Mitä teen väärin? Raskaan liikunnan jälkeen mieliala laskee rajusti
Olen kilpparin vajaatoimintaa poteva nainen, jolla kuitenkin vhh-ruokavalio ja kova liikunta pitävät pahimmat pöhötykset poissa ja mielen vähän virkeämpänä. Nyt olen kuitenkin havahtunut ongelmaan, että mielialani laskee liikunnan jälkeen. Tämän huomaan erityisesti kovasykkeisten spinning-tuntien jälkeen. Heti tunnin ja suihkun jälkeen olo on hyvä, mutta koko loppuillan olenkin henkisesti kireä kuin viulunkieli ja suorastaan aggressiivisella päällä.
Ruokavaliossani on kyllä hiilihydraatteja hieman, eli ihan nollilla en todellakaan ole. Syön myös riittävästi proteiineja ja rasvoja. Juon runsaasti ja pidän huolta suolojen ja magnesiumin saannista. Jokin selvästi kuitenkin mättää. Mikä voi olla syynä tähän "romahtamiseen"? Haluaisin kuulla vinkkejä ja neuvoja, sillä koen kuitenkin kovan liikunnan hyödyt suurempina kuin haitat. En siltikään haluaisi olla vihainen ja tiuskahdella läheisilleni.
Kommentit (13)
Kokeile syödä jotan hiilihydraattipitoista heti liikunnan jälkeen ja katso, onko siitä apua. Veikkaisin, että raskas liikunta laskee sinulla liikaa verensokeria ja tarvitset vähän lisää hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Mä kiinnostaa myös, olen huomannut saman omalla miehellä. Hän lähtee urheilemaan ja loppuilta ollaankin sitten viulunkielimeningillä.
Eli ilmeisesti muitakin joilla samaa kireyttä havaittavissa :) Olisipa ihanaa päästä siitä eroon! Kun vaan tietäis miten...
ap
Syö banaani tai ainakin puolikas liikunnan jälkeen, niin elimistösi ehkä ilahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile syödä jotan hiilihydraattipitoista heti liikunnan jälkeen ja katso, onko siitä apua. Veikkaisin, että raskas liikunta laskee sinulla liikaa verensokeria ja tarvitset vähän lisää hiilareita.
Joo, tätä pitääkin heti kokeilla. Oiskohan hedelmät tarpeeksi nopeaa hiilaria? Vai riittäiskö pillimehu
ap
Meidän salilla on useampikin ohjaaja sanonut, että puolen tunnin sisään kovan liikuntasuorituksen jälkeen pitäisi syödä jotain. Banaani lienee aika hyvä, sitä nuo ohjaajat itse näyttävät suosivan. Ei ole epäterveellinen ja on nopeaa hiilaria. Sekä, muistathan juoda riittävästi suorituksen aikana ja sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Meidän salilla on useampikin ohjaaja sanonut, että puolen tunnin sisään kovan liikuntasuorituksen jälkeen pitäisi syödä jotain. Banaani lienee aika hyvä, sitä nuo ohjaajat itse näyttävät suosivan. Ei ole epäterveellinen ja on nopeaa hiilaria. Sekä, muistathan juoda riittävästi suorituksen aikana ja sen jälkeen?
Juon kyllä tarpeeksi aikana ja jälkeen. Olen syönytkin pian tunnin jälkeen maustamattoman maitorahkan tai sitten heti kotona kasviksia jollain proteiinilähteellä höystettynä. Meilläkin ovat sanoneet siitä pian syömisestä
ap
Kun syöt vhh-ruokavaliolla niin sulla on jatkuvasti aika pienet glykogeenivarastot kehossa ja kovassa liikunnassa kroppa käyttää nekin vähät energianlähteeksi. Siks olisi tärkeää raskaan liikunnan jälkeen tankata sitä hiilaria koneeseen, ihan vaikka 1-1,5h sisällä liikunnasta ns. Oikealla aterialla, tai banaanina tai palkkarina jossa sekä proteiini että hiilaria. Sulla jyllää muuten vaan kortisolit kehossa eikä kroppa lähde palautumaan liikunnasta niin nopeasti. Ei ihme jos kiukuttaa..
Vierailija kirjoitti:
Kun syöt vhh-ruokavaliolla niin sulla on jatkuvasti aika pienet glykogeenivarastot kehossa ja kovassa liikunnassa kroppa käyttää nekin vähät energianlähteeksi. Siks olisi tärkeää raskaan liikunnan jälkeen tankata sitä hiilaria koneeseen, ihan vaikka 1-1,5h sisällä liikunnasta ns. Oikealla aterialla, tai banaanina tai palkkarina jossa sekä proteiini että hiilaria. Sulla jyllää muuten vaan kortisolit kehossa eikä kroppa lähde palautumaan liikunnasta niin nopeasti. Ei ihme jos kiukuttaa..
Kiitos tästä. Kokeilen tällä jos auttaisi
ap
Voi myös olla ylirasitusta: ole liikkumatta muutama päivä ja katso vaikuttaako tilanteeseen.
Ylikuntoon en oikein usko, kun lepoa on paljon. Tota raskaampaa liikkaa on vain max kolmena päivänä viikossa
ap
Mä kiinnostaa myös, olen huomannut saman omalla miehellä. Hän lähtee urheilemaan ja loppuilta ollaankin sitten viulunkielimeningillä.