Ehdottakaa maidotonta ja gluteenitonta ruokalistaa
Aamiaisia ja välipaloja keksin helposti, mutta mitä pääruoaksi?
Kokeilen, auttaisiko ruokavalion muutos turvotukseen.
Kommentit (8)
Juureksia uunissa, yrttejä ja oliiviöljyä mausteeksi, kaveriksi mikä vain liha tai kala.
Uusia perunoita ja kalaa.
Kirkasliemiset keitot.
Onhan noita, romaanin saisi aikaiseksi kun oikein aloittaisi listaamaan.
Aasialaisessa keittiössä ei käytetä noita ollenkaan.
Minkälaisista ruuista pidät noin yleisesti?
Meillä kaikki ruoka tuollaista allergioiden takia aina plus vielä kanamunatonta ja paljon muita rajoituksia. Maidon voi melkein kaikkialla korvata kaurajuomalla, riisijuomalla tai soijajuomalla. Vehnän voi korvata riisijauholla jne.
Ladot isoon uunivuokaan erilaisia kaaleja, paprikaa, 2 porkkanaa ja sipulia. Maustat hyvin. Päälle levität 400g sika nauta jauhelihaa ja muutaman pekonisiivun. Maustat jälleen. Lorauta pohjalle 1,5dl vettä. Sitten vuoka uuniin reiluksi tunniksi niin, että porkkanat ovat kypsiä. Liha saa ruskistua pinnalta.
Hyvää ja täyttävää ruokaa, joka pitää nälän pitkään poissa.
Tämänhetkinen suosikkini: uuniin kirsikkatomaatteja, paprikaa, kesäkurpitsaa ja minimaissintähkiä, hiukan öljyä ja mausteita. Keitä riisiä, lisää loppuvaiheessa sekaan punaisia linssejä. Sekoita riisi+linssit ja kypsät kasvikset. Itse olen usein lisännyt annoksen päälle parmesaania, mutta on hyvää ilmankin.
Minulla on keliakia ja lapsella maitoallergia, joten tuttua puuhaa.
Me teemme paljon kastikkeita kaurakermalla. Esim. Kanakastiketta, jauhelihakastiketta, makkarakastiketta, kasviskastiketta tai melkein mitä vaan, kun vaan maustaa hyvin, niin hyvää tulee. Muita suosikkeja on pasta bolognese (gluteenitonta pastaa on olemassa), lihakeitto, chili con carne, tacot, kiusaukset kaurakermalla, broilerin koivet, nakit ja ranskalaiset, uunilohi. Melkein mitä vaan! Voin voi korvata sinisellä keijulla ja kasviöljyillä, kerman kaurakermalla.
Helppoa kuin mikä. Korvaat lehmänmaidon soija/riisi/mantelimaidolla ja gluteenittomana saa vaikka mitä. Riisinuudelit on hyviä jne.
Terveisin,
maito- ja vilja-allergikko
perunat ja kala.
perunat ja liha.
Perunat ja kana.
Salaatti kanalla.