan ole mitään koiria vastaan, mutta pitkään jatkuva haukkuminen todellakin häiritsee. Aina voi lisätä, että ymmärrät muuton stressaavan koiraa, mutta haukkumiselle kannattaa nyt heti tehdä jotain, koska voi jäädä päälle vielä koiran kotiuduttuakin.
Kertomalla asiasta teet vaan uudelle naapurille palveluksen, samalla kuin itsellesi. Kokemuksesta tiedän, että ystävällinen puhe saa paremmat tulokset aikaan. Kärsiminen ja vaitiolo asiasta ei auta ketään, nostaa vaan ärsytystä.
Tarjoa sille viimeinen ateria. Esim jotain herkkua makkarasiivuun ja hauvan napaan.