Kohta imetys loppuu
Ihanaa. Vauva on kohta 10 kk, ja pian lopetan imetyksen. Kaikki on edennyt suunnitellusti, olen niin onnellinen. Tuntuu kuin taakka putoaisi harteilta.
Kommentit (37)
Joo! Kohta loppuu. Napero täytti just 2.
Imetys ei oo ehkäisy 😳 urpo! Mitä sitten jos oisit tullu raskaaksi imetyksen aikana? Oisit tehny abortin vaan ku aikuinen ihminen ei viittiny käyttää ehkäsyä?
Meillä imetys toiminut ehkäisynä,seuraava ei ole tullut kuin vasta kun imetys loppunut kokonaan noin 2 vuoden iässä.Ja ei sillä ole ollut väliä vaikka olisinkin tullut raskaaksi,meillä ei vauva maailmaa kaada.
Olen imettänyt pitkään koska se on niin kätevää.Miksi sulla niin kiire?
Vierailija kirjoitti:
Imetys ei oo ehkäisy 😳 urpo! Mitä sitten jos oisit tullu raskaaksi imetyksen aikana? Oisit tehny abortin vaan ku aikuinen ihminen ei viittiny käyttää ehkäsyä?
Itse asiassa imetys on suhteellisen varma ehkäisy (tyyliin 98 prosenttia) oikein käytettynä, eli kondomin tasoa. Toimii tosin vain puoli vuotta ja silloinkin tietyin ehdoin. Siitä eteenpäin on sitten yksilöllistä, miten äkkiä hedelmällisyys palaa.
Meidän perheessä tiedettiin, että halutaan lapsia melko pienellä ikäerolla, muttei kuitenkaan haluttu lopettaa esikoisen imetystä seuraavan vauvan yrityksen vuoksi, niin sitten testattiin imetyksen ehkäisyteho käytännössä. Tulin raskaaksi esikoisen ollessa 1v3kk, joten ilmeisesti kehoni oli silloin valmis ottamaan vastaan seuraavan raskauden. Hyvä ajoitus meille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä imetys toiminut ehkäisynä,seuraava ei ole tullut kuin vasta kun imetys loppunut kokonaan noin 2 vuoden iässä.Ja ei sillä ole ollut väliä vaikka olisinkin tullut raskaaksi,meillä ei vauva maailmaa kaada.
Olen imettänyt pitkään koska se on niin kätevää.Miksi sulla niin kiire?
Sitten on eriasia jos olisitte olleet valmiita pitämään lapsen. Mutta mikset pysty tajuumaan että kaikki kokee imetyksen eritavalla? vaikka sä tykkäätkin imettää leikki-ikäistä ja lasta joka osaa jo pyytää tissiä, ei kaikkien tarvitse😌😖
Sama,mullakin ollu kuukautiset vaikka olen imettänyt mutta vauva saanut alkunsa vasta kun edellinen ollut tosiaan sen melkein 2,meillä toiminut hyvin ehkäisynä.Toimii silloin kun vauva saa tulla jos on tullakseen.
Imettämisessä paljon hyviä etuja,aina lämmin puhdas ruoka,äiti hoikistuu,saa itsekin nukkua kun vauva nukkuu vieressä tissillä,ehkäisy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen imettänyt pitkään koska se on niin kätevää.Miksi sulla niin kiire?Sitten on eriasia jos olisitte olleet valmiita pitämään lapsen. Mutta mikset pysty tajuumaan että kaikki kokee imetyksen eritavalla? vaikka sä tykkäätkin imettää leikki-ikäistä ja lasta joka osaa jo pyytää tissiä, ei kaikkien tarvitse😌😖
No sulta kysyttiin vaan miksi sulla noin kiire?En ole tuominnut tai syyttänyt tousin kuin sinä hyökkäsit heti
Miksi sulla on kuitenkin asiasta noin huono omatunto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen imettänyt pitkään koska se on niin kätevää.Miksi sulla niin kiire?Sitten on eriasia jos olisitte olleet valmiita pitämään lapsen. Mutta mikset pysty tajuumaan että kaikki kokee imetyksen eritavalla? vaikka sä tykkäätkin imettää leikki-ikäistä ja lasta joka osaa jo pyytää tissiä, ei kaikkien tarvitse😌😖
No sulta kysyttiin vaan miksi sulla noin kiire?En ole tuominnut tai syyttänyt tousin kuin sinä hyökkäsit heti
Kirjoittaja ei ollu ap. Ja minulla ei ole asiasta huono omatunto. Miksi olisi?
