Juhannussuunnitelmat ja perinteinen erityisruokavaliovitutus.
Meidän perheen neljästä lapsesta kolmella on keliakia, lisäksi isällään jokin gluteeniherkkyys joka ei ole keliakiaa mutta pienetkin määrät gluteeniviljoja saa hänet veriripulille. Siksipä syömme kotona 100% gluteenitonta, helpompaa kun ei tarvitse miettiä kontaminaatioita tms. Näin ollut jo useamman vuoden.
Koko elämäni ajan on ollut juhannusperinteenä mennä mökille. Mökki on vanhempieni, ja sinne kokoontuu meidän perhe, lisäksi siskoni ja veljeni perheineen. Ruokailut suunnitellaan yhdessä, ja minä tietysti pyrin siihen että mahdollisuuksien mukaan gluteenittomana kaikki. Viimeiset 10v ajan työnjako on ollut sellainen, että minä hommaan pääruoat ja valmistan ne, lisäksi leivon gluteenittomet leivät, koska jostakin syystä ne onnistuvat minulta äitiä paremmin. Äitini varaa kahvileivät ja salaatit (nämä tulevat kasvihuoneesta mökin pihalta). Siskoni ja veljeni perheineen eivät osallistu hankintoihin eivätkä ruoanvalmistukseen, sisko yleensä kattaa pöydän.
Se, mikä minua tässä ottaa päähän on se, että nyt pitäisi sitten olla kuitenkin vehnää siskon lapsille ja veljen lapsille, kun "eivät nuo gluteenittomat ole mistään kotoisin". Eli pitäisi sitten leipoa kahdet mansikkakakut, kääretortut tai mitähän äiti sitten haluaakaan meille tarjota. Ok, tehköön niin. Kunhan tajuaisi varoa kontaminaatiot, yleensä tekeekin niin että ensin leipoo gluteenittomat ja sitten muut. Mutta, taas se alkoi jo suunnitteluvaiheessa, se gluteenittomien haukkuminen, ja se vaan kiihtyy tarjoamistilannetta kohden. "Ei tämä kakku taaskaan onnistunut, kun A:n, B:n ja C:n takia pitää olla ne gluteenittomat jauhot. Älkää te E ja F ottako näitä, eivät ole mistään kotoisin, ottakaa te noita parempia. "
Paha mieli lasten puolesta. Usein saavat katsoa vierestä kun toiset saavat parempia herkkuja, niin koululla kuin ravintoloissakin. Ja sit vielä heidän eväänsä ovat "niin mauttomia että ei näitä kehtaa kenellekään tarjota". Eivät he ole tautiaan valinneet, ja sit vielä rakas mummo korostaa, miten kurjaa on elinkautinen tällä ruokavaliolla. :(
Kommentit (25)
No jos mummo itkettää lapsia, eikä ymmärrä olla hienotunteinen lapsia kohtaan ja sama toistuu vielä joka ainoa juhannus, vaikka asiasta sanotaan mummolle, niin minkä hiivatin takia sinä viet lapsesi sinne itketettäväksi?!? Viettäkää juhannus oman perheen parissa vaikka vuokramökillä. Eiköhän se mummukin ymmärrä siinä vaiheessa kun olette yhden juhannuksen perinteistä poiketen poissa "pilaamasta" heidän herkutteluaan. Itse en altistaisi lapsiani tuollaiselle toistuvalle henkiselle piikittelylle.
Vierailija kirjoitti:
Sä voit lohduttaa lapsiasi, että itse asiassa usein, kun on tapahtuma, missä on joku ns. yhteisruokailu, niin muut saa jotain silakkalaatikkoa tai päivän seissyttä spydäriä ja keliaakikko saa sen tuoreen a'la carte- annoksen, missä tuoretta salaattia ja pihviä.
Nimim. Monta kertaa tehnyt mieli valehdella "joo, mullakin on keliakia" xD
Voi kun olisikin näin. Mun tytöllä on keliakia ja joutuu todella usein tyytymään tosi surkeisiin vaihtoehtoihin. Esim koulussa muille oli laskiaispulla, tytölle yksi gluteeniton pipari. Vastaavaa tapahtuu usein.
AP:n sukulaiset on idiootteja, suututtaa lasten puolesta. Kakut ja kääretortut on parempia gluteenittomina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä voit lohduttaa lapsiasi, että itse asiassa usein, kun on tapahtuma, missä on joku ns. yhteisruokailu, niin muut saa jotain silakkalaatikkoa tai päivän seissyttä spydäriä ja keliaakikko saa sen tuoreen a'la carte- annoksen, missä tuoretta salaattia ja pihviä.
Nimim. Monta kertaa tehnyt mieli valehdella "joo, mullakin on keliakia" xD
Voi kun olisikin näin. Mun tytöllä on keliakia ja joutuu todella usein tyytymään tosi surkeisiin vaihtoehtoihin. Esim koulussa muille oli laskiaispulla, tytölle yksi gluteeniton pipari. Vastaavaa tapahtuu usein.
AP:n sukulaiset on idiootteja, suututtaa lasten puolesta. Kakut ja kääretortut on parempia gluteenittomina.
Mulla on kokemusta vain ns. aikuismaailmasta eli meidän harrastusporukassa on yksi keliaakikko ja 8/10 kerrasta hänelle on selkeästi paremmat tarjottavat. Oiskohan siis niin, että lapsia on helppo kyykyttää, mutta aikuisia ei enää pysty?
Jospa tekisit kahdet saman näköiset tarjottavat, toiset vehnän syöjille ja toiset gluteenittomille...jätä vaan kertomatta, että molemmat ovat oikeasti samaa gluteenitonta ja katso huomaavatko edes.
t. eräs joka söi eilen kylässä gluteenittomat aamiaissämpylät eikä olisi edes huomannut, jos ei olisi tiennyt.
Huoh, joskus vanhemmille pitää todella vääntää rautalangasta, ennen kuin menee perille. Auttaako, jos suutut kunnolla? Ei mitään asiatonta tietenkään, vaan selkokieltä. Tai ehdota, että istutte hyvissä ajoin alas ja mietitte leivonnaishommat, koska edellisinä vuosina asiasta on tullut ongelmia ja pahaa mieltä lapsillesi. Ja jos pääsette yhdessä suunnittelemaan, niin yrittäkää keksiä luontaisesti gluteenittomat herkut koko porukalle. Eihän kukaan valita esim jäätelön gluteenittomuudesta. Mutta marenkikakkua, ilman G jauhoja (perunajauhosta tehtyä) kakkupohjaa (niin ei VOI maistua kovin erikoiselta). Jne, onhan noita.