Vierailija

Jotta ei pilata härskit ehdotukset -ketjua niin vängätään tässä!

Vierailija kirjoitti:
Piti vielä lisätä, että laktoosi-intolerantikkoja on monen eri tasoisia. Toiset voivat syödä pieniä määriä tavallisia maitotuotteita, varsinkin hapanmaitotuotteita ja tiedän yhden joka voi juoda jopa puoli lasia maitoa päivässä. Hän ei juo sitä pelkkänä maitona mutta käyttää kahvissa tavallista maitoa. Sitten on se toinen ääripää joka ei siedä yhtään laktoosia eli ei edes hyla-tuotteet eivät käy.

Minä olen juuri sellainen kaktoosi-intolerantikko, joka kestää vähän laktoosia. Voin syödä vaikka ihan tavallista pinaattikeittoa tai jäätelöä, mutta en missään nimessä samana päivänä. Laktoosin sietokyky on minun kohdallani parantunut aikuisiällä, lapsena en sietänyt laktoosia lainkaan. Itse en yleensä edes kerro huonosta laktoosin sietokyvystäni sen kummemmin kenellekään, mutta saatan esim juhlissa kysyä, että sisältääkö joku leipomus laktoosia. Näin pystyn päässäni vähän laskemaan minää verran mitäkin minun kärsii syödä.[/quote]

• ylös 10
  • alas 0

Kommentit (11)

Vierailija

Ja vastaan tuolle "minä olen sellainen lakttosi-intolerantikko" kirjoittajalle, että sinä et ole laktoosi-intolerantikko. Se kehittyy homo sapiensille murrosiässä. Sitä ei ole lapsilla.

Science, bitch!

• ylös 1
  • alas 16
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja vastaan tuolle "minä olen sellainen lakttosi-intolerantikko" kirjoittajalle, että sinä et ole laktoosi-intolerantikko. Se kehittyy homo sapiensille murrosiässä. Sitä ei ole lapsilla.

Science, bitch!

Ei sulla kovin tieteellistä ole tuo tieto.

Laktaasientsyymin syntyä ohjaa kolme GEENIÄ, niistä voi olla toimimatta  yksi, kaksi tai kaikki kolem, mikä määrää sitten laktoosi-intoleranssin tason.

Intoleranssi voi syntyä myös jonkun suolistoinfektion seurauksesta, jolloin nykyinen geenitesti ei näytä plussaa vaan tarvitsisi tehdä laktoosirasituskoe.

geenit ovat ihmisillä SYNTYMÄSTÄ asti.

Intoleranssin tasosta riippuu, saako jo lapsena oireita vai ei, koska yksikin geeni jo tuottaa entsyymiä jonkin verran.

Jotkut myös sietävät jonkun verran rasvaisia maitotuotteita, sillä niiden matka suolistossa kestää pitkään ja vähäinenkin laktaasin määrä ehtii sen pilkkomaan.

t.geenitestejä tehnyt

• ylös 10
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Laktoosi-intolerantikot eivät ole laktoosivammaisia. Se on ihmisen NORMAALITILA. Me, joiden keho pystyy käsittelemään laktoosia vielä aikuisiässäkin, olemme mutantteja eli laktoosivammaisia.

AP:n tapauksessa ei ole kyse laktoosista vaan todennäköisimmin maitoproteiinista, eli maitoallergiasta. Itse olin vielä yläasteen alussa maitoallergikko, mutta siedätyshoidolla päästy siihen, että lukiossa maitoallergia katosi, lähes kokonaan, siis. Nyt pystyn luomumaitoa (ja luomumaitotuotteita) käyttämään niin paljon kuin haluan, ei-luomutuotteitakin hyvin paljon.