ap
Mua nyt jäi kiinnostamaan miksi imetys ollut ap.llw niin kamalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää perustella tuntemattoman miksi ei halua imettää pidempää kuin 10 kk😦 minä vastaavasti puolustin ap:ta ja kysyin mikset ymmärrä että kaikki imettää niin kauan kuin itse haluaa. Varmasti sinuakin haittaa kun arvostelin sinun 2 vuoden imetystä, mutta jos et halua että niin tehdään niin älä itsekään kyseenalaista 10 kk iässä imetyksen lopettamista. Ja siis itseäni ei kosketa aihe kun en ole ikinä imettänyt eikä ole vielä vauvaa, en vain ymmärrä tätä tapaa että toisten äitiyttä arvostellaan/kyseenalaistetaan eikä ymmärretä että jokainen hoitaa asiat omalla tavallaan 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla on kuitenkin asiasta noin huono omatunto?Kirjoittaja ei ollu ap. Ja minulla ei ole asiasta huono omatunto. Miksi olisi?
ap
No ihan hirveän hyökkävä olet,jos asia ei sussa sen ihmeempiä tunteita herätä miksi olet itse niin tuomitseva?Imettäminen on ihan ok..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla on kuitenkin asiasta noin huono omatunto?Miksi pitää perustella tuntemattoman miksi ei halua imettää pidempää kuin 10 kk😦 minä vastaavasti puolustin ap:ta ja kysyin mikset ymmärrä että kaikki imettää niin kauan kuin itse haluaa. Varmasti sinuakin haittaa kun arvostelin sinun 2 vuoden imetystä, mutta jos et halua että niin tehdään niin älä itsekään kyseenalaista 10 kk iässä imetyksen lopettamista. Ja siis itseäni ei kosketa aihe kun en ole ikinä imettänyt eikä ole vielä vauvaa, en vain ymmärrä tätä tapaa että toisten äitiyttä arvostellaan/kyseenalaistetaan eikä ymmärretä että jokainen hoitaa asiat omalla tavallaan 😳
En ole kyseenalaistanut,en tuominnut,kysyin miksi niin kiire kun kerran kerrotaan että onneksi on ohi.Kuulun imetystuki ryhmään ja siksi aina kiinnostaa jos jollain ollut vaikeaa imetys.En ole tuputtanut asiaa,kunhan tuli asiasta keskustelua.Saan kai kertoa miksi olen jatkanut pitkään?
Ja siksi kerroin että lapset lopettaa yleensä asian itsekseen et joskus kannattaa jatkaa vielä hetki eikä ottaa asiasta pulttia.
Vierailija kirjoitti:
Sama,mullakin ollu kuukautiset vaikka olen imettänyt mutta vauva saanut alkunsa vasta kun edellinen ollut tosiaan sen melkein 2,meillä toiminut hyvin ehkäisynä.Toimii silloin kun vauva saa tulla jos on tullakseen.
Imettämisessä paljon hyviä etuja,aina lämmin puhdas ruoka,äiti hoikistuu,saa itsekin nukkua kun vauva nukkuu vieressä tissillä,ehkäisy...
Imettäminen ei aina ole kaikkien etu. Minä en hoikistunut, vaan päinvastoin lihosin, kun koko ajan oli hirveä nälkä. En nukkunut ensimmäiseen kolmeen kuukauteen kuin 2t/vrk PÄTKISSÄ. viikonloppuisin mies antoi minun nukkua, mutta reissutyön vuoksi ei viikolla auttanut. Kun imetys ei onnistu ja jatkuva huutava vauva tisillä, suihkutissit, nännit verillä, asennot kokeiltu, rintakumit, imetysdietit, imetystuki rei ihmisten avustuksella useita kertoja (sano vain mitä tulee mieleen - kokeiltu on) vauvassa ei "vikaa" niin voi herra mun jeesus, kun oli ihanaa antaa kaapista korviketta. Vauva huusi edelleen, mutta ainakin ruokailu helpottui ja siinä vaiheessa, kun olet kuolemanväsynyt on ihan sama mikä asia helpottaa arkea niin se täytyy tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla on kuitenkin asiasta noin huono omatunto?Miksi pitää perustella tuntemattoman miksi ei halua imettää pidempää kuin 10 kk😦 minä vastaavasti puolustin ap:ta ja kysyin mikset ymmärrä että kaikki imettää niin kauan kuin itse haluaa. Varmasti sinuakin haittaa kun arvostelin sinun 2 vuoden imetystä, mutta jos et halua että niin tehdään niin älä itsekään kyseenalaista 10 kk iässä imetyksen lopettamista. Ja siis itseäni ei kosketa aihe kun en ole ikinä imettänyt eikä ole vielä vauvaa, en vain ymmärrä tätä tapaa että toisten äitiyttä arvostellaan/kyseenalaistetaan eikä ymmärretä että jokainen hoitaa asiat omalla tavallaan 😳
En ole kyseenalaistanut,en tuominnut,kysyin miksi niin kiire kun kerran kerrotaan että onneksi on ohi.Kuulun imetystuki ryhmään ja siksi aina kiinnostaa jos jollain ollut vaikeaa imetys.En ole tuputtanut asiaa,kunhan tuli asiasta keskustelua.Saan kai kertoa miksi olen jatkanut pitkään?
Ja siksi kerroin että lapset lopettaa yleensä asian itsekseen et joskus kannattaa jatkaa vielä hetki eikä ottaa asiasta pulttia.
Ok, sitten ymmärrän että kiinostaa, kannattaa selittää tuo samalla kun kysyt 😊 tulee ihmisille muuten väärä kuva, kun kerrot pitkästä imetyksestäsi ja samalla kysyt miksi ei halua enempää kuin 10 kk:tta imettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sivusta todeten: totta kai kyseessä on jokaisen oma päätös ja omat tissit, mutta WHO suosittelee kaikille äideille ja lapsille vähintään kahden vuoden imetystä, joten sikäli on faktapohjalta vähän pölvästiä arvostella kaksivuotiaan imetystä tai antaa ymmärtää sen olevan jotenkin friikkiä.
Tässä tulee taas ilmi tämän palstan merkillisyys: faktojen alapeukuttaminen. Avatkaa nyt vähän ajatteluanne. Suututtavatko teitä faktat itsessään vai niistä puhuminen? Nyt laittakaa tämän viestin kohdalle alapeukku, jos olette sitä mieltä että maa on litteä.
Ja kyllä KAIKILLA on imetys hankalaa ensimmäisen 2kk,ihan kaikilla,varsinkin ensimmäisen kanssa,asiasta ei puhuta tarpeeksi.Ja kaikki äidit nukkuu ekan 2 kk pätkissä,imetti tai ei.Imetys tarjoaa etuja vasta kun se rupee onnustumaan!
Kukin imettää miten haluaa,haluan vain kertoa että helppoa ei ole alkuun mutta palkitsee kun se rupee onnistumaan,jos rupee.
Imetyksen hankaluuksista ei edelleenkään puhuta tarpeeksi ja sitten kuvitellaan et me,jotka onnistuneesti imetetään pitkään ollaan jotain taikureita..ei,hankalaa ja kivuliasta se on kaikilla,ja vauvat valvottaa yöllä.Itse saanut nukkua koska siihen aikaa 10 h yössä.
Tämä keskustelu alkaa mennä sikäli sivuraiteille, että ap:han on imettänyt 10 kk, mikä on hieno suoritus ja varmaan jo ohi suomalaisen keskiarvon. Näihin keskusteluihin pitäisi saada myös sellaista rehellistä ylpeyttä omasta imetyksestä, kesti se sitten enemmän tai vähemmän. Ei tässä mitään ideaalisuoritusta haeta. Jokainen äidinmaitopisara on hyvästä vauvalle. T. Se faktojenkertoja.
Meillä lapset lopettaneet itse 1 vuoden iässä,ei ole tarvinnut lopettaa mitään.Mitä siinä on ollut niin hirveää?Musta on vaan helppoa kun on ehkäisy ja eväät aina mukana.