Ex on estänyt kaikkialla
Olisi hänelle elareihin liittyvää asiaa. Ex kumonnut tällä viikolla elatussopimuksen, jonka allekirjoittanut viime viikolla. Lastenvalvojan mukaan asia on ihan ok, koska isyyttä ei ole vielä ehditty maistraatissa vahvistamaan. No nyt kun paperit isyydestä on allekirjoitettu viime viikolla niin minähän en enää saa Kelasta elatustukea eli miten toimin nyt, kun ex on estänyt kaikkialla (whatsapp, puhelut ym)? Kaikille mainittakoon, että en alunperinkään ole häntä pyytänyt mitään maksamaan vaan elatusvelvollisuus on automaattisesti siirtynyt hänelle mut nyt ei sitten saa häntä kiinni. Lastenvalvojakaan ei paljon osaa kommentoida. Pitäisikö tässä nyt turvautua kirjekyyhkyyn vai mikä on homman nimi? Niin ja vielä sen verran, että tää ex vielä ihan tosissaan haluaa yhteishuoltajuuden mut miten voidaan yhdessä huoltaa ku vuorovaikutus on näin heikkoa? Niin ja mitkä on hänellä mahiksii yksinhuoltajuuden, kun ei ole viiskuista vauvaa nähnyt kuin kolme kertaa elämän aikana ja mihinkään kustannuksiin ym ei ole osallistunut, perunut tapaamisia ja uhitellut mustamaalata minua lapselle kun lapsi kasvaa?
Kommentit (54)
Up. Vaikuttaako toi diagnosoitu ahdistuneisuus huoltajuusriidassa?
tehkää lapsia ja täyttäkää maa. voi hyvänen aika.
Mä en nyt ihan pysy kärryillä. Eli isyys vahvistettu samalla tehty elatussopimus ? Silloin maksu siirtyy Kelalta isälle mutta jos isä ei maksa ne pyydetään minimiosalta Kelalta ja kela perii isältä, jos saa sieltä nyhdettyä niin maksaa vielä erotuksen.
Mitä tarkoitat että ex on kumonnut päätöksen ?
Ellette pääse. Asioista yhteisymmärrykseen nuin sitten käräjäoikeus sen päättää.
Mee suoraan käräjille hakee yksinhuoltajuutta niin säästyy paljolta. Hyvällä tuurilla mies ei ilmesty paikalle ja asiat päätetään suoraan sun hyväks tai jos ilmestyy niin oikeuden kautta on monia eri sovittelumahdollisuuksia joilla asian saa hoidettua paremmin.
Suosittelisin ottamaan lakimiehen asiaa ajamaan. Oikeusaputoimistosta voit saada hyvinkin edullisesti tai jopa maksuttomasti lakineuvontaa. Jos olet ihan täyspäinen, niin ehdottomasti hakisin yksinhuoltajuutta. Älä missään tapauksessa anna tuollaiselle miehelle yhteishuoltajuus oikeutta. Käytännössä se silloin tarkoittaa sitä, että mies on täysin tasavertainen sinun kanssasi päättämään lasta koskevia asioita. Hän esim. voi viedä lapsen Viroon ilman suostumustasi, vetoamalla yhteishuoltajuuteen,.
Elatusvelvollisuus tarkoittaa sitä, että MOLEMMILLA vanhemmilla on lakisääteinen velvoite lapseensa. Lapsen isä siis on lain velvoittamana velvollinen maksamaan lapsellenne elatusmaksua, siihen ei vaikuta se, oletko lapsen ainoa huoltaja, vai onko teillä yhteishuoltajuus lapsen isän kanssa.
zellasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista.
Ai vaikka mulla olisi ahdistuneisuushäiriö ja olisin ollut sen takia hoidossa neljä vuotta sitten? :'(
Kai nyt itsekin käsität ettei mitenkään vaikuta jos homma on nyt hallinnassa eikä ole vaikuttanut lapsen elämään vahingollisesti...
Vielä jos isä nähnyt lastaan vain pari kertaa ja estänyt kaikki yhteydenottosi.
Pakko nyt kysyä, kauanko tunsitte ennenkuin tulit raskaaksi?
Vierailija kirjoitti:
zellasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista.
Ai vaikka mulla olisi ahdistuneisuushäiriö ja olisin ollut sen takia hoidossa neljä vuotta sitten? :'(
Kai nyt itsekin käsität ettei mitenkään vaikuta jos homma on nyt hallinnassa eikä ole vaikuttanut lapsen elämään vahingollisesti...
Vielä jos isä nähnyt lastaan vain pari kertaa ja estänyt kaikki yhteydenottosi.
Pakko nyt kysyä, kauanko tunsitte ennenkuin tulit raskaaksi?
No olen ihan täysipäinen, mulla ei ole tarvetta lääkehoitoon tai terapiakäynteihin ahdistuksen tiimoilta. Ahdistusta ollut viimeksi marraskuussa 2015. Vaikuttaa mun elämään lähinnä niin, että kelailen kaikkia asioita ja stressaan. En saa paniikkikohtauksia siis. Lapseen ahdistushäiriö ei ole vaikuttanut. Isä ei ole sitoutunut lapseen millään tavalla tai osallistunut elämään. Hävettää myöntää, mutta olimme yhdessä kolme kuukautta ja erosimme. Mua pelottaa, kun ex uhkailee nyt käräjillä ja aikoo siellä vedota ahdistushäiriöön.
Hoidossa ja hallinnassa oleva psyykkinen oireilusi ei ole este olla lapsen lähivanhempi ja jopa yksinhuoltaja. Älä anna miehesi pelotella sinua tuollaisella.
Jos yhtään epäilyttää, että ahdistuksesi lisääntyy, ota yhteyttä myös hoitokontaktiisi. Voit pikemminkin käyttää voimavaranasi sitä, että pidät aktiivisesti huolta hyvästä voinnistasi, jotta olet hyvä äiti. Se on valttikortti sinulle, ei negatiivinen asia. Olet hoitanut itseäsi etkä salannut vaikeuksia.
Olen itsekin selvinnyt vaikeasta traumaperäisestä stressihäiriöstä ja ahdistuneisuudesta ja masennuksesta. Koko ajan olen ollut rehellinen siitä miten jaksan lasten kanssa. Ei heitä ole uhattu minnekään viedä, päinvastoin annettu vaikka unilääkettä, että saan nukuttua ja jaksan paremmin. Minut on nähty erittäin vastuullisena ja sitoutuneena äitinä.
Ajattele sinäkin asia näin päin, niin et suotta pelkää.
Voisiko joku muuten valaista tuota logiikkaa, kun lastaan nähdään vain pari kertaa liki puolessa vuodessa, ei haluta olla äidin kanssa missään tekemisissä ja kieltäydytään osallistumasta lapsen elinkuluihin, mutta silti ollaan vaatimassa yhteis- ja jopa yksinhuoltajuutta?
Ei ole eka kerta kun kuulen tapauksesta, jossa miestä ei selvästi kiinnosta lapsensa elämä pätkääkään, mutta silti vingutaan huoltajuutta. Jos on olevinaan joku kosto tai kiusa äidille, niin ei olla taidettu ihan loppuun asti miettiä..
näppy kirjoitti:
Mä en nyt ihan pysy kärryillä. Eli isyys vahvistettu samalla tehty elatussopimus ? Silloin maksu siirtyy Kelalta isälle mutta jos isä ei maksa ne pyydetään minimiosalta Kelalta ja kela perii isältä, jos saa sieltä nyhdettyä niin maksaa vielä erotuksen.
Mitä tarkoitat että ex on kumonnut päätöksen ?Ellette pääse. Asioista yhteisymmärrykseen nuin sitten käräjäoikeus sen päättää.
Jep. Samalla, kun isyys vahvistettiin niin laadittiin elatussopimus. Tämä elatussopimus kumottiin, koska paperit eivät vielä olleet kerenneet maistraattiin (isyyden vahvistaminen vie noin kaksi viikkoa). Lastenvalvojan mukaan tämä oli ihan ok. Isä myös nyt vetoaa siihen, että hänen peruspalkkansa on x euroa ja ylityöt perustuu vapaaehtoisuuteen, joten ylityön tuomia ansioita ei oo voida ottaa laskelmassa huomioon. Onkohan ihan näin?
Siis unilääkettä minulle, ei lapsille 😄
30
Vierailija kirjoitti:
Hoidossa ja hallinnassa oleva psyykkinen oireilusi ei ole este olla lapsen lähivanhempi ja jopa yksinhuoltaja. Älä anna miehesi pelotella sinua tuollaisella.
Jos yhtään epäilyttää, että ahdistuksesi lisääntyy, ota yhteyttä myös hoitokontaktiisi. Voit pikemminkin käyttää voimavaranasi sitä, että pidät aktiivisesti huolta hyvästä voinnistasi, jotta olet hyvä äiti. Se on valttikortti sinulle, ei negatiivinen asia. Olet hoitanut itseäsi etkä salannut vaikeuksia.
Olen itsekin selvinnyt vaikeasta traumaperäisestä stressihäiriöstä ja ahdistuneisuudesta ja masennuksesta. Koko ajan olen ollut rehellinen siitä miten jaksan lasten kanssa. Ei heitä ole uhattu minnekään viedä, päinvastoin annettu vaikka unilääkettä, että saan nukuttua ja jaksan paremmin. Minut on nähty erittäin vastuullisena ja sitoutuneena äitinä.
Ajattele sinäkin asia näin päin, niin et suotta pelkää.
Kiitos ihana!
Mä olen vain tosi helposti stressaavaa tyyppiä. Murehdin turhaan asioita, tiedän itsekin.
Pelottaa, että oikeudessa leimataan ahdistuneisuushäiriö-diagnoosin takia ihan sekopääksi. :/
Sit haet Kelalta kunnes on sopimukset tehty ja isyys vahvistettu.
zellasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaat yksin ajan lastenvalvojalle ja sen jälkeen marssit kaikkien papereiden kanssa oikeustalolle ja nostat syytteen.
En nyt muista noita termejä, mutta syytteen nostaminen on helppo homma. Luultavasti saat jopa ihan kansliapäätöksen asioista eikä sun tarvi missään kohtaa yrittää saada mieheen yhteyttä.Joudutaan siis käräjille?
Ei heti. Ensin yritetään selvittää asiat virkamiestasolla. Siis lastenvalvoja ottaa yhteyttä mieheen ja koittaa saada homman sovittua. Jos se ei auta, sitten käräjäoikeus.
Rahan takia siis pidit lapsen?
Olet huolissasi miehen ylityökorvauksista yms. Ja kolmen kuukauden suhde. Raha raha raha.
Nostoa