Laktoosi-intoleranssin "tasoista": En ole vielä tutustunut tieteelliseltä kannalta aiheeseen riittävästi, jotta tietäisin syyn sille miksi asia on niin kuin on, mutta on fakta, että toiset laktoosi-intolerantikot sietävät paremmin laktoosia kuin toiset. Ehkä heille on lapsuudesta jäänyt jokin mutaatio, jonka avulla keho tuottaa edes vähän laktaasia jopa aikuisiässä. Olen tavannut laktoosi-intolerantikkoja, jotka kykenevät juomaan normaalia maitoa vähän, esim kahvin tai teen joukossa, tai syömään pieniä annoksia jäätelöä tai jugurttia. Toisaalta toiset voivat juoda vain hyla-maitoa, pienikin määrä tavallista aiheuttaa ongelmia. Sitten taas jotkut eivät voi juoda edes hylamaitoa, vaan maidon pitää olla laktoositonta (esim Valion Eila-tuotteet). Toki moni käyttää laktaasikapseleita jos esimerkiksi ei tiedä onko käytetty minkälaisia maitotuotteita ruuassa, esim ulkomaisissa ravintoloissa.

Vierailija

2, ah noinko se on? Loogista. Täytyypi lukea lisää google scholarista

T: 3, jonka opinnoissa tuo lienee tulossa myöhemmin.

Vierailija

Minulla on toiminnallisella (vanhanaikaisella) testillä todettu toden todellinen laktoosi-intoleranssi.

Toimin juuri kuten aloittaja, eli vältän laktoosia, mutta en tee siitä numeroa. En esim.koskaan tilaa vähälaktoosista annosta jos etukäteen tilataan ruokaa johonkin. Jätän vain sivuun suoraa maitoa sisältävät tuotteet.

Vierailija

Minulle kehittyi intoleranssi sytostaattihoitojen jälkeen. Jos syön jäätelön, vietän seuraavan 12 tuntia kippurassa sängyssä vatsanväänteissä. Olisikin vain ilmavaivoja. Sen takia olen hyvin varovainen ja otan yleensä aina laktaasipillerin, jos ruuassa on maitoa. Joskus syön pillerin kanssa jopa laktoosia sisältävää ruokaa. Tästä voi joku luulla, että vaivaa ei ole.
Pidän myös maidottomia kausia. Hassua se, että maidotonta pyytäessä monet tuputtaa laktoositonta.

Vierailija

No kiitos nro 2 olen tänään taas vähän viisaampi :)

Oma laktoosivammani kehittyi murkkuna, sitä enne lapsena kittasin valtavat määrät maitoa. Ja sitten yhtäkkiä olin melkein joka päivä todella, todella kipeä. Makasin kippuralla sängyssä ja uikutin -kipeä.

Mun vamman "taso" on sitä luokkaa, että en kestä yhtään. Mutta joskus saatan kotona ollessa syödä esim. jätskin, kun tiedän että ei tarvitse mennä mihinkään ja tiedän mistä saan sitten kärsiä.

Vierailija

Ystäväni elimistö ei pilko laktoosia ollenkaan, joten mitkään hylatuotteet tai ennakoiva l'ääkitys eivät auta. Nyt on elämä helppoa kun laktoosittomia tuotteita on hyllyt väärällään. Ennen piti aina vähän miettiä kun kutsuin hänet päivälliselle tai lomailimme yhdessä. Nykyään ainoa "ongelma" on leipä ruisleipää lukuunottamatta. Olen huomannut, että kauraleivissä ei juurikaan ole maitojauhetta yms. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ystäväni elimistö ei pilko laktoosia ollenkaan, joten mitkään hylatuotteet tai ennakoiva l'ääkitys eivät auta. Nyt on elämä helppoa kun laktoosittomia tuotteita on hyllyt väärällään. Ennen piti aina vähän miettiä kun kutsuin hänet päivälliselle tai lomailimme yhdessä. Nykyään ainoa "ongelma" on leipä ruisleipää lukuunottamatta. Olen huomannut, että kauraleivissä ei juurikaan ole maitojauhetta yms. 

No kyllä moni leipä on laktoositon. Mulla on oltava maidoton, mutta kyllä monissa leivissä on ihan erikseen se teksti, että on laktoositon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No kyllä moni leipä on laktoositon. Mulla on oltava maidoton, mutta kyllä monissa leivissä on ihan erikseen se teksti, että on laktoositon.

En viitsi lähteä inttämään, varmaan on noin. Mutta kun haluaa tarjota hyvää, jonkun pienen leipomon leipää, kannattaa lukea tuoteseloste jos haluaa varmasti laktoositonta. Terve-niminen leipä on laktoositon, mutta liian pehmeä, suolaton, yhdentekevän makuinen. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat