Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juhannussuunnitelmat ja perinteinen erityisruokavaliovitutus.

Vierailija
10.06.2016 |

Meidän perheen neljästä lapsesta kolmella on keliakia, lisäksi isällään jokin gluteeniherkkyys joka ei ole keliakiaa mutta pienetkin määrät gluteeniviljoja saa hänet veriripulille. Siksipä syömme kotona 100% gluteenitonta, helpompaa kun ei tarvitse miettiä kontaminaatioita tms. Näin ollut jo useamman vuoden.

Koko elämäni ajan on ollut juhannusperinteenä mennä mökille. Mökki on vanhempieni, ja sinne kokoontuu meidän perhe, lisäksi siskoni ja veljeni perheineen. Ruokailut suunnitellaan yhdessä, ja minä tietysti pyrin siihen että mahdollisuuksien mukaan gluteenittomana kaikki. Viimeiset 10v ajan työnjako on ollut sellainen, että minä hommaan pääruoat ja valmistan ne, lisäksi leivon gluteenittomet leivät, koska jostakin syystä ne onnistuvat minulta äitiä paremmin. Äitini varaa kahvileivät ja salaatit (nämä tulevat kasvihuoneesta mökin pihalta). Siskoni ja veljeni perheineen eivät osallistu hankintoihin eivätkä ruoanvalmistukseen, sisko yleensä kattaa pöydän.

Se, mikä minua tässä ottaa päähän on se, että nyt pitäisi sitten olla kuitenkin vehnää siskon lapsille ja veljen lapsille, kun "eivät nuo gluteenittomat ole mistään kotoisin". Eli pitäisi sitten leipoa kahdet mansikkakakut, kääretortut tai mitähän äiti sitten haluaakaan meille tarjota. Ok, tehköön niin. Kunhan tajuaisi varoa kontaminaatiot, yleensä tekeekin niin että ensin leipoo gluteenittomat ja sitten muut. Mutta, taas se alkoi jo suunnitteluvaiheessa, se gluteenittomien haukkuminen, ja se vaan kiihtyy tarjoamistilannetta kohden. "Ei tämä kakku taaskaan onnistunut, kun A:n, B:n ja C:n takia pitää olla ne gluteenittomat jauhot. Älkää te E ja F ottako näitä, eivät ole mistään kotoisin, ottakaa te noita parempia. "

Paha mieli lasten puolesta. Usein saavat katsoa vierestä kun toiset saavat parempia herkkuja, niin koululla kuin ravintoloissakin. Ja sit vielä heidän eväänsä ovat "niin mauttomia että ei näitä kehtaa kenellekään tarjota". Eivät he ole tautiaan valinneet, ja sit vielä rakas mummo korostaa, miten kurjaa on elinkautinen tällä ruokavaliolla. :(

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä väittää, että gluteeniton kakku olisi mauton. Just samaa pöljää ennakkoluuloa kuin palstan jatkuva vääntö siitä, että vegaaniruoka on mautonta ja pahaa. Itseasiassa gluteeniton täytekakku on usein maukkaampi kuin "normaali".

Vierailija
2/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota josko äitisi tarjoaisi vaikka pavlovaa. Muistaakseni siihen ei tarvita jauhoja ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota josko äitisi tarjoaisi vaikka pavlovaa. Muistaakseni siihen ei tarvita jauhoja ollenkaan.

Riippuu ohjeesta

Vierailija
4/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntä väittää, että gluteeniton kakku olisi mauton. Just samaa pöljää ennakkoluuloa kuin palstan jatkuva vääntö siitä, että vegaaniruoka on mautonta ja pahaa. Itseasiassa gluteeniton täytekakku on usein maukkaampi kuin "normaali".

No sitäpä... Ja jos ollaan mökillä vaan meidän perhe ja vanhempani, uppoaa gluteenitonkin. Mutta tuo juhannusshow kun kaikki on paikalla, menee yli ymmärryksen.

Ap

Vierailija
5/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein just gluteiinitonta raparperipiirakkaa. Oli ihan parasta! Niis jauhois on eroja! Kääretorttu esim on helppo hluteiiniton. Tai just marenki+jäätelö+marjat+kastike. Ihme tyyppejä sun sukulaiset.

Vierailija
6/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vietetty juhannuksia mökillä vaihtelevalla porukalla useita vuosia. Ei mitään ongelmaa ruokailun suhteen, kun kaikki tuovat pöytään sitä sapuskaa. Vegaanit ihania kasvisjuttuja, joita ei itse olisi ikinä osannut ajatellakaan, allergiset omia juttujaan jne. Kenenkään tarvinnut ikinä stressata, kaikki saaneet syödäkseen ja varmasti kylläiseksi asti. Miksi teillä pitäisi kaikkien pystyä syömään kaikkea? Minusta kohtuuton pyyntö, jos noin rajoittuneita joukossa. 

Sinä/miehesi teette omalle porukalle sopivat syötävät, muut omansa. No problem, eikö?

Vierailija
7/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustokakku on todella helppo tehdä gluteenittomana. Siitä on myös todella helppo tehdä kaksi versiota jos gluteeniton keksipohja ei kelpaa.

Olen syönyt hyvää fluteenitonta leipää mutta harvassa se on ollut. Joten siinä mielessä ymmärrän ihan hyvin että halutaan myös vehnää.

Vierailija
8/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääretorttupohja tosiaan todella helppo tehdä gluteenittomana, kun siihen muutenkin tulee joku rkl vehnäjauhoja ja loput perunajauhoa niin minä aikanaan ekan gluteenittoman tein juuri niin, että tein kääretortun pelkilä perunajauhoilla, onnistui täysin ja hyvää oli.

Vierailija
9/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomauta kommentoijalle ihan kahden kesken, miltä hänen käytöksensä tuntuu!

Vierailija
10/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaativat vehnää niin leipokoot itse. Olen myös keliaakikko ja vituttaa kun normaaliruokavalioiset eivät ymmärrä että juurikin tuollaisessa pienessä tilassa olisi paljon helpompi tarjoilla pelkkää gluteenitonta, koska kontaminaatioriski on korkea kun säilytystilaakaan ei ole paljon. Varsinkin jos keliaakikkoja on noin monta! Jos olisi yksi kymmenestä niin ei kannattaisi yhden takia "nähdä vaivaa". Mutta nyt niin monella on keliakia, että typerää erikseen vääntää gluteenittomat ja tavalliset.

Sano lasten isovanhemmille, että miettisivät vähän mitä puhuvat. Ei todellakaan ole kiva lasten kuulla tuollaisia juttuja. Aikuinen osaa suhtautua, mutta lapset eri asia.

Vierailija
11/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinne mökille sitten pakko mennä, jos tulee vaan pahamieli. Oletko koskaan suoraan sanonut asianomaisille noista puheista?

Vierailija
12/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivo tai käy ostamassa jotkut erityisen hienot kesäiset gluteenittomat leivokset, mutta vain omalle perheelle, koska "kuka nyt sellaisia gluteenimössöjä söisi..."

Vähän ilkeää, mutta pieni näpäytys tekisi kyllä sukulaisseurueellesi hyvää.

Tsemppiä lapsillesi kun joutuvat kuuntelemaan tuollaista sontaa !

Vierailija
13/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö nyt oikein? Kolmella teidän perheen jäsenellä keliakia ja mökillä teidän vanhempanne, sisaren perhe ja veljen perhe pitää syödä gluteenitonta ruokaa? Miksi?

Kyllä se allergiaperhe tuo ne omat eväänsä. So simple.

Vierailija
14/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini siis leipoo sujuvasti gluteenitonta, kun on eläkkeellä oleva kotitalousopettaja. Reseptejäkin löytyy vaikka kuinka paljon. Eli ei jää todellakaan osaamisesta kiinni. Mä en ymmärrä, mikä tuon  voivottelushown tarkoitus oikein on. 

Ymmärrän, ett gluteeniton leipä ja pulla ei ole yhtä hyviä kuin perinteinen ja se on ihan fine. Mutta kun täytekakuissa, kääretortuissa jne, ei todellakaan ole merkittävää eroa. 

Vierailija
15/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomauta kommentoijalle ihan kahden kesken, miltä hänen käytöksensä tuntuu!

Toki olen tästä sanonut, mutta menee kuin vesi hanhen selästä ja muistuu mieleen siinä vaiheessa, kun joku lapsista itkee. 

Ap

Vierailija
16/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein? Kolmella teidän perheen jäsenellä keliakia ja mökillä teidän vanhempanne, sisaren perhe ja veljen perhe pitää syödä gluteenitonta ruokaa? Miksi?

Kyllä se allergiaperhe tuo ne omat eväänsä. So simple.

Pääruokien kanssa ei ole mitään ongelmaa. Grillataan lihaa, perunaa, kasviksia ja salaattia rinnalla. Se on tuo leivonnaissektori mikä ihmetyttää. Ja jos minä tuon ja valmistan pääruoan koko sakille, voinen olettaa että myös meidät huomioidaan sitten makeissa herkuissa? Varsinkin, kun sisarukseni eivät osallistu suunnitteluun, kustannuksiin tai ruoanlaittoon mitenkään...

Ja vaikka olis vehnäleivonnaisiakin, sekin olis ihan ok, mutta se "voi voi kun ei nyt noita serkkuja voi laittaa syömään noita samoja pahoja kuin te" loukkaa minua. 

Vierailija
17/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tee kaikkea teidän perheelle, äitisi voi tehdä muille. Eikä tuo olisi helpointa ja turvallisinta?

Vierailija
18/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton täytekakku ja kääretorttu nyt ei tavallisesta eroa. Myös juustokakut maistuu varmaan ihan samalta. Taitaa olla vaan joku periaatteen kysymys nyt tässä jos on muka niin pahaa.

Vierailija
19/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tee kaikkea teidän perheelle, äitisi voi tehdä muille. Eikä tuo olisi helpointa ja turvallisinta?

Toki noinkin voi tehdä, mutta on sovittu että äiti leipoo. Tekee sen mielellään. Nämä puheet on ne, mitkä mua harmittaa. Ja nimenomaan lasten takia. Itse voisin vaikka kintaalla viitata, mutta erityisesti teinityttärelle keliakia on kova pala, eikä tunnu kivalta että sitä korostetaan mummolassakin.

Vierailija
20/25 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit lohduttaa lapsiasi, että itse asiassa usein, kun on tapahtuma, missä on joku ns. yhteisruokailu, niin muut saa jotain silakkalaatikkoa tai päivän seissyttä spydäriä ja keliaakikko saa sen tuoreen a'la carte- annoksen, missä tuoretta salaattia ja pihviä.

Nimim. Monta kertaa tehnyt mieli valehdella "joo, mullakin on keliakia" xD