Täytyykö valmistumisesta kertoa sukutapaamisessa?
Otsikossa kysymys. Valmistuin nyt kevään lopulla kandiksi. Minulle kandiksi valmistuminen on vain välietappi ennen maisterivaihetta, enkä pidä sitä yhtä tärkeänä kuin esim. juuri maisteriksi valmistumista.
Vanhempiani, siskoani ja ainoata elossa olevaa isovanhempaa lukuun ottamatta en pidä hirveästi yhteyttä sukulaisiin. Kesäkuun lopussa olisi tiedossa sukutapaaminen, johon täytyy kai velvollisuudesta mennä. Itse en haluaisi kertoa valmistumisestani, mutta vanhempani, erityisesti äitini on sitä mieltä, että kyllä ehdottomasti pitää kertoa. Miksi en haluaisi kertoa? No, meillä on suvussa useampi henkilö, joka kyselee muka kohteliaasti kuulumisia, mutta kun jotain kerrot, niin kaikki ruoditaan läpikotoisin negatiiviseen sävyyn ja kaikki vähänkään saavutukset (kuten valmistuminen) onnistutaan lyttäämään erittäin tehokkaasti. Tilannetta omalta osaltani pahentaa se, että serkkuni on myös valmistunut nyt keväällä. Serkulla on suvun mielestä itseään arvostavan ihmisen ala, kun taas minun opiskelemani ala on "sellaista humanistista hömppää".
Voin jo arvata miten tapaamisessa tietyt sukulaiset innostuvat vertailemaan minua ja serkkuani, koska näin on tehty läpi koko elämämme. Näissä vertailuissa jään aina kirkkaasti kakkoseksi. Haluaisin että sukutapaamisesta jäisi hyvä mieli, enkä jaksaisi kuunnella vähätteleviä kommentteja. Siksi mietinkin, onko valmistumisesta velvollisuus kertoa vai voisinko vain jättää kertomatta ja vastata jotenkin vältellen, jos joku kysyy asiasta?
Kommentit (8)
Sano jotenkin ohimennen että "kandi on hoidettu, opinnot jatkuu vielä muutaman vuoden"
Meet jonnekin perunakellariin piiloon.
Aiheen välttely saa todnäk aikaan kuvitelmat, että "eihän se edes sitä kandiakaan vielä ole saanut aikaan". Mä kyllä jättäisin (ja jätänkin) väliin sukutapaamiset, joista jää vain kurjat fiilikset, eri asia tietysti, jos kyseessä on häät tai 80-vuotisjuhlat tms.
Kuulostaapa "kivalta" tapaamiselta. Itse skippaisin koko bileet. Anna äitisi puhua ja mene sinä jonnekin, missä voit pitää hauskaa.
Kiitos ehdotuksista. Yritän tehdä kuten 2 kirjoitti, toisaalta 4 on ihan oikeassa, että välttely saattaa vaan herättää lisää kysymyksiä. Tapaamisen piti olla aluksi vain rennot puutarhajuhlat tätini luona. Tällä viikolla tuli tieto, että ne ovat samalla tädin 50-vuotisjuhlat. Puutarhajuhlista olisin vielä jäänyt pois, mutta 50-vuotisjuhlat on vähän eri asia.
- ap
Monimutkaista. Itsehän olen koko elämäni tehnyt kaiken väärin, koska olen päätynyt kovien tieteiden sijaan taiteelliselle alalle. Meidän suvussa kun arvostetaan "kovaa työn tekoa", ja jos olet taiteellisella alalla niin se ei ole kovaa työtä kuulemma.
Jätä kertomatta.